Iki -60% prenumeratai. Išskirtinis gegužės pasiūlymas.
Išbandyti

Venecijos meno bienalėje atidaromas Lietuvos paviljonas, pasakojantis apie skriaudas ir gijimą

Lietuvos nacionalinis dailės muziejus (LNDM) šį penktadienį, balandžio 19 d., atidaro Lietuvos nacionalinį paviljoną 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. Pasaulio publikai pristatoma tarptautiškai pripažinto menininkų Neringos Černiauskaitės ir Ugniaus Gelgudos dueto „Pakui Hardware“ ir vėl aktualios tapytojos Marijos Teresės Rožanskaitės (1933–2007) paroda „Uždegimas“ (angl. „Inflammation“).
Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024
Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024 / Ugniaus Gelgudos nuotr.

Paviljono komisaras – LNDM generalinis direktorius dr. Arūnas Gelūnas. Parodos kuratoriai – Valentinas Klimašauskas ir João Laia. Instaliacijos kraštovaizdį ir architektūrą sukūrė Petras Išora-Lozuraitis ir Ona Lozuraitytė-Išorė („Išora x Lozutaitytė Studio“). Lietuvos nacionalinis paviljonas Sant’Antonino bažnyčioje veiks iki spalio 31 dienos.

„Visame pasaulyje garsaus šiuolaikinių menininkų dueto „Pakui Hardware“ vizionieriškas žvilgsnis provokuojamai sminga į opias žmonijos problemas – pandeminiuose, socialiniuose, ekonominiuose uždegimuose besikankinančius mūsų ir planetos kūnus“, – sako LNDM generalinis direktorius ir Lietuvos paviljono Venecijos bienalėje komisaras dr. A.Gelūnas.

Ugniaus Gelgudos nuotr./Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024
Ugniaus Gelgudos nuotr./Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024

„Uždegimas“ pernai rudenį buvo pristatytas LNDM Taikomosios dailės ir dizaino muziejuje. Po nacionalinės premjeros instaliacija iškeliavo į Veneciją.

Pasaulio publikai pristatomas „Uždegimas“ yra papildytas M.T.Rožanskaitės tapybos kūriniais ir specialiai pritaikytas unikaliai Sant’Antonino bažnyčios erdvei, kuri yra daug aukštesnė už istorinio Vilniaus arsenalo erdves ir saugoma griežtų paveldosauginių taisyklių. VII a. Badoerų šeimos pastatyta, XII ir XVII a. rekonstruota bažnyčia šiuo metu restauruojama ir labai retai priima pasaulietines veiklas – nacionalinis paviljonas joje atidaromas pirmą kartą.

Ugniaus Gelgudos nuotr./Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024
Ugniaus Gelgudos nuotr./Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024

Dar nesulaukus oficialaus paviljono atidarymo, šiandienos visuomenei jautrias temas analizuojantis „Uždegimas“ sulaukė Lietuvos ir tarptautinės žiniasklaidos dėmesio. Interviu su menininkais ir recenzijas publikavo tokie įtakingi kultūros leidiniai kaip „Artform“, „Art Review“, „Kunstforum International“ ir kiti.

Skirtingų kartų žvilgsnis į sisteminių skriaudų padarinius ir kvietimas gyti

Venecijoje atidaromas „Uždegimas“ supina skirtingų kartų menines praktikas ir patirtis, tyrinėja šiandienos ekonominių ir socialinių priežasčių sukeltus (post)žmogiškų, socialinių ir planetos kūnų uždegimus. M.T.Rožanskaitės tapybą ir „Pakui Hardware“ skulptūrinę instaliaciją jungia medicinos ir sveikatos, gamtos, kosmoso temos ir pramoninio peizažo motyvai.

Arūno Baltėno nuotr./Pakui Hardware: Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda
Arūno Baltėno nuotr./Pakui Hardware: Neringa Černiauskaitė ir Ugnius Gelguda

„Pakui Hardware“ įkvėpė Maryos Rupos ir Rajaus Patelio knyga „Liepsnojantys. Gilioji medicina ir neteisybės anatomija“ (angl. „Inflamed: Deep Medicine and the Anatomy of Injustice“), kurioje uždegimo sąvoka metaforiškai kalba apie sisteminę skriaudą, daromą žmonijai ir planetai.

„Uždegimas leidžia suvokti tai, kas nematoma plika akimi – žmogaus ir planetos kūnuose įrašytą istoriją, sistemas, kurios yra tikrosios negalavimų priežastys, užgniaužtą vidinį liepsnojimą. Tačiau atpažintas uždegimas gali tapti atspirties tašku kelyje į sveikimą, jei tik pradėtume rimčiau svarstyti visų dalykų – tiek gyvų, tiek inertiškų – tarpusavio ryšį. Instaliacija kviečia žiūrovą patirti šiek tiek karščiuojančią ir svaigstančią psichinę ir kūnišką būseną, kad būtų suvoktas sudėtingas gyvenimo tinklas. Tinklas, apimantis daugybę subjektų ir sričių – nuo medicinos iki hibridinės gamtos, nuo nervų sistemos iki trūkinėjančių technologinio skenavimo garsų“, – pasakoja N.Černiauskaitė ir U.Gelguda.

Ugniaus Gelgudos nuotr./Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024
Ugniaus Gelgudos nuotr./Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024

„Pakui Hardwar“ stiklo ir aliuminio skulptūros primena išdidintas nervų sistemas su pulsuojančiais uždegimo taškais. Gyvasties jiems suteikia paviršius skenuojantis spindulys, atkartojantis medicinines procedūras. T. M. Rožanskaitės tapybos kūriniai išskleidžia neįvardytų ligų, sterilių operacinių, medicinos kabinetų, mechaninių objektų ir kosminio kūno lėtinio uždegimo spinduliuojamą įtampą.

„Šiuolaikinių menininkų „Pakui Hardware“ skulptūrinė instaliacija su modernizmo atstovės M.T.Rožanskaitės tapybos darbais kalba apie planetą kaip apie karščiuojantį kūną. Bendradarbiaujant su architektais „Išora x Lozuraitytė Studio“, šviesos dailininku Eugenijumi Sabaliausku ir kitais profesionalais, skirtingų kartų menininkų kūriniai buvo sujungti į daugiasluoksnę aplinką, kuri yra ir mūsų laikų žemėlapis, ir kosmologinė aplinka, ir galbūt vilties ir sveikimo stotelė“,– sako kuratoriai V.Klimašauskas ir J.Laia.

Ugniaus Gelgudos nuotr./Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024
Ugniaus Gelgudos nuotr./Lietuvos nacionalinis paviljonas Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje. „Pakui Hardware“ ir Marijos Teresės Rožanskaitės paroda „Uždegimas“, 2024

Silikoninės membranos, medicininės ir hibridinės instaliacijos peizažo medžiagos parodos elementus sujungia į įspūdigą, architektų sukurtą technoorganizmą. Jis išryškina pasiligojusių kūnų ir uždegiminės aplinkos sąsajas ir siūlo ieškoti metabolinės pusiausvyros, kuri „atvėsintų“ liepsnojančius žmogaus ir planetos kūnus.

„Uždegimą“ lydi du išskirtiniai leidiniai

Parodą lydi LNDM ir „Mousse Publishing“ išleistas katalogas. Jį sudarė „Pakui Hardware“, V. Klimašauskas, J.Laia ir Egla Mikalajūnė. Kataloge publikuojami A.Gelūno, Estelle Hoy, „Išora x Lozuraitytė Studio“, V.Klimašausko, Ingos Lāce ir J.Laios tekstai.

Balandžio 20 d., šeštadienį, Lietuvos nacionaliniame paviljone bus pristatyta ir ką tik „MTR art foundation“ išleista knyga „Marija Teresė Rožanskaitė: X-Rays of Art and Life“. Knygą sudarė dr. Laima Kreivytė ir Mykolas Piekuras.

Abu leidinius bus galima įsigyti apsilankius Lietuvos nacionaliniame paviljone Venecijoje, o vėliau – ir LNDM el. parduotuvėje.

Užsieniečiai visur

Venecijos šiuolaikinio meno bienalė rengiama kas dvejus metus nuo 1895 m. Tai prestižiškiausia šiuolaikinio meno paroda pasaulyje. Šių metų bienalės parodos tema – „Užsieniečiai visur“ (it. „Stranieri Ovunque“).

Kuratoriaus Adrano Pedrosos sprendimu daugiausia dėmesio jubiliejinėje parodoje skiriama menininkams, kurie patys yra užsieniečiai, imigrantai, išeiviai, diasporos, emigrantai, tremtiniai ir pabėgėliai.

Lietuvos nacionalinis paviljonas 60-ojoje Venecijos šiuolaikinio meno bienalėje

Chiesa di Sant’Antonin
Castello 3300
30122 Venice
https://www.labiennale.org/en/noticeboard/453

Atviras I–VII nuo 11.00 iki 19.00 val.
Patogiausia pasiekti vandens autobusu (vaporetto) vykstant iki stotelės San Zaccaria A.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Nauja automatika ir robotai leis „VLI Timber“ auginti gamybą daugiau kaip 40 proc.
Reklama
Mitai stabdo pasiryžti? Specialistė paneigė pagrindinius investavimo mitus
Reklama
LPC meno galerijoje eksponuojamos parodos turi išskirtinę misiją
Reklama
Top 5 „Dreame“ dulkių siurbliai 2024
Užsisakykite 15min naujienlaiškius