Geriausias metų pasiūlymas! Prenumerata vos nuo 0,49 Eur/mėn.
Išbandyti

Pasikeisti asmens tapatybės kortelę priversta D.Čibirienė nustebo: vizitas ją atsiimti – tik rugpjūtį

Asmens tapatybės korteles kvalifikuotam elektroniniam parašui naudojantys gyventojai prieš du mėnesius sulaukė nemalonios žinios – jei iki liepos 23 dienos jie nepasikeis kortelių į naujas, parašas nustos galioti. Visgi laiku tai padaryti suskubę gyventojai susidūrė su kita problema: artimiausias internetu rezervuojamo vizito laikas – tik po mėnesio. Tuo tarpu Migracijos departamentas gyventojus ragina laukti „gyvose eilėse“.
Daiva Čibirienė
Daiva Čibirienė / 15min montažas

Asmens dokumentų išrašymo centras (ADIC) gegužės pabaigoje pranešė, kad Europos Sąjungai sugriežtinus elektroninio parašo kūrimo įtaisams keliamus saugumo reikalavimus, kvalifikuotam elektroniniam parašui sukurti bus reikalingos naujo pavyzdžio asmens tapatybės kortelės, kuriose integruoti nauji elektroninio parašo kūrimo įtaisai.

VRM/Asmens tapatybės kortelė
VRM/Asmens tapatybės kortelė

Tai reiškia, kad gyventojams, turintiems iki 2024 m. sausio 1 dienos išduotas asmens tapatybės korteles, tenka gamintis naujas, o pokyčiai įsigalioja jau nuo liepos 23 dienos. Tiesa, kortelės bus keičiamos nemokamai.

Šie pokyčiai liečia net 20 tūkst. Lietuvos gyventojų – ADIC duomenimis, būtent tiek šalyje yra asmenų, turinčių galiojančias iki 2024 m. sausio 1 d. išduotas asmens tapatybės korteles ir naudojančių jas elektroninio parašo kūrimui.

Vis dėlto vos prieš du mėnesius apie pokytį informuoti ir laiku šias korteles pasikeitę gyventojai susidūrė su kita problema.

Buhalterių ir auditorių asociacijos vadovė Daiva Čibirienė 15min pasakojo, kad penktadienį, vos gavusi žinutę iš Migracijos departamento apie pagamintą naują asmens tapatybės kortelę, iš karto tinklalapyje puolė registruotis vizitui. Tačiau paaiškėjo, kad atsiimti kortelę nebus taip paprasta, nes artimiausias laisvas laikas dokumentui atsiimti – tik po mėnesio, rugpjūčio 13 dieną.

Tuo tarpu elektroniniu parašu su šiuo metu galiojančiomis asmens tapatybės kortelėmis gyventojai nebegalės naudotis nuo liepos 23 dienos.

Asmeninio archyvo nuotr./Daiva Čibirienė
Asmeninio archyvo nuotr./Daiva Čibirienė

Pirmadienį 15min patikrinus vizitų laikus buvo matyti ta pati informacija – užsiregistruoti atsiimti jau pagamintą asmens dokumentą artimiausia data yra tik rugpjūčio 14 diena. Tuo tarpu užsisakyti asmens tapatybės kortelę artimiausias laikas sistemoje – liepos 30 diena.

„Asmens tapatybės kortelė pagaminta, bet negaliu dokumento pasiimti nei kitame pasų poskyryje, nei kitame mieste. Kai užsisakinėji vos ne du mėnesius iki termino, negalvoji, kad bus tokios problemos. Bandysiu atvykti prieš aštuonias ar septynias ryto ir gal gausiu, gal nereikės ilgai stovėti eilėse, nes visi tą laiką branginame“, – vylėsi D.Čibirienė.

Ragina atvykti be užsirašymo

Migracijos departamento direktorė Evelina Gudzinskaitė gyventojus ragino jau pagamintą dokumentą (asmens tapatybės kortelę ar pasą) atvykti atsiimti be išankstinės vizito rezervacijos.

„Jeigu pilietis jau gavo iš MIGRIS pranešimą, kad dokumentas pagamintas ir jį galima atsiimti, jis gali eiti jam patogiu laiku į Migracijos departamento skyrių, kuriame yra tas dokumentas, ir stoti į „gyvą eilę“. Vilniaus skyriuje yra eilių valdymo terminalas, tad reikia išsimušti eilės numeriuką. Dokumentai įteikiami labai greitai, tad ilgai laukti eilėje neteks“, – žadėjo Migracijos departamento vadovė.

Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Evelina Gudzinskaitė
Irmanto Gelūno / BNS nuotr./Evelina Gudzinskaitė

Pasak jos, užsakydami dokumentą gyventojai nurodo, kokiu būdu (per kurjerį, asmeniškai ar per įgaliotą asmenį) ir kuriame mieste jie nori atsiimti dokumentą. Taigi pilietis, užsakydamas dokumentą Vilniuje, gali nurodyti, kad dokumentą pageidauja atsiimti kitame Lietuvos mieste. Ši pasirinkimo galimybė netaikoma vieninteliu atveju – kai ypatingos skubos tvarka užsakomas pasas. Užsakius pasą ypatingos skubos tvarka (tą pačią dieną), jį atsiimti galima tik Vilniaus skyriuje.

„Taško lėšas“

Darbo reikalais elektroninį parašą, susietą su asmens tapatybės kortele, nuolat naudojančią D.Čibirienę papiktino vos prieš du mėnesius išplatintas nurodymas keisti asmens tapatybės kortelę.

„Mano asmens tapatybės kortelė šviežiai išimta – tik 2023 metų birželį, buvo ir tokių, kurie jas gavo gruodžio paskutinėmis dienomis, o jau 2024 liepos 23 dieną šių kortelių mobilusis parašas nebegalios. Man naują kortelę išduos nemokamai iš biudžeto lėšų – tų pačių, kurių trūksta gynybai. <...> Keistai atrodo. Europos Sąjungos direktyvos neišdygsta per pusmetį ar metus – apie pokytį, kad e.parašui keliami nauji reikalavimai, turėjome žinoti dveji treji metai iki to. Tai Vidaus reikalų ministerijos neapsižiūrėjimas ir resursų taškymas“, – kritikavo D.Čibirienė.

Pasak jos, tai jau ne pirmas kartas, kai gyventojams, naudojantiems elektroninį parašą, tenka keisti asmens tapatybės korteles dėl panašių atvejų.

Tačiau ADIC direktorė Indrė Gasperė 15min paaiškino, kad anksčiau informuoti gyventojų negalėjo. Pasak jos, asmens tapatybės kortelėse, kurios buvo pagamintos nuo 2021-08-13 iki 2023-12-31, yra integruotas lustas, kurio tinkamumas kvalifikuotam parašui kurti buvo patvirtintas iki 2024-07-22.

Gabrielės Navickaitės / 15min nuotr./Asmens dokumentų išrašymo centras (ADIC)
Gabrielės Navickaitės / 15min nuotr./Asmens dokumentų išrašymo centras (ADIC)

„Deja, bet dėl sugriežtintų lusto sertifikavimui taikomų teisės aktų reikalavimų šio lusto sertifikavimo pratęsimas tapo neįmanomu.

ADIC apie būtinybę pakeisti elektroninio kvalifikuoto parašo funkcionalumą užtikrinančias asmens tapatybės korteles gavo informacijos iš asmens tapatybės kortelių lustų gamintojo (Vokietijos įmonės) tik šių metų vasario pabaigoje. Gamintojas informavo, kad nepalaikys šio funkcionalumo gyventojams anksčiau išduotose asmens tapatybės kortelėse, nes pasikeitus sertifikavimo sąlygoms esamų asmens tapatybės kortelių resertifikavimas/sertifikavimo pratęsimas yra iš esmės techniškai neįmanomas nekeičiant produkto programinės įrangos (pačio lusto)“, – teigė I.Gasperė.

Ji pridūrė, kad ADIC dėjo daug pastangų, kad asmens tapatybė kortelių lustų gamintojas resertifikuotų gyventojams anksčiau išduotas asmens tapatybės korteles, tačiau bendradarbiavimas su gamintoju nebuvo sėkmingas.

Ieškodamas alternatyvaus problemos sprendimo dėl gręsiančio šiose kortelėse įrašytų kvalifikuoto elektroninio parašo sertifikatų galiojimo atšaukimo ADIC konsultavosi su Ryšių reguliavimo tarnyba, o galutinį tarnybos sprendimą gavo gegužės mėnesį.

I.Gasperė taip pat pabrėžė, kad valstybės biudžetui asmens tapatybių kortelių keitimas papildomai nekainavo, nes lustų gamintojas kompensuoja neatitinkančių teisės aktų asmens tapatybės kortelių (su kvalifikuoto elektroninio parašo funkcionalumu) gamybą ir tiekimą.

"Todėl valstybei tai daugiau papildoma administracinė našta. Asmens dokumentų išrašymo centro darbuotojai papildomų viršvalandžių, kurie būtų buvę apmokėti, nedirbo", - komentavo ADIC vadovė.

Tiesa, gyventojai, nenaudojantys asmens tapatybės kortelės elektroniniam parašui, šio dokumento keisti neturi. 2024 m. sausio 1 d. išduotos asmens tapatybės kortelės ir toliau bus tinkamos naudoti kaip elektroninės atpažinties priemonė, pavyzdžiui, tvirtinant asmens tapatybę Elektroninių valdžios vartų portale.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kokias tvoras ir kodėl šiemet renkasi namų savininkai?
Reklama
Daugiau Pliusų sporto entuziastams:„Gym+“ vėl plečiasi
Reklama
„Teleloto“ naujienos ne tik tarp vedėjų: nuo šiol laimės visi studijos žaidėjai
30 metų su ypatingais vaikais dirbanti mokytoja Irutė: neįsivaizduoju, kaip galime skirstyti vaikus