Automobilių istorija: 1. Limuzinai – nykstanti rūšis

Visų daiktų istorija turi pradžią. Šiuolaikinių automobilių kūrėjai dažnai įkvėpimo žvalgosi į istorinius modelius ir teigia, kad žavisi praeitų kartų automobilių dizaineriais, kurie kūrė ne tik transporto priemones, bet ir laužė apie jas nusistovėjusias idėjas. Ar galite įsivaizduoti, kokios reakcijos sulaukė pirmojo superautomobilio kūrėjas?
„Ferrari F430“ limuzinas
„Ferrari F430“ limuzinas / „Vip-lim“ nuotr.

Iš kur kūrybiškumo sėmėsi pirmojo limuzino autorius? Kas ir kodėl išrado prabangų visureigį? Ir kuris automobilis buvo tikrasis pirmas karštas hečbekas?

Šioje straipsnių serijoje pasistengsime atsakyti į šiuos klausimus ir trumpai apžvelgti stereotipus į šipulius daužusių automobilių istoriją. Be abejo, didelis dėmesys bus skiriamas ir apibrėžimams, kurie šią paprastą istoriją visiškai supainioja. Straipsnių serija pradedama limuzino atsiradimo istorija, nes būtent ji taip puikiai iliustruoja, kokios supainiotos gali būti sąvokos.

Kas yra limuzinas?

Daugelis žmonių nedvejodami pasakytų, kad limuzinas – tai labai ilga ir prabangi mašina, kuria dažnai važinėja pramogų pasaulio žvaigždės ir politiniai lyderiai. Kiti pradėtų vardyti limuzinų klasės automobilius, tokius kaip „Mercedes-Benz S-Class“, „Audi A8“ ar „Jaguar XJ“. Tačiau tikrasis limuzino apibrėžimas yra visiškai kitoks, nei įsivaizduojama šiandien.

Limuzinas – tai prabangus sedanas, dažniausiai vairuojamas ne savininko, o samdyto vairuotojo, ir turintis pertvarą, vairuotoją atskiriančią nuo keleivių

Limuzinas – tai prabangus sedanas, dažniausiai vairuojamas ne savininko, o samdyto vairuotojo, ir turintis pertvarą, vairuotoją atskiriančią nuo keleivių. Todėl daugelis ilgųjų automobilių, kurie mūsų gatvėse dažniausiai matomi papuošti gėlėmis, iš tikrųjų yra limuzinai. Tačiau ne dėl ilgio, o dėl tos nedidelės detalės – pertvaros už priekinių automobilio sėdynių. O įprasti „Mercedes-Benz S-Class“, „Audi A8“, „Jaguar XJ“ ir kiti panašūs prabangūs automobiliai nėra tikrieji limuzinai – tai tiesiog prabangūs sedanai.

Iš tikrųjų visi gatvėse matomi ilgi limuzinai nėra didžiųjų automobilių gamintojų darbas. Neapsigaukite – tai, kad juos puošia „Lincoln“ ar „Hummer“ logotipai, nereiškia, kad jie tokie išriedėjo iš gamyklos. Įprastus automobilius perdaro įvairios kompanijos – mašiną perpjauna pusiau ir viduryje sumontuoja papildomą modulį, kuriame ir sėdi keleiviai. Didieji automobilių gamintojai patys nesiryžta kurti ilgųjų limuzinų todėl, kad jiems tai neapsimoka.

Limuzinų rinka yra neįtikėtinai maža. Todėl, pavyzdžiui, „Ford“ koncernui tiesiog finansiškai neapsimokėtų investuoti į „Lincoln Town Car“ limuzino gamybą jau vien dėl išlaidų automobilio saugumo bandymams. Ilgieji limuzinai dėl savo pridėtinio svorio nėra tokie saugūs kaip automobiliai, kurių pagrindu jie yra sukurti – priekyje esančios saugumo zonos sukurtos turint omenyje originalų automobilio svorį.

Taigi, limuzinu laikomas prabangus automobilis su pertvara tarp vairuotojo ir keleivių. Tai yra brangus ir tik patiems turtingiausiems ir galingiausiems prieinamas automobilis. Tikriausiai žinodami šį apibrėžimą pasakytumėte bent kelis. Pavyzdžiui, JAV prezidentą vežiojantis „Cadillac One“ internete buvo aptarinėjamas ne kartą. Bet kur automobilių istorijoje rastume pirmąjį tikrą limuziną?

Kur istorijoje reikėtų ieškoti pirmojo tikro limuzino?

Automobiliai iš pat pradžių nebuvo skirti masėms. Pramonei buvo aišku, kad turimomis priemonėmis pagaminti pigios transporto priemonės, kuri galėtų pakeisti arklių traukiamus vežimus, nepavyks. Todėl nieko keisto, kad vos tik paplito vidaus degimo variklio technologijos supratimas, dėmesys buvo nukreiptas į salono dizainą bei prabangos detales. Visgi, nereikėtų pamiršti, kad limuzinai ar automobiliai apskritai nebuvo pirmosios prabangios turtingiesiems skirtos transporto priemonės.

Pirmieji limuzinai, pradėti kurti maždaug apie 1902 metus, vairuotoją laikė lauke. Virš vairuotojo galvos buvo stogas, tačiau visais kitais atžvilgiais jis sėdėjo lauke, kol jo darbdaviai sau ramiai sėdėjo uždaroje kabinoje

Kol valstiečiai ir ne tokie turtingi miestiečiai iš vienos vietos į kitą keliavo atvirose karietose ar paprastuose vežimuose, didikai keliavo įspūdingose, geriausių meistrų pagamintose karietose. Vienas iš išskirtinių jų bruožų – uždaras salonas. Čia turtingieji galėdavo pasislėpti nuo visuomenės akių, įkyrių vabzdžių ir tikrai atsipalaiduoti. O vadeliotojas turėjo sėdėti lauke – jam reikėjo prižiūrėti arklį, bendrauti su išoriniu pasauliu ir, žinoma, nebuvo galima sėdėti kartu su turtingaisiais šeimininkais.

Nors iš šios formulės arklys jau seniai buvo dingęs, pirmieji limuzinai, pradėti kurti maždaug apie 1902 metus, vairuotoją taip pat laikė lauke. Virš vairuotojo galvos buvo stogas, tačiau visais kitais atžvilgiais jis sėdėjo lauke, kol jo darbdaviai sau ramiai sėdėjo uždaroje kabinoje. Pirmieji limuzinai, kaip ir kiti pirmieji automobiliai, buvo gana maži.

Vienas iš įdomiausių pirmųjų limuzinų buvo „Studebaker-Garford B“, pasirodęs apie 1908 metus. „Studebaker“ kompanija buvo labai sena – XIX amžiuje ji gamino arklių traukiamus vežimus ir karietas. Vėliau ji perėjo prie automobilių gamybos, tačiau jai reikėjo partnerių. „Garford“ kompanija buvo viena iš jų.

„Garford“ iš „Studebaker“ gaudavo esminius automobilių komponentus, juos surinkdavo ir pasirūpindavo apdaila. „Studebaker-Garford B“ tapo vienu iš pirmųjų pasaulio limuzinų. Turtinguosius žavėjo įmantriais ornamentais ir prabangiomis medžiagomis išdailintas interjeras, kuris priminė aukštuomenės namus. Vairuotojas, žinoma, sėdėjo kur kas atviresnėje kabinoje – jį nuo vėjo saugojo priekinis stiklas, o nuo lietaus – stogas. Tas pats automobilis gamintas ir su visiškai atviru kėbulu, kuris buvo kur kas pigesnis.

„Studebaker“
„Studebaker“

Pats žodis „limuzinas“ yra kildinamas nuo vieno regiono Prancūzijoje – Limuzeno. Teigiama, kad atviras automobilio priekis ir bendra kėbulo forma priminė Limuzeno regiono piemenų drabužius – tuo metu jų nešiotas gobtuvas atrodė kaip unikali praktiškos aprangos detalė. Laikui bėgant keitėsi ir limuzino samprata. Vokiečių kalboje limuzinas yra paprasčiausias sedanas – tiek „Bentley Mulsanne“, tiek „Volkswagen Jetta“. Tačiau paminėjus šį žodį žmonės visada atsimena tik ilgas mašinas, kuriomis važinėja žvaigždės ar keistoką skonį turintys vestuvininkai.

Pirmasis toks limuzinas buvo sukurtas 1928 metais. Jis buvo „Armbruster“ kompanijos, kuri buvo sena automobilių kėbulų gamintoja, kūrinys. Jau iš pat pradžių buvo numatyta, kad automobilis vežios didžiausias žvaigždes, todėl turi būti prabangus ir patogus. Tačiau limuzino dydis turėjo praktišką priežastį – jame turėjo tilpti ne tik pirmo ryškumo žvaigždės, bet ir jas lydintys muzikantai bei muzikos instrumentai. Tokiais limuzinais važinėjosi ir garsusis Glennas Milleris su grupe.

Limuzinai šiais laikais to kadaise turėto žavesio jau nebeturi. Dabar jie yra tokie reti, kad dažniausiai jais važinėja tik valstybių vadovai. Visgi, ir šiandien gaminami keli įdomūs limuzinų modeliai, apie kuriuos verta pakalbėti.

Įdomiausi limuzinai šiandien

Be jokios abejonės dažniausiai matomas limuzinas yra „Lincoln Town Car“. Iš pat pradžių šis automobilis buvo gaminamas kaip prabangus sedanas ir iš esmės niekuo nebuvo ypatingas. Tačiau automobilio vardas buvo siejamas su tikraisiais limuzinais – „Town Car“ vienu metu JAV buvo žodžio „limuzinas“ sinonimas.

„Lincoln Town Car“ nebuvo nei labai geras, nei kažkuo išskirtinis automobilis, tačiau jo kukli išvaizda turtingiesiems patiko. Kai kurie konstrukciniai sprendimai patiko ir automobilių modifikuotojams, todėl šis automobilis tapo vienu iš pagrindinių ilgųjų limuzinų donoru. „Lincoln Town Car“ buvo iš tiesų masinis reiškinys – ilgą laiką būtent pailginti „Town Car“ limuzinai buvo populiariausi automobiliai, kuriuos vairavo profesionalūs vairuotojai, o ne savininkai.

„Lincoln Town Car“
„Lincoln Town Car“

Bene garsiausias šiuo metu gatvėmis riedantis limuzinas yra JAV prezidentą vežiojanti mašina. Tai – vadinamasis „Cadillac One“, kurio charakteristikos yra kruopščiai saugomos. Nėra iki galo aišku, kiek šių mašinų turi Baltieji Rūmai – manoma, kad apie dvylika. Žurnalistai nesutaria net dėl naudojamo variklio ir bazės. Nors oficialiai skelbiama, kad automobilis nenaudoja jokio kito „General Motors“ automobilio ar sunkvežimio platformos, greičiausiai buvo pasitelkta „GMC Topkick“ bazė. Tai – nedidelis sunkvežimis, todėl galima įsivaizduoti, kad JAV prezidentą vežioja gana sunkus automobilis.

Didelį svorį išduoda ir naudojamos padangos – „Goodyear Regional RHS“ yra skirtos sunkvežimiams, o prezidento automobilyje jos nebijo ir pradūrimų. Spėliojama, kad „Cadillac One“ sveria 6 800–9 100 kilogramų. Greičiausiai jis yra varomas aštuonių cilindrų variklio, tačiau skirtingi šaltiniai numano skirtingus naudojamus degalus – kol vieni mano, kad prezidento limuzinas yra varomas benzinu, kiti teigia, kad į jo neperšaunamą degalų baką pilamas dyzelinas. Bet kuriuo atveju, šio kuro reikia daug – bent 29 litrų 100 kilometrų įveikti.

Žinoma, „Cadillac One“ yra kupinas specialios įrangos ir ginklų. Nepaisant įspūdingų limuzino išmatavimų, vietos viduje yra tikrai nedaug. Kaltas ne tik storas automobilio kėbulas ir bent 13 centimetrų storio neperšaunami ir neatidaromi stiklai (šiek tiek atsidaro tik vairuotojo langas), bet ir papildomi daiktai. Pavyzdžiui, deguonies balionai, šaunamieji ginklai, raketšaudžiai, ašarinių dujų patrankos, dūminių granatų paleidimo sistemos, komunikacijos įranga ir taip toliau. Kažkur bagažinėje yra ir kraujo, skirto prezidentui, jei prireiktų perpylimo. Kiekvienas automobilis išeina sudėtingus bandymus ir turi įrodyti, kad gali ištverti beveik bet ką. Į valdžią atėjus prezidentui Trumpui, limuzinas buvo iš esmės atnaujintas, tačiau detalės apie jį nėra skelbiamos. Žinoma, kad vienas toks limuzinas kainuoja apie 1–1,5 mln. dolerių.

„Cadillac One“
„Cadillac One“

Šalia šio „Cadillac“ Jungtinės Karalystės karalienės limuzinas atrodo neįtikėtinai paprastai. Jis neturi tokios pažangios saugumo įrangos ir yra sukurtas ant automobilio, o ne sunkvežimio bazės. Tai – „Bentley State Limousine“, sukurtas auksinio Elžbietos Antrosios karaliavimo garbei. Žinoma, šis „Bentley Arnage R“ pagrindu sukurtas automobilis yra šarvuotas, turi neperšaunamus stiklus, kevlaru sustiprintas padangas ir gali būti visiškai užsandarintas, kad iš išorės į vidų nepatektų jokios dujos, tačiau ginkluotės ar tokių įspūdingų saugumo sistemų kaip JAV prezidento automobilyje čia nerasite.

„Bentley State Limousine“ yra unikalus ir labai prabangus automobilis. Jo 6,75 litrų V8 variklis išvysto 400 AG, kurių pakanka įsibėgėti iki 210 km/h greičio – karalienės limuzinas yra bent dvigubai greitesnis už JAV prezidento. Tačiau, žinoma, dažniausiai limuzinas važiuoja lėtai, prisitaikydamas prie jį lydinčios apsaugos greičio. Galinės „Bentley State Limousine“ durelės atsidaro beveik 90 laipsnių kampu, kad įlipti būtų labai patogu, o galinius šoninius langus galima uždengti, suteikiant karalienei šiek tiek daugiau privatumo. Standartinė „Bentley“ statulėlė ant automobilio variklio gaubto gali būti pakeista karalienės mėgstama Švento Jurgio ar liūto skulptūrėle. Apie karalienės buvimą automobilyje byloja vėliavėlė ant automobilio stogo. Įdomu ir tai, kad „Bentley State Limousine“ neturi valstybinių numerių – kam jie karalienės automobiliui?

„Bentley State Limousine“
„Bentley State Limousine“

JAV prezidento automobilį JK karalienės „Bentley State Limousine“ gerokai lenkia kaina. Rankų darbo automobilis kainuoja apie 10 milijonų svarų, o karalienė tokius turi net du. Tiesa, jie nekeliauja kartu su ja į kitas šalis – ten karalienė naudoja vietinį valstybinį transportą. Ir, nors degalų toks limuzinas naudoja daug, abu limuzinai buvo perdaryti taip, kad naudotų biodegalus.

Rusijos prezidentas yra vežiojamas „Mercedes-Benz“ ir BMW markių specialiai pailgintais ir modifikuotais limuzinais. Tačiau jau kurį laiką netyla kalbos apie tai, kad prezidentas pageidauja persėsti į Rusijoje pagamintą automobilį. Šio klausimo sprendimas gerokai užsitęsė, tačiau jau šiemet į gatves išriedės naujas Rusijos limuzinas. Iki 2012 metų gamintas „ZIL-4112“ limuzinas ne tik atrodė senamadiškai, bet taip ir veikė, todėl Vladimiras Putinas turėjo rinktis vakarietišką automobilį.

ZIL-4112R
ZIL-4112R

Naujasis limuzinas, pavadintas „Kortežo“ vardu, bus neįtikėtinai brangus, nes į jo kūrimą buvo investuota daugiau nei 50 milijonų eurų, tačiau jį įsigyti galės kas tik panorėję. „Kortežo“ pagrindu bus sukurtas ir įprastas sedanas, ir visureigis, ir net vienatūris – kiekvienos versijos modelių bus pagaminta bent po 4000 vienetų. Bent 200 šių automobilių bus pagaminta dar šiemet. Beje, visiškai atsiplėšti nuo Vakarų rusams nepavyko – variklis naujajam limuzinui buvo sukurtas su „Porsche“ pagalba. Greičiausiai, tai – V12 jėgainė, išvystanti apie 800 AG.

Oficialiai šiuo metu gaminami vos keli limuzinai ir dauguma jų yra skirti valstybių vadovams. Šiuolaikinės žvaigždės dažniau važinėja dideliais visureigiais ar limuzinų klasės automobiliais. Šiais laikais limuzinus renkasi ne prabangos ir dėmesio, o saugumo siekiantys turtingieji ir galingieji. Pasiturintys aistringi vairuotojai dažniau sėda prie superautomobilių vairų. O kuris superautomobilis buvo pirmasis? Apie tai – kitame serijos straipsnyje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis