Lėktuvus konstruojantis agronomas iš Palankesių

Mykolo Zubriakovo darbo įrankiai – paprasti: kirvis, dildės, nedidukės medžio apdirbimo staklės. Tačiau su jais savo kuklioje dirbtuvėje Palankesių kaime jis pagamino du lėktuvus. 65-uosius einantis vyras svajoja ir apie trečiąjį.
Mykolas Zubriakovas mokosi skraidyti šiuo lėktuvu
Mykolas Zubriakovas mokosi skraidyti šiuo lėktuvu / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Jonavos rajone gimęs, augęs ir gyvenantis M.Zubriakovas visada jautė nenumaldomą trauką aviacijai. Vaikystėje sąsiuvinių paraštėse vien lėktuvus piešė, o sulaukęs 60-ties iš medžio pagamino originalų lėktuvą ZUM-2 (pavadinimas – konstruktoriaus pavardės ir vardo pirmosios raidės), kuriuo svajoja pats kada nors pakilti į dangų.

M.Zubriakovas atgal nesižvalgo ir nesvarsto, kaip jo gyvenimas būtų susiklostęs, jei būtų galėjęs mokytis aviacijos mokykloje. Savamokslis skraidyklių konstruktorius žinias po kruopelę renka visą gyvenimą. Jo sugebėjimus vertina ir pagalbos prašo net geriausi Lietuvos aviacijos specialistai.

„Gal ir patekčiau į geriausių Lietuvos savadarbių skraidyklių konstruktorių dešimtuką“, – kuklinasi M.Zubriakovas.

Pakluso tėvo valiai

Medinis lėktuvas ZUM-2
Medinis lėktuvas ZUM-2

Jo išsilavinimas su aviacija neturi nieko bendro. Panoteriuose 8-ias klases baigęs Mykolas 1966-aisiais įstojo į Lančiūnavos žemės ūkio technikumą (dabar – Kėdainių profesinio rengimo centras). Po ketverių metų jį baigęs įgijo agronomo specialybę.

„Nuo vaikystės prie žemės ūkio buvau pririštas, todėl tėvas pasakė: „Būsi, sūneli, agronomas“. Turėjau jo klausyti, nes anksčiau niekas labai neprieštaraudavo tėvams. Tačiau agronomu dirbau trumpai – gal ketverius ar penkerius metus.

Tiek tų agronomų „prištampavo“, kad perėjau į mėgstamesnį darbą – prie statybos,  santechnikos, suvirinimo darbų. Būnant agronomu, reikėjo daugiau vadovauti, bendrauti su žmonėmis. Man tai ne prie širdies. Labiau traukė prie technikos“, – pasakoja nedidelio ūgio, tačiau tvirtas vyras.

Jis iki šiol puse etato dirba suvirintoju-remontininku kooperatinėje bendrovėje „Blauzdžių agroservisas“. Apie dešimtmetį, iki išeidamas į pensiją, dirbo Juozo Rimkevičiaus vadovaujamoje Lietuvos Broniaus Oškinio vaikų aviacijos mokykloje.

„Buvau tarsi mechaniku. Teko remontuoti sklandytuvus, juos perdažyti, audeklus keisti. Man buvo gerai susipažinti su sparnų, liemens konstrukcijomis, vairavimo plokštumomis“, – B.Oškinio mokykloje įgytą patirtį labai vertina M.Zubriakovas.

Darbo įrankis – kirvis

Netoli Žeimių miestelio esančiame Palankesių kaime jau keturis dešimtmečius su žmona Stanislava (vadina Stase) gyvenantis Mykolas daugiau laiko praleidžia ne namie, o šalia stovinčioje buvusioje dvaro klėtyje.

Dviejų aukštų pastate vyras yra įsirengęs kuklias dirbtuves (jose ir numinga), kuriose priversta krūvos įrankių, bet visi jie – visiškai paprasti. Sunku patikėti, kad čia gimsta sudėtingos konstrukcijos. Jų Mykolas yra pagaminęs keturias.

Pirmasis kūrinys – apie 1984-1985 m. sukonstruota universali transporto priemonė, vasarą judanti ant ratų, žiemą – ant slidžių. Joje sumontuotas traktoriaus variklis. Tačiau  M.Zubriakovui tai – jau nebeįdomi praeitis, dūlanti garaže.

„Gamindamas roges, tuo pačiu mokiausi iš medžio drožti ir propelerius. Aiškinausi, koks turi būti menčių plotas, ilgis, apsukas reikėjo priderinti“, – pasakoja kirviu sraigtus tašantis M.Zubriakovas.

Mykolas Zubriakovas dirbtuvėse
Mykolas Zubriakovas dirbtuvėse

Nuo to laiko jis, paprašytas kitų konstruktorių, iš klevo, uosio, beržo jau yra pagaminęs daug propelerių. Gamyklinis sraigtas kainuoja apie 1,5 tūkst. litų, Mykolo pagamintas – gerokai pigiau: „Žinoma, aš gal nevertinu savo laiko, tik medžiagas.“

Norėčiau, tiek laukęs, bent senatvėje lėktuvu savarankiškai paskraidyti. Dar norėčiau, jei sveikata ir protas leis, dvivietį ZUM-3 sukonstruoti.

Išmoko skristi motoskraidykle

Pirmasis Mykolo pagamintas lėktuvas – „anties“ tipo ZUM-1. Pavykusią skraidyklę aplaužė ją išbandyti panoręs pilotas-akrobatas Algimantas Žėruolis (žuvo 2005 m. vasarą skrisdamas savadarbiu lėktuvu). „Neremontavau jos. Va – tik išsaugojau savo pagamintus sparnus“, – rodo konstruktorius.

Jis taip pat yra pagaminęs motoskraidyklę. Su ja S.Dariaus ir S.Girėno aerodrome Aleksote vyras prieš dešimtmetį išmoko savarankiškai skristi. Tačiau į lėktuvą M.Zubriakovas dar nelipa: „Motoskraidyklės ir lėktuvo pilotavimas skiriasi. Dar mokausi. Kai jausiu, kad jau galiu, tuomet ir skrisiu. Tiek laukęs, norėčiau bent senatvėje lėktuvu savarankiškai paskraidyti.“

Lėktuvo kaina – 6–7 tūkst. litų

Pakilti į dangų M.Zubriakovas norėtų per trejus metus iš pušies pagamintu savo antruoju lėktuvu ZUM-2.

„Buvau nusibraižęs tik eskizus, tikrų brėžinių nedariau. Rėmiausi patyrimu, žinojimu. Susirinkau reikiamas medžiagas ir konstravau lėktuvą po darbo valandų. Naudojau pušį, aviacinę klijuotę, epoksidinę dervą, stiklo audinį, dažus, lakus, organinį stiklą, audinį“, – vardija Mykolas.

Lėktuvą jis pagamino iš to, ką surinko ir kas ką davė. Tik kelios dalys gamyklinės – variklis „Rotax 447“, „Renault Master“ lingė, nuo žemės ūkio technikos nuimti ratai.

„Man lėktuvas atsiėjo apie 6–7 tūkst. litų, neskaičiuojant darbo ir laiko. Gamyklinis  kainuotų dešimt kartų brangiau. Aišku, yra ir po 200–300 tūkst. litų kainuojančių daugiaviečių lėktuvų, bet ką aš čia, paprastas kaimietis, „mandravosiu“ su jais. Gamyklos nenugalėsi. Bet vyrai išbandė mano lėktuvą – viskas gerai, saugus jis. Nieko iš esmės perdaryti nereikėjo“, – džiaugiasi M.Zubriakovas.

Dabar beliko sutvarkyti ZUM-2 dokumentus ir jį įregistruoti. Visus šiuos formalumus Mykolas tikisi pabaigti kitąmet.

Svajonė – dvivietis ZUM-3

Aviacinių žinių bagažą vyras sukaupė nuolat studijuodamas specialią literatūrą (žurnalus „Modelist konstruktor“, „Aviacijos pasaulis“, įvairias knygas) ir bendraudamas su kitais konstruktoriais – Rolandu Kalinausku, Zenonu Kižiu, Gintautu Gailiūnu.

Mykolo Zubriakovo pirmoji konstrukcija – rogės
Mykolo Zubriakovo pirmoji konstrukcija – rogės

„Per 40 metų kai ką gali sau į galvą įsikalti, todėl tik įkopęs į šeštą dešimtį ir pagaminau pirmąjį savo lėktuvą. Laiko atgal neatsuksi, tačiau jei būčiau baigęs aviacijos mokslus, viskas palengvėtų. Nereikėtų tiek metų skaitant literatūrą pačiam savęs klausinėti, patį save mokyti. Bet dėl to nesielvartauju – kaip išėjo, taip išėjo. Tik dar norėčiau, jei sveikata ir protas leis, dvivietį ZUM-3 sukonstruoti“, – sumanymų nestinga M.Zubriakovui.

Jis domisi ne tik aviacija, bet ir sveiku gyvenimo būdu. „Stengiuosi maitintis augaliniu ekologišku maistu. Po 18 val. nevalgau. Nė karto per visą gyvenimą nebuvau pasiėmęs nedarbingumo pažymėjimo, nors buvo nutikę ir visokių blogų dalykų“, – pasakoja Palankesių kaimo šviesuolis.

Jis kasdien vaikšto pėsčiomis, važinėja dviračiu, rytais daro mankštą. Dar viena geros sveikatos ir savijautos priežastis – taisyklingas kvėpavimas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų