Redakciją pasiekė Pakruojo rajono Stačiūnų kaimo bendruomenės pagalbos šauksmas. Žmonės šokiruoti, sutrikę – kas ir kodėl sugalvojo išmesti pinigus į orą? Šalia kaimo yra klojama asfalto danga kelyje, kuriuo per dieną važiuoja kokie penki automobiliai.
Laiške rašoma, kad nauja danga, klojama puskilometrio kelio ruože tarp Beniulių ir Petraičių, jungs kaimus kuriuose yra 3–4 vasarnamiai.
Gyventojai klausia, o gal čia tiesiamas keliukas žvejams, kurie čia gausiai važiuoja į Petraičių tvenkinį?
Negaila geresnio kelio nei žvejams, nei vasarnamių savininkams, tačiau skaudu, kad kelias netiesiamas ten, kur labiausiai reikia Stačiūnų gyventojams – į Pakruojį arba į Degučius.
Abu minėti keliai yra žymiai labiau apkrauti nei tas, kuris šiuo metu tvarkomas. Nuo rajono centro kaimą skiria 18 kilometrų. Penkis kilometrus tenka važiuoti prastos būklės žvyrkeliu. Liaudis jį vadina „kopėčiomis“.
Važiuodami pas gydytoją, į savivaldybę, socialinę rūpybą ar į darbą Pakruojyje, Stačiūnų gyventojai pirmiausia darda kelis kilometrus prastu žvyrkeliu. Šis kelias būtų reikalingiausias.
Iki Lygumų seniūnijos tenka važiuot 12 kilometrų. Šiuo keliu vaikai vežami į mokyklą. Kai kuriose vietose kelias ypač prastos būklės.
„Daugybę metų prašome rasti lėšų, bent į vieną pusę paremontuoti mums kelią. Visada atsakymas tas pats: nėra pinigų, jūsų keliu nevažiuoja 300 automobilių per parą, jis nebus remontuojamas.
Bet paradoksas kelio ruožui, kuriuo pravažiuoja gal tik penki automobiliai, pinigų atsirado“, – stebisi Stačiūnų kaimo bendruomenės pirmininkė Angelė Zaveckienė.
Daug skambių pavadinimų teikia vilties?
Paaiškėjo, kad apie remontuojamą kelią rajono valdžia absoliučiai nieko nežino. Tokių darbų neužsakė nei meras, nei kuris administracijos skyrius. Taip pat kelias nėra įtrauktas į remontuotinų kelių planus.
Šiek tiek aiškumo ir įnešė Lietuvos kelių direkcija. Pasirodo, kad tai tik didesnio kelių tvarkymo pradžia. Didieji darbai dar neprasidėjo, tačiau patogumo dėlei sutvarkoma jau minėtoji atkarpa.
Kitaip tariant – šis kelias vėliau pasitarnaus, kai kituose kelio Radviliškis-Voskoniai-Stačiūnai ruožuose bus vykdomi darbai. Bus lengviau pravažiuoti.
Derinamos galimybės kelio ruožų asfaltavimą iš dalies finansuoti Europos Sąjungos lėšomis, už kurių skyrimą atsakinga Žemės ūkio ministerija.
Informuota, kad yra sudaryta žvyrkelių ruožų per gyvenvietes asfaltavimo programa. Šiose apylinkėse yra du šitaip tvarkomi kelio ruožai – nuo 11,23 iki 11,74 km per Beniulius ir nuo 12,52 iki 12,98 km per Petraičius.
Pranešta, kad šiuo metu su Žemės ūkio ministerija derinamos galimybės kelio ruožų asfaltavimą iš dalies finansuoti Europos Sąjungos lėšomis, už kurių skyrimą atsakinga Žemės ūkio ministerija.
„Tikimės, kad bus skirtos reikiamos lėšos, tada planuojama skelbti viešųjų pirkimų konkursus (2016 m.) kelio ruožų projektavimo ir statybos darbams vykdyti.
Žvyrkelių asfaltavimo per gyvenvietes programą parengė ir asfaltavimo objektus atrinko viešoji įstaiga „Kelių ir transporto tyrimo institutas“ bendradarbiaudama su situaciją vietoje kontroliuojančia, kelius prižiūrinčia valstybės įmone „Šiaulių regiono keliai“.
Atrinkti objektai buvo derinti su Šiaulių regiono plėtros taryba. Vienas iš svarbių motyvų parenkant Radviliškis-Voskoniai-Stačiūnai ruožus, buvo greta išdėstytos gyvenvietės ir per jas einantis kelias“, – atsakė Lietuvos kelių direkcija.
...niekingi 1,7 kilometrai siauro asfalto
Taip pat patikslinta, kad, iš dalies pasitelkus Europos Sąjungos lėšas, už kurių skyrimą atsakinga Žemės ūkio ministerija, bus galima išasfaltuoti 1,75 kilometro bendro ilgio kelio ruožą.
Asfaltuojant valstybinės reikšmės rajoninio kelio Stačiūnai-Pavėzgiai ruožą su žvyro danga per Kutaičius finansuojant iš šių lėšų šaltinių būtų asfaltuota tik apie 0,55 kilometro bendras kelio ruožas.
Stačiūnų kaimo bendruomenės pirmininkė A.Zaveckienė dar labiau nustėro, sužinojusi asfalto kilmę, būsimą jo ilgį bei kryptį.
Moteris stebisi – kažkas darė tyrimus, kažkas rašo projektus, pilna skambių įstaigų pavadinimų. Tačiau niekam nerūpi, ko iš tiesų reikia vietos gyventojams!
Be to, net jei tas asfaltas per mažus kaimelius sieks 1,7 kilometro, lieka daugybė žvyrkelio į visas puses – kam reikalingos ir naudingos tokios trumpos atkarpos?
Moteris įtaria, kad paprasti kaimo žmonės žino įtikimesnę naujojo kelio atsiradimo priežastį, kuri gali tapti ir pražūtinga šiam keliui.
Minėtais žvyrkeliais dažnai važiuoja vilkikai. Dažnai tai būna miškovežiai, kurie renkasi atokesnius keliukus. Paprastai jie veža sunkesnį už leistiną krovinį. Vietiniai gyventojai per karščius ant kelių pila vandenį, kad neužtrokštų dulkėse.