2016 11 02 /17:15

Akcijas alkoholiui prekybos centruose pakeitė rekomendacijos

Akcijos alkoholiniams gėrimams uždraustos, bet niekas nedraudžia leisti katalogų su specialiomis kainomis. Negalima skelbti viešai apie kainų sumažinimą alkoholiui, tačiau niekas neuždraudė rekomenduoti prekių su geromis kainomis. Tokio kelio ėmėsi prekybininkai, kuriems nuo lapkričio 1 dienos įsigaliojo nauji ribojimai.
„Lidl“ prekybos centro atidarymas S.Neries gatvėje Vilniuje
Asociatyvinė nuotr. Alkoholiniai gėrimai parduotuvėje / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Prekybos tinklas „Rimi“ tą pačią dieną, kai įsigaliojo draudimas skelbti bet kokias akcijas, susijusias su alkoholiniais gėrimais, vartotojams pasiūlė naują gėrimų katalogą. Jame – atrinkti alkoholiniai gėrimai su nurodytomis specialiomis kainomis.

Tiesa, kataloge neskelbiama, kad šiems gėrimams taikoma nuolaida. Tačiau pirkėjams gali susidaryti įspūdis, kad šie gėrimai kainuoja mažiau nei kitur. Pavyzdžiui, kataloge skelbiama, kada galioja nurodytoms prekėms nurodytos kainos, be to, pažymima, kad prekių kiekis ribotas.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Eurai
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Eurai

Be to, tie patys gėrimai kitur kainuoja jau brangiau. Kataloge, kurį galima rasti prekybos tinklo interneto svetainės leidinių rubrikoje, pristatomi ne tik vynai, bet ir stipresni gėrimai.

„Rimi“ viešųjų ryšių atstovė Giedrė Bielskytė sakė, kad gėrimų kainų pokyčiai leidinyje nėra nurodyti.

„Leidinys „Gėrimai“ skirtas pristatyti pirkėjams dalį RIMI prekybos centruose esančių alkoholinių gėrimų asortimento. Leidinyje yra nurodytos gėrimų kainos, ne jų pokyčiai ar kitokios formos pasiūlymai pirkėjams. Ši naujoji įstatymo pataisa paskatino mus įgyvendinti nemažai sisteminių pakeitimų tiekimo ir rinkodaros procedūrose, kad užtikrintume LR alkoholio kontrolės įstatymo laikymąsi“, – 15min raštu sakė G.Bielskytė.

Skelbiama apie buvusius konkursus

Lapkričio 1 dieną įsigaliojusi Alkoholio kontrolės įstatymo pataisa draudžia skelbti apie alkoholinių gėrimų kainų sumažinimą. Taip pat draudžia parduoti Lietuvoje ar užsienyje išspausdintus, įvežtus į Lietuvos Respubliką specializuotus reklaminius leidinius, skirtus alkoholinių gėrimų pardavimui skatinti.

Beje, tos pačios įsigaliojusios pataisos draudžia ir organizuoti žaidimus, akcijas, konkursus ar loterijas, kurie skatintų įsigyti ir (ar) vartoti alkoholinius gėrimus.

Tačiau prekybos tinklų „Iki“ ir „Norfa“ interneto svetainėse tebėra likusi informacija apie anksčiau skelbtus žaidimus bei jų laimėtojus. Šalia informacijos – ir alkoholinių gėrimų nuotraukos. Nors naujų žaidimų nėra paskelbta.

Siūlo „gerą kainą“

Didmenine prekyba užsiimanti „Sanitex“ savo interneto svetainėje taip pat reklamuoja kai kuriuos parduodamus alkoholinius gėrimus, kuriems taikoma „gera kaina“, tačiau konkrečių skaičių neskelbia.

„Vynoteka“ kai kuriuos gėrimus pristato rubrikoje „Rekomenduojame“. Kiti prekybininkai taip pat neatsisakė parodyti geriausius pasiūlymus alkoholinių prekių segmente, tačiau nemini, ar tai yra sumažinta kaina.

Beje, prekybos tinklai alkoholinius gėrimus išėmė iš savo naujausių akcinių leidinių.

„Iki“ pigesnis alkoholis – atskiroje lentynoje ir laikraštuke

Pirkėju prisistatęs BNS žurnalistas trečiadienį patikrino, ar didžiuosiuose prekybos tinkluose „Iki“, „Maxima“, „Norfa“ ir „Rimi“ bei alkoholiu prekiaujančiose specializuotose parduotuvėse „Vynoteka“ ir „Bottlery“ galima atskirti, kuris alkoholis parduodamas pigiau.

Va ten, matote, yra atskira lentyna prie alkoholio. Ten iš esmės sudėti visi pigesni gėrimai, – aiškino „Iki“ pardavėja.

Vienoje „Iki“ parduotuvių Vilniuje visos alkoholio kainų etiketės buvo vienodos – baltos spalvos – ir nurodančios tik gėrimo kainą bei kilmę. Tačiau parduotuvėje galima nesunkiai surasti pigesnio alkoholio.

„Va ten, matote, yra atskira lentyna prie alkoholio. Ten iš esmės sudėti visi pigesni gėrimai. Čia visur pas mus taip. Jeigu jūs norite grynai pažiūrėti, kurie gėrimai pigesni, tai atsiverskite mūsų laikraštuką. Ten visi gėrimai parodyti bus pigesni nei šiaip“, – kalbėjo pardavėja.

Atskiroje lentynoje sudėti įvairūs gėrimai, tačiau nežinant pirminės kainos, sunku pasakyti, ar jų kainos – sumažintos.

„Maximoje“, „Rimi“ ir „Norfoje“ kainų akcijų nebėra

Vienos Vilniaus „Norfų“, kurios alkoholio skyriuje visos kainų etiketės vienodos, darbuotoja pareiškė, jog jokių kainų svyravimų ir akcijų nebėra ir nebus. „Maximoje“ visos etiketės irgi suvienodintos, o salės darbuotoja sakė nieko nežinanti apie sumažintas gėrimų kainas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Draudimas pardavinėti alkoholinius gėrimus.
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Draudimas pardavinėti alkoholinius gėrimus.

„Čia tik neseniai pas mus paleido šitą reikalą ir neturime dar kažkokių nurodymų dėl kainų mažinimo iš viršaus. Nežinau, gal vėliau kažkoks nurodymas bus, bet dabar suvienodinome kainas ir viskas“, – kalbėjo „Maximos“ darbuotoja.

Tuo metu „Rimi“ prekybos tinklas padarė pertvarką – šalia gėrimų priklijuotos baltos nedidelės etiketės, kaip ir kituose prekybos tinkluose, tačiau ant lentynų iškabintos didelės raudonos lentelės, kurios nurodo tokias pat gėrimų kainas, tik dideliais skaitmenimis.

„Rimi“ pardavėja teigė, kad tai jokiu būdu nėra mažesnių kainų demonstravimas.

„Jokių akcijų nebėra pas mus. Visos kainos čia be nuolaidų. Tos raudonos kainos tik atkreipia dėmesį bendrai apie kainas, bet čia ne reklama apie akciją“, – kalbėjo „Rimi“ darbuotoja.

„Bottlery“ – specialūs pasiūlymai

Vienoje koncerno „MG Baltic“ parduotuvių „Bottlery“ nebematyti mažesnes kainas rodančių etikečių – baltos etiketės nurodo tik gėrimo kilmės šalį bei kainą, tačiau iš pokalbio su pardavėju paaiškėjo, kad „Bottlery“ gali pasiūlyti kai kuriuos gėrimus pigiau, ir tai vadinama „specialiu pasiūlymu“.

„Dabar akcijos ir mažesnės kainos nebeegzistuoja dėl Seime priimto įstatymo, bet mes turime „specialius pasiūlymus“ ir realiai čia gėrimai su mažesne kaina. Mes to negalime reklamuoti ir to nedarome, bet jei jūs manęs paklausite, aš jums pasakysiu, kurie mūsų gėrimai yra su pasiūlymais“, – kalbėjo „Bottlery“ pardavėjas.

Be to, pigesnių gėrimų galima rasti ir parduotuvės viduryje, kur sukrauta įvairių gėrimų su užrašu „Bottlery rekomenduoja“.

Tuo metu visų „Vynotekos“ kainų etiketės – rožinės, prie kai kurių jų yra nedidelis užrašas „rekomenduojame“, tačiau jos darbuotojas teigė, kad tai nesusiję su mažesnėmis kainomis.

„Mes negalime nieko sakyti apie kainas. Mes jums galime patarti tik apie skonį ir rūšį gėrimų. Kainos gali svyruoti, bet jūs turite pats tai stebėti, o „rekomenduojame“ čia nesusijęs su kaina. Šiuo ženkliuku jums tik rekomenduojame, ką būtų verta paragauti“, – kalbėjo „Vynotekos“ pardavėjas.

Alkoholio kainos toliau svyruos – L.Vilimas

Lietuvos prekybos įmonių asociacijos vykdomasis direktorius Laurynas Vilimas sako, kad prekybos tinkluose alkoholio kainos toliau svyruos.

„Kiekvieno prekybininko gali būti kitokia gėrimo kaina. Čia priklauso nuo to, kaip susiderama su tiekėju. Kiekvieno didelio ar mažo prekybininko tikslas – pateikti prekę geriausiu kainos ir kokybės santykiu. Nors dabar negalima reklamuoti akcijų, derybos toliau vyksta. Visada išliks siekis mažinti kainas laikinai ar ilgesniam laikotarpiui. Bus daugiau galbūt orientuojamasi į ilgalaikį kainos sumažėjimą“, – sakė L.Vilimas.

Pasak jo, Seimas, priimdamas sprendimą nebeleisti vartotojų informuoti apie alkoholio kainas, pažeidžia jų teises. Be to, gali atsirasti įvairių visuomenės iniciatyvų – jų dalyviai stebėtų kainas prekybos vietose ir dalintųsi informacija su kitais vartotojais.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Prekybos įmonių asociacijos vykdantysis direktorius Laurynas Vilimas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Prekybos įmonių asociacijos vykdomasis direktorius Laurynas Vilimas

„Žmogus, kuris su prekyba nesusijęs ir iš to negauna pajamų, gali skelbti tą informaciją, kad gėrimai vienur ar kitur kainuoja mažiau. Netgi yra mobiliosios programėlės, kuriose nurodomos tuo metu esančios kainos. Čia ne prekybos tinklų programėlės. Aš manau, kad gali atsirasti žmonių, kurie stebės tas kainas ir dalinsis jomis. Tai nebus įstatymo pažeidimas“, – BNS teigė L.Vilimas.

A.Matulas: informacija iš pardavėjo nėra įstatymo pažeidimas

Vienas naujos tvarkos iniciatorių, Sveikatos reikalų komiteto narys konservatorius Antanas Matulas BNS tvirtino nemanąs, kad pirkėjams apie sumažintas kainas pranešantys kasininkai ar salės darbuotojai pažeidžia įstatymą.

„Bet jeigu žmogus klausia, tai jis (pardavėjas – BNS) gali pasakyti, svarbiausia, kad nėra platinama informacija elektroninė ir popierinė, kaip buvo platinamos knygelės, brošiūros. Kad vietoje konsultantas pasako, pataria... Geriau, kad to nebūtų, bet jeigu yra, dėl to niekas čia neatsitiks, bet žmogus jau neis iš lauko, pasiskaitęs kažkokią informaciją, tikslingai nusipirkti kažkokio alkoholio. Nes statistika rodo, kad daugiausia išpardavimai alkoholio būdavo per akcijas“, – BNS teigė A.Matulas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Antanas Matulas
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Antanas Matulas

Jis teigė parduotuvėse dar nesilankęs ir nematęs, kaip veikia nauja tvarka. Tačiau jis įspėjo, kad prekybininkai nebandytų ieškoti landų.

„Geriau būtų, kad prekybininkai neeksperimentuotų ir netampytų politikų už ūsų, nes šita dauguma, kuri atėjo su kertiniu šūkiu mažinti alkoholio suvartojimą, man yra priimtina. Jeigu matysime, kad bus gudraujama, tai prekybininkai gali sulaukti labai liūdnų pasekmių – net iki valstybinio alkoholio pardavimų monopolio, kuriam aš nepritariu, jeigu ieškos būdų, kur ir kaip tą alkoholį sumažintomis kainomis sustatyti – atskirose lentynose, ant padėklų ar matomiausioje parduotuvės vietoje. Mano patarimas jiems – kas priimta, tą reikia gražiai įgyvendinti, kad nesusilauktų tokių dalykų, nes politikai kartais perlenkia lazdą“, – teigė A.Matulas.

Įsigalioję draudimai

Nuo lapkričio 1-osios draudžiama informuoti apie alkoholio kainų akcijas – visose prekybos vietose negalima jokiais būdais pirkėjams parodyti, kokiems gėrimams ir kokios taikomos nuolaidos. Sumažinta kaina etiketėje gali būti nurodyta, tačiau negali būti palyginimo su ankstesne kaina.

Nebegalima taikyti ir fiksuotų nuolaidų kuponų savininkams, alkoholio įsigijusiam pirkėjui laimėti prizą, gauti dovanų ar priedą prie gėrimų. Taip pat uždrausta organizuoti žaidimus, akcijas, konkursus ar loterijas, kurie skatintų įsigyti ar vartoti alkoholį.

Alkoholio kontrolės įstatymo pataisas Seimas priėmė šių metų balandį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų