SGD terminalas oficialiai atidarytas: pradėjo suktis skaitiklis už „Independence“ nuomą

Nors suskystinųjų gamtinių dujų (SGD) terminalui skirtas laivas saugykla „Independence“ dar spalio 27 d. prisišvartavo Klaipėdos uoste, o jo talpos jau buvo pripildytos ir vėliau išdujintos pirmuoju kroviniu, oficialus terminalo atidarymas skelbiamas tik dabar. Per daugiau nei mėnesį atliktas ilgas sąrašas bandymų, patvirtinusių, kad terminalą ir jam skirtą laivą-saugyklą eksploatuoti saugu. Kad tuo įsitikintų, trečiadienį Klaipėdoje lankėsi energetikos ministras Rokas Masiulis.
Klaipėdos uosto kanalą įveikęs „Independence“ prišvartuotas SGD terminale.
Klaipėdos uosto kanalą įveikęs „Independence“ prišvartuotas SGD terminale. / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Prieš pusantrų metų statyti pradėtas SGD terminalas pagaliau veiklą pradėjo oficialiai. Kad objektas bus pradėtas eksploatuoti šių metų gruodžio 3 d. buvo nuspręsta dar 2010 m. Dėl Vyriausybės vadovo Algirdo Butkevičiaus spaudimo jokiu būdu neužsivėlinti, rangovui  – Latvijos kompanijai „BMGS“ – rudeniop teko burti papildomas pajėgas. Statybininkai dirbo trimis pamainomis.

Dujotiekis po žeme bus tik pavasarį

Nors SGD terminalui skirtas laivas saugykla „Independence“ Klaipėdos uoste prisišvartavo dar spalio 27 d., laivo nuomos mokestis pradedamas skaičiuoti tik dabar.

Tačiau laiko užbaigti visus darbus, kaip planuota, vis dėlto nepavyko. Nors terminalui duotas oficialus startas, aistros nerimsta dėl abejotino saugumo sąlygomis Kuršių marių dugnu nutiesto dujų vamzdžio.

Terminalo laivą ir sausumą jungiantis dujotiekis planuotas tiesti kelių dešimčių metrų gylyje po marių dugnu.

Tačiau Vokietijos kompanija „PPS Pipeline Systems“ neįstengė susidoroti su Klaipėdos uosto prieigų gruntu ir laiku išgręžti trasos dujotiekiui.  Strimgalviais kibta vamzdį tiesti vos pusantro metro gylyje  – palei marių dugną. Tiesimo darbai tebevyko ir tuomet, kai į Klaipėdą jau buvo atplaukęs laivas saugykla „Independence“.

„Prieš keletą dienų terminalas gavo  licenciją ir oficialiai tapome SGD terminalo operatoriumi. O eksploatacija, pagal sutartį su rangovu, bus vykdoma laikinu vamzdynu. Šiuo metu dar yra įrenginėjamas nuolatinis vamzdis po Kuršių mariomis, kuris turėtų būti baigtas kitų metų antrą ketvirtį“, – apie vamzdyno tiesimo darbus pasakojo terminalo operatoriumi paskirtos bendrovės „Klaipėdos nafta“ vadovas Mantas Bartuška.  

L. Sėleniėnės nuotr/AB
L. Sėleniėnės nuotr/AB "Klaipėdos nafta" vadovas Mantas Bartuška

Dujas iš terminalo siūlo ir latviams bei estams

Kol sprendžiamas dujotiekio klausimas, Klaipėdos uoste prieš Kalėdas laukiama jau antrojo dujų krovinio. Pirmasis buvo atgabentas jau kitą dieną po „Independence“ sutiktuvių. Tuomet dujovežis „Golar Seal“  atplukdė 100.000 kub. m bandomąjį dujų krovinį. Juo buvo išbandomi SGD terminalo įrenginiai, o dujos saugiai paleistos į dujotiekį.

Kito krovinio laukiantis energetikos ministras R.Masiulis jau svarsto apie suskystintų dujų panaudojimą ne tik  Lietuvos vartotojams.

„Jau dabar šio terminalo dujas gali paimti tiek Latvijos, tiek Estijos vartotojai. Nuo 2016 m., kuomet bus pabaigta Klaipėda-Kimėnai dujų jungtis, bus galima visiškai išnaudoti terminalą Latvijos kryptimi, o jau iš Latvijos estai galės paimti dujas. Jau žinome, kad yra susidomėjimas šias suskystintas dujas naudoti ir kaip laivų kurą. Bus galimybė iš mūsų terminalo į mažesnius laivus perkrauti suskystintas dujas ir jas išvežioti po Baltijos arba Šiaurės jūrą. Žiūrėsime, kaip išsivystys šis susidomėjimas per ateinančius metus“, – komentavo R.Masiulis.  

L. Sėlenienės nuotr. /Energetikos ministras Rokas Masiulis
L. Sėlenienės nuotr. /Energetikos ministras Rokas Masiulis

Kiek kainavo Pietų Korėjoje pastatytas „Independence“, neišduodama. Žinoma tik tiek, kad Lietuva laivo savininkui – Norvegijos kompanijai „„Hoegh LNG“ už dujų saugyklos nuomą kasdien  įsipareigojo atseikėti po 0,5 mln. litų. 

Nors „Independence“ Klaipėdos uoste prisišvartavo spalio pabaigoje, nuomos skaitiklis pradėjo suktis tik gruodžio 3-iąją, terminalui oficialiai pradėjus veiklą. Sutarimas dėl nuomos galios 10 metų. Vėliau Lietuva planuoja laivą iš norvegų įsigyti už likutinę vertę.

Terminalo infrastruktūros įrengimas Klaipėdos uoste kainavo 350 mln. litų. Skelbiama, kad pavyko sutaupyti 100 mln. litų. Jie, Vyriausybės sprendimu,  bus panaudoti vartotojams kompensuojant permoką už 2013 metais ir keturis šių metų mėnesius iš „Gazprom“ pirktas dujas.

Sklandžiam SGD terminalui būtiną minimalų dujų srautą – 540 mln. kub. metrų  per metus, įsipareigojo užtikrinti gamtinių dujų tiekimo bei prekybos bendrovė „Litgas“. Dujas bendrovei penkerius metus įsipareigojo tiekti  Norvegijos kompanija „Statoil“. Iš viso SGD  terminalas per metus pajėgus perpumpuoti  iki 3 mlrd. kubinių metrų dujų. Kaip tik tiek Lietuva ir sunaudoja. 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis