Tarptautinės nekilnojamojo turto konsultacijų bendrovės „Newsec“ Tyrimų ir analizės vadovo Baltijos regione Mindaugo Kulboko teigimu, šiuo metu Vilniuje yra trys dideli biurų koncentracijos židiniai, kuriuose iš viso yra įrengta apie 225 tūkst. kv. m biurų ploto. Miesto centre biurą besirenkančios įmonės vertina matomumo aspektą – tai aktualu advokatų kontoroms, bankams.
„Matomumo sąvoka kinta – pavyzdžiui, artimiausiu metu dėl intensyvėjančio automobilių srauto bus pastebimos ir netoli Vakarinio aplinkkelio verslo centruose besikuriančios įmonės. Per artimiausius kelerius metus bus intensyviai vystomi nauji biurų projektai netoli parodų centro „Litexpo“ ir Pilaitės rajone ties Vakariniu aplinkkeliu“, – sakė M.Kulbokas.
Jo teigimu, verslas, rinkdamasis biurų patalpas, paiso ir darbuotojų interesų – kad jiems būtų patogu atvykti iki darbo vietos, biuras turėtų kitų privalumų.
„Jei miesto infrastruktūra nevystoma, biurų klasteris gali susidurti su transporto kamščių problema. Šiandien svarbiausia užduotis yra kurti klasterį ten, kur ši problema nekiltų“, – teigė M. Kulbokas.
„Newsec“ atstovas M.Kulbokas pastebi, kad biurų klasterizacijos situacija Baltijos šalyse skiriasi: Vilniuje nėra vieno ryškaus biurų klasterio, Taline yra ryški biurų koncentracija pačiame miesto centre, o Rygoje nepastebima jokios verslo centrų koncentracijos.
Gali kilti transporto spūsčių problema
Vilniaus miesto savivaldybės vyriausiojo architekto Mindaugo Pakalnio teigimu, biurų ir gyvenamųjų namų plėtra Vilniaus mieste nėra tolygi, matomi klasterizacijos procesai. Be to, atsitiktinis biurų išsibarstymas visame mieste kartais gali kelti didesnį iššūkį, nei koncentravimas vienoje ar keliose vietose. Pavyzdžiui, viešojo transporto organizavimas: miestui lengviau pasiūlyti daugiau greitųjų autobusų, vyksiančių vieno ar kelių biurų klasterių link nei keleivius privežti prie visų nekoncentruotai išsidėsčiusių verslo centrų.
„Įvairių verslų buvimas kartu suteikia pridėtinę vertę, sutelkia daugiau kūrybinės energijos vienoje vietoje. Seniai žinoma, kad jei šalia vienas kito įsikūrę draudimo brokeris ir logistikos kompanijos vadybininkas, yra šansų, kad jie kartu sukurs visai įdomų produktą, atras papildomą verslo galimybę. Biurų telkimasis taip pat skatina papildomos infrastruktūros, pavyzdžiui, laisvalaikio ar maitinimo infrastruktūros plėtrą. Jei klasteris formuojasi netikėtoje, neplanuotoje miesto vietoje, iššūkiu gali tapti būtinybė vystyti infrastruktūrą, pavyzdžiui, transporto“, – tvirtino M.Pakalnis.
M.Pakalnis tvirtina, kad Konstitucijos prospekte eismo apkrova netrukus gali pasiekti ribą, todėl reikės tobulinti infrastruktūrą – vystant viešąjį transportą, plečiant gatves, kuriant „park and ride“ sistemą, kai gyventojai gali palikti automobilius atokesnėse vietose ir miestą pasiekti autobusu.