Pirmosios publikacijos apie tai, kad „Amazon“ uždarys savo autonomines parduotuves be kasininkų, naudojančias „Just Walk Out“ sistemą, pasirodė JAV, tačiau visai netruko virsti melagiena Rusijoje.
Šioje šalyje pasirodė žinučių, kad vietoje dirbtinio intelekto prekes skenavo 1000 indų.
Naujiena aptarta ir Rusijos Valstybės Dūmoje – deputatas Aleksejus Govyrinas pareiškė, kad su „Amazon“ esą rusams geriau neprasidėti, nes „užuot pasamdžiusi dešimt kasininkų ir apsaugos darbuotoją, išnaudojo tūkstantį indų, dirbusių nuotoliu“.
Panašaus turinio antraščių pasirodė ir Lietuvoje – portalas infa.lt balandžio pradžioje išplatino publikaciją, skambiu pavadinimu „Amazon“ uždaro parduotuves be kasininkų: vietoj DI pirkėjus stebėjo tūkstantis indų“.
Technologijos be kasų
Technologija „Just Walk Out“ pirkėjams siunčia kvitus išėjus iš parduotuvės, taigi parduotuvės, aprūpintos šia technologija, gali nesamdyti pardavėjų.
Sistema remiasi kameromis ir jutikliais, kurie turėjo automatiškai nuskaityti klientų veiksmus ir išduoti mokėjimo čekius.
Prie įėjimo į parduotuvę įrengti užkardai – norėdami patekti į parduotuvę, turite nuskaityti skaitmeninį kodą „Amazon Go“ programėlėje.
Prekybos salėje pirkėjas gali paimti prekę nuo lentynos ir įsidėti ją į krepšį arba kišenę – tada prekė įtraukiama į preliminarų pirkinių sąrašą (jei prekė grąžinama į savo vietą, ji iš sąrašo pašalinama).
Kai asmuo išeina iš parduotuvės pro tuos pačius užkardus, programėlė įrašo galutinį pirkinių sąrašą, o po poros minučių išsiunčia elektroninį kvitą ir nurašo mokestį iš „Amazon“ sąskaitos.
Jutikliai, kameros ir kitos priemonės padeda stebėti, ką pirkėjas įsigijo, o pirkimo procesą analizuoja dirbtinis intelektas.
Tačiau kelios žiniasklaidos priemonės pranešė, kad vietoje dirbtinio intelekto analizę atlieka šimtai darbuotojų Indijoje.
Kaip svetainėje nurodo autonominės sistemos kūrėjai, „Amazon“ klientai, naudojantys „Just Walk Out“ technologiją, gali užeiti į parduotuvę naudodamiesi „Amazon One“ (kur savo delno atspaudą galima susieti su mokėjimo kortele arba sąskaita), įsigyti prekių ir išeiti. Už pirkinius automatiškai nuskaičiuojamas mokestis.
„Jutikliai, kameros ir gilaus mokymosi įrankiai nustato, ką vartotojas ima iš lentynos“, – rašoma svetainėje.
Padeda dirbtinio intelekto (DI) sistemoms
„Amazon“ atstovas spaudai portalui „USA Today“ paaiškino, kad technologija paremta dirbtiniu intelektu ir jo gebėjimu mokytis.
Siekdama užtikrinti tikslumą bet kokioje aplinkoje, „Amazon“ sukūrė duomenų rinkinius, imituojančius milijonus realių apsipirkimo scenarijų, įskaitant parduotuvės formato, apšvietimo sąlygų ir net pirkėjų elgsenos pokyčius.
Šiam portalui įmonės atstovas teigė, kad tvirtinimai apie neva už DI darbą atliekančius indus nėra tikslūs.
„Nuomonė, kad „Just Walk Out“ technologija remiasi žmonėmis, stebinčiais pirkėjus gyvai iš Indijos, yra klaidinanti ir netiksli“, – teigė „Amazon“ atstovas spaudai el. paštu JAV naujienų portalui.
„Kaip ir daugelio dirbtinio intelekto sistemų atveju, pagrindinis mašininio mokymosi modelis yra nuolat tobulinamas“, – pridūrė „Amazon“ atstovas.
Įmonės interneto svetainėje rašoma, kad „Just Walk Out“ paremta panašiomis technologijomis kaip ir bepiločiai automobiliai.
Sistemą reikia nuolat koreguoti, todėl net ir paprasčiausią neuroninį tinklą pirmiausia reikia apmokyti iš daugybės pavyzdžių su jau esamais duomenimis.
Dirbtinis intelektas yra tarsi sukurtas specialus algoritmas, kuris sprendžia jam priskirtas užduotis ir mokosi iš jų, pateikdamas galimus sprendimo variantus pagal ankstesnius sprendimus.
Komentuodamas situaciją portalui „Quartz“ neįvardytas buvęs „Amazon“ darbuotojas, dalyvavęs kuriant „Just Walk Out“ sistemą, atskleidė, kad jo kolegos indai buvo atsakingi už duomenų, skirtų dirbtinio intelekto modeliui apmokyti, žymėjimą ir kad tai yra įprasta mašinų mokymosi praktika.
Komanda iš Indijos taip pat tikrino apsipirkimų, kuriuos programa pažymėdavo kaip galimai klaidingus, įrašus. Žmonės peržiūrėdavo vaizdo įrašus ir, jei reikėdavo, perskaičiuodavo pirkėjo kvite nurodytą sumą.
Mokosi ir tobulėja
Pradėjus veikti „Just Walk Out“, beveik visus pirkimus reikėjo peržiūrėti žmogui.
2022 m. viduryje kompiuterijos naujienų portalas „The Information“ pranešė, kad peržiūrėti reikėdavo jau tik iki 70 proc. pirkimų.
Buvęs darbuotojas portalui „Gizmodo“ sakė, kad šiandien 20-50 proc. pirkimų tenka peržiūrėti žmogui, nors tai vis dar gerokai daugiau nei „Amazon“ išsikelti tikslai tikrinti tik 5 proc. pirkimų.
Tačiau buvo ir kitų problemų, dėl kurių technologija buvo patraukta iš dalies „Amazon Fresh“ prekės ženklo parduotuvių.
„Just Walk Out“ sukūrė jutiklius, kurie buvo patikimesni už kameras, tačiau pernelyg brangūs.
„Amazon“ buvo užsibrėžusi tikslą sumažinti vieno jutiklio kainą iki 100 JAV dolerių, tačiau inžinierių komandai pavyko ją sumažinti tik iki 350 JAV dolerių.
Žmogaus darbas plačiai naudojamas ne tik dirbtiniam intelektui mokyti, bet ir jam palaikyti bei taisyti jo klaidas.
Pavyzdžiui, bepiločiams taksi automobiliams bandymų etape reikėjo nuotolinio žmogaus operatoriaus įsikišimo kas 7-8 km, kai „robotai vairuotojai“ pakliūdavo į sudėtingą situaciją kelyje.
O garsiojo „ChatGPT“ darbuotojai taisė roboto atsakymus, kuriuos vartotojai pažymėdavo esant netinkamais.
Mašininis mokymasis skirstomas į dvi rūšis: prižiūrimą (supervised) ir neprižiūrimą (unsupervised). Mašininio mokymosi algoritmai laikui bėgant gali mokytis iš duomenų, pagerindami viso mašininio mokymosi modelio tikslumą ir efektyvumą.
Dings ne iš visur
Teigti, kad indų darbu ir nepasiteisinusia technologija nusivylusi kompanija patraukė „Just Walk Out“ iš visų savo parduotuvių būtų netikslu, nes ji ir toliau bus naudojama daugelyje vietų.
Kaip skelbia naujienų portalas seattletimes.com, autonominio apsipirkimo technologija toliau veiks kai kuriose mažesnėse „Amazon Fresh“ parduotuvėse Jungtinėje Karalystėje.
Ji toliau bus siūloma trečiųjų šalių mažmenininkams.
Maža to – šio prekės ženklo parduotuvės neuždaromos ir JAV, tačiau „Just Walk Out“ bus pakeista nauju įtaisu – išmaniaisiais „Dash Carts“ vežimėliais, kurie patys nuskaitys juose esančias prekes.
Kai kuriuose prekybos centruose jau kelerius metus vienu metu naudojamos abi šios technologijos.
Netrukus ir pas mus
Mažmeninės prekybos sprendimų bendrovės „StrongPoint“ vadovas Rimantas Mažulis pranešime spaudai pasakojo, kaip veiks tokie sprendimai, kuriuos jau netrukus galbūt išvysime ir Lietuvoje.
„Jau egzistuoja įvairūs išmaniųjų prekių vežimėlių variantai. Juose įmontuota įranga – išmaniosios svarstyklės, vaizdo kameros, jutikliai – leidžia fiksuoti į vežimėlį dedamas prekes ir iš karto formuoti prekių krepšelį, už kurį atsiskaitoma išeinant iš parduotuvės.
Tai tarsi savitarnos kasos ant ratų, kuriose prekių skenuoti nereikia nei kasininkui, nei pirkėjui.
Tokiame vežimėlyje įmontuotame ekranėlyje pirkėjai galėtų matyti ne tik pirkinių sąrašą, bet ir prekybos salės ir atskirų skyrių planą, specialius pasiūlymus bei kitą aktualią informaciją“, – kalbėjo R.Mažulis.
„Lietuvoje jau veikia kelios autonominės parduotuvės. Jose savarankiškam apsipirkimui užtikrinti naudojamos pažangios technologijos bei dirbtinis intelektas. Pasaulyje su įvairiomis autonominių parduotuvių koncepcijomis eksperimentuojama vis daugiau ir tik laiko klausimas, kuomet parduotuvės be kasininkų taps kasdienybe“, – tvirtino R.Mažulis.
15min verdiktas: trūksta konteksto. „Amazon“ neatšaukia „Just Walk Out“ iš visų parduotuvių. Taip pat bendrovė nepatvirtino gandų, neva už autonominę sistemą visuomet tenka dirbti indams – jie pasitelkiami tik sklandžiam mašininio mokymosi procesui ir priežiūrai.
Publikacija parengta 15min bendradarbiaujant su „Meta“, ja siekiama stabdyti klaidinančių naujienų plitimą socialiniame tinkle. Daugiau apie programą ir jos taisykles – čia.