„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Kaip atskirti, kuris automobilis taps klasikinis, o kuris – nieko nevertas?

Ne visi dabartiniai automobiliai ateityje taps geidžiami kolekcininkų, tačiau rinkoje yra keletas modelių, kurie ilgainiui, ko gero, taps klasikiniai. Nusipirkus juos laiku, galima stebėti, kaip rinkos kaina šuoliuoja į viršų. Tik kaip atskirti, kuris modelis taps vertingu ateityje?
„Ferrari F360“ Tenerifėje
„Ferrari F360“ Tenerifėje

Ieškokite reto modelio

Viena svarbiausių būsimo klasikinio modelių savybių – retumas. Tokie standartiniai modeliai kaip „Audi 80“ ar „VW Passat“ turbūt niekada netaps klasikiniais automobiliais, nes jie gaminami masiškai. Didesnę vertę gali įgyti tik kokios nors jų išskirtinės versijos, pavyzdžiui, „VW Golf R32“. Tačiau paimkime pirmosios kartos „VW Golf Gti“, jau esantį klasikiniu, ir pamatysime, kad reta modelio modifikacija yra vienas svarbiausių dalykų, modelį padarančių klasikiniu.

Toliau eina modelio dizainas arba tiesiog grožis. Dažnai klasikiniais automobiliais tampa modeliai, kurie buvo savotiškai futuristiniai arba nurodydavo ateities dizaino linijas 10 metų prieš joms tampant norma. Tokie automobiliai visada išlieka automobilių kolekcininkų širdyje. Vienas geriausių šio laiko dizaino pavyzdžių – „Citroen DS“.

Taip pat svarbu, kai sukurtas modelis techniškai lenkia visus savo varžovus. Vien dėl kelių detalių variklyje ar pakaboje modelis negali tapti beprotiškai geidžiamas. Tarkime, „Audi Quattro“ niekada nebuvo stebėtinai gražus automobilis, bet fantastiška keturių varančiųjų ratų sistema, leidusi gamintojui laimėti ne tik ralius, bet ir pelnyti klientų dėmesį, šio modelio vietą klasikinių modelių arenoje užtikrino vien dėl techninės detalės.

„Lancia Delta Integrale“
„Lancia Delta Integrale“

Kainą didina pergalės

Taigi prieiname prie kito dalyko – istorinio palikimo, ir dažniausiai visada pasiliekame ties lenktynėmis. Jeigu automobilis skynė laurus, visi jo norės, todėl „Lancia Stratos“, „Lancia 037“ ir „Delta HF Integrale“ žino visi, o kaina siekia padanges.

Dar vienas svarbus dalykas – ar automobilį galima naudoti kasdien. Vienoks malonumas, kai su nusipirktu modeliu į gatvę galima išvažiuoti tik du kartus per metus, ir visai kas kita, kai jį galima naudoti vos ne kasdien. Juk kartais teks laukti gerus dešimt metų, kad modelio kaina šoktelės 4–6 kartus, o pasivažinėti su klasika tampančiu automobiliu visiems matant – malonumas.

Ir paskutinis, bet ne pats blogiausias dalykas, – gamintojas. Net blogiausiai atrodantys „Ferrari“ modeliai graibstomi, nes jie yra pagaminti „Ferrari“. Nepriklausomai nuo modelio šių mašinų nebuvo pagaminta daug, tad kaina laikui bėgant garantuotai kils labiau nei bet kurio išskirtinio „Opel“ ar „Ford“. Tad kuo geresnis ženkliukas, tuo didesni šansai automobiliui tapti klasikiniu.

Investuoti šiandien

Rinkoje jau dabar galima atskirti keletą modelių, kurie ateityje bus vadinami klasikiniais. Kelis iš jų galima pamatyti ir Lietuvos gatvėse, bet, žinoma, norint surasti gerą ir švarų modelį teks pasistengti.

Pirmasis modelis, tai visų mėgstamas ir kažkada tautos automobiliu vadintas antrosios kartos „VW Golf“. Tačiau su paprastu modeliu nieko nenustebinsite. Ieškoti reikia tik GTi modifikacijos. Šis modelis turi labai didelius šansus tapti klasikiniu, nes, palyginti su paprastais modeliais, jų buvo pagaminta nedaug. Tai sportinis ir techniškai svarbus modelis, kai VW patobulino savo 1,8 litro benzininį motorą. Šis automobilis svarbus ir tuo, kad jį galima naudoti kasdien beveik kaip darbinę mašiną, nes tai – paprastas „Golf“, tik su galingu 137 AG varikliu ir sportine pakaba.

Be to, kelią į klasiką nutiesia pirmosios kartos „VW Golf Gti“, kuris dabar yra graibstomas, todėl dabartinė antrosios kartos kaina – maždaug 6,5 tūkst. eurų – po kelerių metų gali padvigubėti.

Prancūziškas išskirtinumas

Antrasis potencialus kandidatas atsirado Prancūzijoje, jo vardas „Citroen XM“. Tai ketverių durų hečbekas, kuris buvo skirtas kovai su „Audi 100“ ir penktosios serijos BMW, tačiau niekada nebuvo potencialus, nes pardavimai nebuvo stebėtinai nuostabūs. Per 11 gamybos metų „Citroen“ pardavė maždaug 333 tūkst. XM, todėl tinkamai prižiūrėtų modelių vis mažėja.

Šį modelį nuo kitų skiria du dalykai. XM pakaba daugelio kritikų buvo įvertinta kaip viena geriausių tuo metu – tai padėjo XM 1990 metais tapti Europos metų automobiliu. Tai buvo hidropneumatinė pakaba, kurios aukštį buvo galima keisti pagal savo norus – tai leido modeliui suteikti vieną patogiausių važiavimų savo segmente. Antrasis dalykas – dizainas. Šis modelis net šiandien atrodo gana futuristiškai ir išsiskiria iš visų automobilių, važinėjančių gatvėse.

Šie du dalykai leidžia spėti, kad XM taps klasikiniu modeliu. Be to, prieš tai buvę DS ir CX modeliai jau yra klasika, tad hierarchiniu principu galima teigti, kad su „Citroen“ neprašausite. Šiuo metu tobulai išlaikyti modeliai yra prienami. Jų kaina gali būti maždaug apie 1,5 tūkst. eurų.

Mustango pusbrolis

„Ford Capri“ mes jau galime vadinti klasika, tačiau jų kainos kol kas dar nešauna į padanges. „Capri“ yra mustango pusbrolis, skirtas Europai. Per 17 gamybos metų buvo naudoti įvairūs varikliai, tai buvo ganėtinai sėkmingas modelis. Iš viso parduota 1,9 mln. vienetų.

Vis dėlto patys geidžiamiausi yra paskutinės trečiosios kartos „Capri“ modeliai, kai buvo pradėtas montuoti 2,8 litro benzininis variklis su tiesioginiu įpurškimu. Būtent šis variklis buvo montuojamas 1981–1986 metais. Šio modelio daug kas ieško ir noriai perka, todėl geriausia surasti būtent jį, o kaina – apie 13 tūkst. eurų. Beje, daugelis tikina, kad greitai ji ims kilti labai sparčiai. Svarbu, kad „Capri“ dizainas yra nesenstantis ir automobilį galima naudoti kasdien.

Algirdo Venskaus nuotr./Audrius Niekis, „Porsche 944 Turbo“
Algirdo Venskaus nuotr./Audrius Niekis, „Porsche 944 Turbo“

Ir, žinoma, „Porsche“...

Paskutinis modelis iš galimų ateities klasikų yra šiek tiek prabangesnis ir greitesnis „Porsche“ 944. Tai ne garsusis 911, bet laiko išbandymus jis atlaiko. Visų pirma 944 modeliai turėjo „Porsche“ gamintus variklius. Ne taip kaip 924, kurio variklis buvo pasiskolintas iš VW. Taip pat 944 yra tarpinis variantas tarp pigiausio tuo metu gaminto 924 ir prabangesnio 928 modelio.

Jeigu pavyktų surasti S2 arba „Turbo“ modelį, tai turėtumėte ne tik greitą automobilį, kurį galima naudoti kasdien, bet ir modelį einantį klasikos vardo link, nes beveik visi „Porsche“ vien dėl vardo atsiduria tuose rėmuose. Geras modelis gali kainuoti apie 9 tūkst. eurų.

Dar daugelis automobilių gali tapti rytdienos klasika, tačiau šie keli pavyzdžiai rodo, kaip reikia ieškoti to vienintelio sau ir rinkai tinkančio varianto.

Kolekcininkų vertinimas

Lietuvoje yra keletas kolekcininkų, savo garažuose turinčių ne vieną dešimtį klasikinių automobilių. Tarp jų – dideles kolekcijas turintys Alfredas Eitutis ir Gintas Rimkus.

Galiu pasakyti, kad galima imti beveik kiekvieną „Mercedes-Benz“ modelį. Taip pat „Rolls-Royce“ ir „Bentley“ modeliai – rimtesnės markės.

G.Rimkus kalbėjo, kad renkantis būsimą klasikinį automobilį vienas svarbiausių aspektų yra gamintojas. Su tam tikrais gamintojais prašauti beveik neįmanoma, o pašnekovas labiausiai rekomenduoja „Mercedes-Benz“ modelius.

„Galiu pasakyti, kad galima imti beveik kiekvieną „Mercedes-Benz“ modelį. Taip pat „Rolls-Royce“ ir „Bentley“ modeliai – rimtesnės markės“, – tvirtino G.Rimkus.

Šiauliuose sukaupęs nemažą kolekciją įvairių tiek antikvarinių, tiek klasikinių automobilių kolekciją G.Rimkus mano, kad vis dėlto renkantis modelį nereikėtų apsiriboti tik gamintojo ženkliuku. Svarbu ir išsirinkti bent šiek tiek retesnį arba prabangesnį modelį, todėl „Mercedes-Benz“ S klasės modeliai, jo teigimu, visada turės paklausą.

Autotransporto muziejų Trakuose plėtojantis A.Eitutis sakė, kad jam vienas svarbiausių aspektų yra modelio retumas, nes tai beveik visada garantuos, kad modelio kaina anksčiau ar vėliau ims kilti.

„Kuo mažiau išleista modelių ir kas šiandien turi vertę, tas ją turės ir rytoj“, – tikino A. Eitutis. Jo pavyzdys – „Ford T“ automobiliai. Jie yra seni, bet jų buvo pagaminta begalė, todėl dabar jų kainos nebekyla ir yra stabilios, todėl reikia ieškoti retų modelių.

Pasak jo, labai daug yra aplinkybių, kodėl automobilis gali tapti klasikiniu, ir nors „Bentley“ ir „Rolls-Royce“ tikrai taps klasikiniais, tačiau ne visų jų kainos gali didėti beprotiškai. A.Eitutis tai argumentuoja tuo, kad beveik visi „Rolls-Royce“ ir „Bentley“ automobiliai yra išlikę iki šių dienų, dažniausiai jie yra prižiūrimi nepriekaištingai, todėl pasirinkimas visada išlieka didelis, o kainos tai smarkiai nepadidina.

Be to, jis teigė, kad, pavyzdžiui, šiuolaikinis „Fiat 500“ niekada netaps tikru klasikiniu automobiliu, bet „Fiat 500 Abarth“ turėtų tapti klasikiniu vien dėl techninių specifikacijų ir retumo.

Abu pašnekovai kaip vieną geriausių ateities klasikinių automobilių šiandien įvardijo BMW 850 modelį, nes jis – retas ir gražus, o kaina kyla sparčiai. Be to, abu sutiko, kad „Porsche 944“ vien dėl vardo yra dėmesio tikrai vertas automobilis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų