Tikslas pateisina priemones. Taip mąsto dar vieną originalią akciją, skirtą KET ir elgesio kultūros propagandai, surengęs sostinės meras Artūras Zuokas. Save ir Vilnių nutaręs pareklamuoti politikas šeštadienio įvykį pristatė teismukai: šarvuotis pervažiavo ant dviračių tako numestą turtuolio mersedesą, esą taip tam pažeidėjui ir reikia. Be to, ir kiti dabar tegul bijo!
Apie tai, kad viskas surežisuota, ir šiam spektakliui gauti visi reikiami leidimai, meras nutylėjo.
Daugelis šio šou stebėtojų, neturėdami visos informacijos, suabejojo, ar pats A.Zuokas neperlenkė lazdos – nepažeidė bent kelių KET punktų ir nepamynė Konstitucijos, kurioje įtvirtinta pagarba asmens nuosavybei.
Parodė, kaip (ne)galima spręsti problemą
„Tankas gera priemonė spręsti parkavimo ne vietoje problemas“, – teigiama A.Zuoko puslapyje svetainėje „Facebook“.
Kita paviešinta mintis tokia: „Man pabodo istorijos apie prabangius automobilius, kurie parkuojami ant dviračių takų ar pėsčiųjų perėjos.“
Tuo tarpu pagrindiniame Lietuvos Respublikos įstatyme 23 straipsnis skelbia: „Nuosavybė neliečiama.“ Kitas to paties straipsnio punktas byloja, jog „Nuosavybės teises saugo įstatymai.“
Suniokotas mersedesas |
Juolab Lietuvoje, kaip teisinėje valstybėje, smulkiai reglamentuotos visos procedūros apie nuobaudas KET pažeidėjams bei galimybes priverstinai nutempti eismui trukdančias transporto priemones.
Sveria beveik 10 tonų
Kitas viešai aptarinėjamas aspektas, susijęs su šia A.Zuoko “piarine“ akcija – ar gali agituoti laikytis KET ir elgesio kultūros tas, kas pats akivaizdžiai pažeidžia taisykles?
Sostinės Gedimino prospektas iš visų pusių apsaugotas kelio ženklais 304 – „Krovininių automobilių eismas draudžiamas“. Šie ženklai draudžia važiuoti krovininiais automobiliais ir transporto priemonių junginiais, kurių leidžiama maksimali masė yra didesnė kaip 3,5 t arba didesnė už nurodytąją ženkle, taip pat traktoriais, savaeigėmis mašinomis ir mechanizmais, išskyrus aptarnaujantįjį transportą.
Rusiško šarvuočio BTR 60 techninėje charakteristikoje nurodoma masė – 9,8 tonos.
Beje, 15min.lt primena, jog Vilniaus senamiestyje keblumų dėl transporto priemonės masės pasitaiko net kur kas paprastesnėse situacijoje. Pavyzdžiui, žinomam verslininkui Kęstučiui Verslovui, po Vilniaus senamiesčio Pilies gatvę besisukiojusiam prašmatniu 2,4 tonos sveriančiu kupė limuzinu „Bentley Continental“, kilo problemų dėl tik iki 2 tonų masės automobilių eismą leidžiančio apribojimo.
„Čia nebuvo eismas!“
Dar didesnė kliūtis A.Zuoko šarvuočiui važinėtis po Gedimino prospektą – savaitgaliais (ir šeštadieniais, ir sekmadieniais, ir šventinėmis dienomis) ši gatvės atkarpa virsta pėsčiųjų zona, kurioje eismas apskritai yra draudžiamas. A.Zuoko pasivažinėjimas čia vyko šeštadienio rytą.
Irmanto Gelūno/15min.lt nuotr./Artūras Zuokas |
Spaudžiamas 15min.lt klausimų dėl jo paties atsainaus požiūrio į Kelių eismo taisykles (KET), meras buvo priverstas išsamiau paaiškinti, kas ir kodėl šeštadienį vyko pagrindinėje sostinės gatvėje. Pasirodo, skandinavai čia filmavo socialinę reklamą.
– Ar jums neatrodo, kad jūs pats šiuo atveju galėjote pažeisti Kelių eismo taisykles? Tiksliau, tas asmuo, kuris vairavo šarvuoti?, – 15min.lt šeštadienį paklausė A.Zuoko.
– (Juokiasi – aut. past.) Ne, neatrodo.
– Savaitgaliais eismas toje dalyje draudžiamas.
– Čia nebuvo eismas! Tiesiog taip yra. Nereikia ieškoti to, kas nepamesta. Visi leidimai reikalingi buvo gauti. Tai buvo socialinio klipo filmavimas! Ir ne tik klipas – tai yra laida.
– Kada ją bus galima pamatyti?
– Ji pasirodys Švedijos televizijoje spalio mėnesį. Bus ir Lietuvoje parodyta. Čia socialinė akcija, projektas. Apie tai rašome, diskutuojame – kas galima, kas negalima? Tai yra būdas, kaip atkreipti visuomenės dėmesį į dalykus, kuriuos mes esame įpratę pažeidinėti. Ir šios problemos baudomis neišpręsi, todėl reikia apie tai diskutuoti. O iššaukti diskusiją šiais laikais visuomenėje nėra paprasta. Tam turi būti panaudotos originalios ir įdomios priemonės.Spalį jie parodys Švedijoje, o mes pagaminsime du vaizdo klipus „Youtube“ formato, kurie bus lietuvių ir anglų kalba. Ir neabejoju, kad jie turės pasisekimą.
Tai susiję, kad šią savaitę buvo ypač daug pažeidimų praktiškai toje pačioje vietoje, kur ir stovėjo šis mersedesas, tik kitoje gatvės pusėje. Buvo užfiksuotas ne vienas prabangus automobilis, grubiai pažeidžiantis kelių eismo taisykles. Čia klausimas yra ne tik dėl kelių eismo taisyklių pažeidimo – čia žymiai sudėtingesnis dalykas. Tai rodo mąstymą tam tikrų žmonių, kurie turi daugiau lėšų, kurių automobilis yra didesnis arba brangesnis – jie mano, kad mieste turi daugiau teisių negu kiti. Buvo noras parodyti, kad mes neturėtume būti pakantūs tam. Savo mintyse mes turime turėti nuostatą, kad tokius dalykus mes turime traiškyti kaip šitas tankas, nes tai yra tiesiog nepagarba visiems mums.
– Kaip Švedijos atstovai, ir kodėl ne lietuviai, susidomėjo šiuo projektu?
– Bandėme suinteresuoti vieną švedų prodiuserinę kompaniją filmuoti laidą būtent Vilniuje. Kad juos sudomintume, kad jie filmuotų Lietuvoje, o ne kur nors Ispanijoje, Vokietijoje ar Estijoje, reikėjo originalios idėjos, kuri juos užkabintų atvažiuoti. Šis projektas, ši socialinė akcija, kurią aš pasiūliau, jiems patiko. Jie atvažiavo ir penktadienį bei šeštadienį filmavo daugelyje vietų Vilniuje ir šįvakar išvyko atgal. Kaip minėjau, spalį jie parodys Švedijoje, o mes pagaminsime du vaizdo klipus „Youtube“ formato, kurie bus lietuvių ir anglų kalba. Ir neabejoju, kad jie turės pasisekimą.
– Laidos ir klipai yra puiku, bet ar šarvuotis nebuvo per sunkus trupančioms rekonstruoto Gedimino prospekto trinkelėms?
Tos technikos svoris nėra didesnis nei ilgo autobuso. Ženklai galiotų, jei tai būtų eismas. Jau atsakiau į tą klausimą – nereikia ieškoti to, kas nepamesta.
Mersedesą atvežė ir išvežė
Interneto komentatoriai greitai sužinojo, kad pervažiuotas mėlynasis S klasės „Mercedes Benz“ – neeksploatuojamas automobilis. Šio limuzino techninė apžiūra paskutinį kartą buvo atlikta 2008-01-03 ir šiuo metu jau nebegalioja. Panašu, jog transporto priemonė į prospektą prieš filmavimą buvo atvežta autovežimėliu (kai kuriose nuotraukose jis matomas tolumoje – aut. past), kaip ir išvežta netrukus po filmavimo.
Galbūt šį metalo laužą vertėjo palikti kaip instaliaciją, kuri atbaidytų kitus vairuotojus palikinėti mašinas draudžiamose vietose.
15min.lt kalbintas vienas aukštas šiuo metu atostogaujantis policijos pareigūnas paaiškino, kad jeigu filmavimo metu tvarką prižiūrėjo policininkai, įprastos eismo taisyklės tuo metu negaliojo. „Neabejoju, kad civilizuotai ir teisėtai viskas buvo padaryta“, – sakė naujienų portalo pašnekovas.