Lietuvoje techninė apžiūra brangs: palyginkime su kitų ES šalių kainomis

Susisiekimo ministerija pateikė siūlymą, kad techninės automobilių apžiūros maksimalias kainas tvirtintų ne ministerija, o Lietuvos transporto saugos administracija (LTSA). Manoma, kad po šio sprendimo TA paslaugos turėtų brangti.
Techninės apžiūros stotis
Techninės apžiūros stotis / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Vyriausybė šį pasiūlymą svarstė trečiadienį, o naujoji tvarka turėtų įsigalioti nuo birželio 1 d.

TAIP PAT SKAITYKITE: Ar taip „dūminantis automobilis“ gali praeiti techninę apžiūrą?

Techninė apžiūra depolitizuojama

Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas ryšiams su visuomene Renaldas Gabartas, komentuodamas situaciją 15min, džiaugėsi tokiu pasiūlymu. Jo teigimu, iki šiol TA paslaugų kainas nustatinėjo politikai. Todėl kainos nedidinimas buvo populistinis įrankis artėjant rinkimams į Seimą.

Anksčiau Renaldas Gabartas 15min yra sakęs, kad techninės apžiūros kaina lengvajam automobiliui turėtų didėti maždaug 2 Eur. Šiuo metu TA kaina lengvajam automobiliui, varomam benzinu, siekia 14,45 Eur, dyzeliu – 18,20 Eur, varomam dujomis – 23,40 Eur.

Pasak R.Gabarto, kol naujoji maksimalių privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kainų nustatymo metodikos formulė nėra patvirtinta, tiksliai pasakyti kaip galėtų keistis vizito į techninės apžiūros stotį kaina šiuo metu nėra galimybių.

Pradėjus maksimalias privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros kainas skaičiuoti pagal naują metodiką šis klausimas būtų „depolitizuotas“ – sprendimus dėl galimų kainos korekcijų priimtų Lietuvos transporto saugos administracijos specialistai, įvertinę visas aplinkybes.

Pasak R.Gabarto, techninės apžiūros kainos nebuvo peržiūrėtos penkerius metus, nors per tą laiką TA atliekančių įmonių sąnaudos didėjo. Primename, 2014 m. įkainiai didėjo nuo 42 Lt iki 53 Lt (dyzelinių automobilių savininkams už išmetamųjų dujų dūmingumo patikrą teko primokėti dar 12 Lt).

Aiškūs ekonominiai kriterijai

„Pagaliau atsiranda aiškūs kriterijai, kada ir kodėl techninės apžiūros kainos gali būti peržiūrimos. Nauja metodika įvertina ne tik atskirų įmonių ūkinės veiklos rodiklius, bet ir tokius dalykus kaip statistinis visos Lietuvos darbo užmokesčio pokytis, metinė infliacija/defliacija, vartotojų kainų indeksas ir pan.“, – komentuodamas TA kainų nustatymo metodikos projektą pastebėjo Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos „Transeksta“ direktoriaus pavaduotojas Audrius Glėbus.

TA kainos skaičiavimas buvo reglamentuojamos vadovaujantis dar 2002 metais priimtu Vyriausybės nutarimu.

Jis taip pat atkreipė dėmesį, kad lig šiol TA kainos skaičiavimas buvo reglamentuojamos vadovaujantis dar 2002 metais priimtu Vyriausybės nutarimu. Jame aprašyta tvarka techninės apžiūros įmonėms daugeliu atvejų sukurdavo nemažų problemų siekiant laiku ir kokybiškai įgyvendinti joms deleguotas funkcijas, tinkamai prižiūrėti ir modernizuoti patikros linijas, statyti naujas TA stotis ir t.t.

Negali mokėti konkurencingų algų kontrolieriams

„Viena didžiausių problemų – pastaruosius penkerius metus (paskutinį kartą leidimą 15 proc. kilstelėti TA kainas Susisiekimo ministerija buvo davusi 2014-aisiais) galiojusios techninės apžiūros kainos stipriai komplikavo TA įmonių galimybes mokėti konkurencingus atlyginimus kontrolieriams.

Žinia, per šį laiką pabrango kone viskas, nuo elektros energijos ir statybinių medžiagų iki maisto produktų ir būsto nuomos. Todėl išlaikyti aukštos kvalifikacijos specialistus, nuolat sulaukiančius kvietimų pereiti dirbti į automobilių verslo įmones, iš tiesų nepaprastai sunku.

Nuo 2015 m. iki 2019 m. III ketvirčio darbo užmokestis viešajame sektoriuje vidutiniškai augo 40 proc., o TA įmonėse – 33,6 proc. Akivaizdu, kad išnaudojusios visus vidinius rezervus mūsų įmonės tokiais tempais sekti rinką nespėja. Išlaikyti esamus ar prisikviesti jaunus specialistus regionuose iš tiesų labai sunku“, – argumentavo A.Glėbus.

Svarbu ir tai, kad per paskutinius penkerius metus technologinės įrangos (stabdžių stendų, keltuvų, važiuoklės kratytuvų, išmetimo ir žibintų matavimo prietaisų) kainos, periodinė priežiūra ir remontas, metrologinė patikra, kalibravimas pabrango maždaug 17 – 20 proc. Panašiai augo ir statybos bei remonto darbų kainos.

Latviai moka beveik dukart daugiau

Šiuo metu lengvųjų automobilių su benzininiais varikliais techninė apžiūra Lietuvoje kainuoja 14,5 euro – mažiausiai visoje Europoje.

Palyginimui, Latvijoje analogiška transporto priemonės patikra kainuoja apie 25 (beje, nuo šeštųjų automobilio eksploatacijos metų privalomoji techninė patikra ten atliekama kasmet), Lenkijoje – 23, Estijoje – 40 eurų. Senosiose ES šalyse beveik visur TA kainuoja daugiau nei 50 eurų, o Vokietijoje – 106 eurus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs