„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Nauja Mokesčių inspekcijos sistema: ką turėtų žinoti verslas ir gyventojai?

Viešosios paslaugos pamažu, bet užtikrintai persikelia į skaitmeninę erdvę. Eilė atėjo ir mokesčių administravimui. Pajamų deklaravimas internetu daugeliui jau tapo visiškai įprastu. Panašu, kad atėjo laikas kitam žingsniui į priekį. Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) visuomenei pristatys į.MAS – išmaniąją mokesčių administravimo sistemą, kuri ne tik turėtų suteikti mokesčių mokėtojams daugiau patogumo, bet ir mažinti šešėlinės ekonomikos apimtis.
Valstybinė mokesčių inspekcija
Valstybinė mokesčių inspekcija / Luko Balandžio / 15min nuotr.

Dėmesys personalizacijai

i.MAS koncepcija Vyriausybei buvo pristatyta dar 2014 m. Iniciatyvos

tikslas buvo sukurti platformą, kuri pasiūlytų vartotojams didelį paslaugų spektrą, automatizuotų duomenų pateikimą pačiai VMI bei užtikrintų šešėlinės ekonomikos prevenciją.

i. MAS visų pirma orientuota į administracinės naštos mokesčių mokėtojams mažinimą. Pažymėtina, kad įdiegus i.MAS sumažės buhalterių darbo laiko sąnaudos, kadangi bus sudaryta galimybė naudoti elektroninius važtaraščius, VMI taip pat parengs preliminariąsias PVM deklaracijas. Be kita ko turėtų mažėti ir įmonių kanceliarinės išlaidos – atsisakoma popierinių važtaraščių ir jų saugojimo prievolės. Kuriant i.MAS daug dėmesio skirta ir smulkiojo verslo poreikiams – smulkieji verslininkai galės naudotis PVM sąskaitų faktūrų išrašymo paslauga, sulaukti jau suformuotų preliminariųjų deklaracijų, kurių, kaip ir ataskaitų, skaičius turėtų mažėti.

Kaip sako i.MAS projekto vadovė Eglė Ramanauskienė, VMI gerai supranta, kad mokesčių administravimo paslaugų persikėlimas į skaitmeninę erdvę bus pakankamai ilgas procesas. Visgi net ir pajamų deklaruoti nemaža dalis žmonių vis dar eina į VMI skyrius. Ko gero, bijodami suklysti, padaryti kažką ne taip. Norint išsklaidyti abejones ir padrąsinti vartotojus, i. MAS naudojimą siekta padaryti kiek įmanoma paprastesnį. Didelis dėmesys skirtas vartotojo sąsajos personalizacijai.

Nemaža duomenų, susijusių su paslaugos gavėju, bus automatiškai užpildomi pagal VMI turimus duomenis

„Naudotojo sąsaja bus suprojektuota ir pritaikyta atsižvelgiant į naudotojų ir paslaugų gavėjų tipus, dažnai naudojamus tvarkomus duomenis bei prieigos teises. Nemaža duomenų, susijusių su paslaugos gavėju, bus automatiškai užpildomi pagal VMI turimus duomenis“, – teigė ji.

Pašnekovė žada, kad išmokti naudotis sistema bus įmanoma per maksimaliai trumpą laiką, o į kylančius klausimus naudotojas visuomet galės greitai gauti reikiamus paaiškinimus. Portalo naudotojams ir paslaugų gavėjams bus pateiktos jiems aktualios funkcijos, darbui nenaudingi arba neleistini sistemos funkcionalumai bus neprieinami arba ribojamas jų vykdymas. Maža to, sistema stengsis ir apsaugoti naudotoją nuo galimų klaidos situacijų, minimizuoti klaidų taisymo poreikį ir jų įtaką darbui.

Mažins šešėlinę ekonomiką

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Šešėlis
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Šešėlis

Diegiant i.MAS kartu siekiama didinti ir mokesčių mokėtojų pajamų apskaitymą, mokesčių surinkimą ir efektyvinti kontrolės mechanizmus

Vienas pagrindinių i. MAS uždavinių yra ir pagalba mažinant šešėlinės ekonomikos apimtis. „Diegiant i.MAS kartu siekiama didinti ir mokesčių mokėtojų pajamų apskaitymą, mokesčių surinkimą ir efektyvinti kontrolės mechanizmus. Verslo subjektams el. būdu duomenis į i.MAS posistemius teikiant realiu laiku, VMI turės galimybę kone „online“ režimu matyti jų veiklą ir kontroliuoti tik tuos mokėtojus, kurių veiksmai ar apie ūkines operacijas pateikiami duomenys kelia įtarimų“, – sakė E.Ramanauskienė.

i.MAS leis realiu laiku vykdyti mokesčių mokėtojų stebėseną, taip užkertant kelią rizikingų mokesčių mokėtojų galimiems pažeidimams, o sykiu nekvaršinant galvos sąžiningam verslui. „Įdiegus i.MAS VMI turės galimybę dar tiksliau identifikuoti tuos mokesčių mokėtojus, kurie pasižymi didžiausia mokesčių vengimo rizika ir būtent jų atžvilgiu taikyti įvairias poveikio priemones. Tai savo ruožtu ilgalaikėje perspektyvoje didins mokesčių mokėtojų mokestinę moralę bei formuos skaidresnę konkurencinę aplinką“, – teigė pašnekovė.

Procedūros paprastės ir toliau

E.Ramanauskienė prognozuoja, kad mokesčių administravimo paslaugų persikėlimo į skaitmeninę erdvę procesas sėkmingai tęsis ir toliau. Tendencija tokia, kad šios paslaugos kelsis į visas įmanomas platformas, bus kaip įmanoma labiau paprastinamos iš anksto paruošiant reikalingus šablonus.

„e. VMI“ jau spėjo pelnyti mokesčių mokėtojų palankumą, nes kasdienius mokestinius reikalus jų vartotojams leidžia susitvarkyti greičiau ir patogiau.

„Iki šiol sukurtos Elektroninio deklaravimo sistema (EDS), asmeninė mokesčių mokėtojo erdvė „Mano VMI“, programėlė išmaniesiems telefonams – „e. VMI“ jau spėjo pelnyti mokesčių mokėtojų palankumą, nes kasdienius mokestinius reikalus jų vartotojams leidžia susitvarkyti greičiau ir patogiau – internetu.

i.MAS kūrimas yra nuoseklus VMI žingsnis siekiant dar labiau suprastinant mokesčių administravimą – taupyti tiek mokesčių mokėtojų, tiek administratoriaus laiką“, – sakė ji.

Pasak pašnekovės, didžiausi lūkesčiai, kuriuos sąžiningi mokesčių mokėtojai sieja su mokesčių administratoriaus veikla – tai lygios konkurencijos sąlygų rinkoje užtikrinimas, užkertant kelią konkurencinio pranašumo įgijimui mokesčių išvengimo sąskaita. Todėl kuriant ir tobulinant e. sistemas tai yra pagrindinis tikslas.

„Numatoma, kad visiškai pabaigtos i.MAS sudarys septyni posistemiai. Pirmuoju I.MAS kūrimo etapu, dar šiais metais, numatyta sukurti 3 i.MAS posistemius: elektroninis sąskaitų faktūrų posistemis, elektroninių važtaraščių posistemis, analizės, modeliavimo ir rizikos valdymo posistemis. Kiek vėliau atsiras dar keturi: išmaniųjų kasos aparatų posistemis, standartizuotų buhalterinės apskaitos duomenų kaupimo ir tvarkymo posistemis, nuotolinių apskaitos paslaugų smulkiam verslui posistemis, nuolatinės mokesčių mokėtojų kontrolės posistemis. Šios priemonės turėtų padėti pasiekti mūsų tikslus“, – apie i.MAS ateitį pasakojo E.Ramanauskienė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs