Kaip jau pranešė BNS, trečiadienį VPT ir Vidaus reikalų ministerija užkasė karo kirvį. Abi pusės sutarė, kad mažiausiai 120 policijos automobilių pirkimo konkursas bus paskelbtas po dviejų savaičių, kai bus baigtos konsultacijos su verslininkais.
„Matyt, turėsime eiti į kompromisus – tiek policija, tiek mes, žiūrėsime bendro tikslo. Policijai, pareigūnams automobilių reikia, žiūrėsime, kad konkursas būtų skaidrus“, – BNS sakė D.Vilytė.
VPT teigia, kad konsultacijose dėl 3-4 mln. eurų vertės pirkimo jau sutiko dalyvauti septyni tiekėjai.
Susitarimas dėl konsultacijų pasiektas ne taip paprastai – policijos vadovybė pirmadienį kratėsi kritikos, jog ignoravo pastabas dėl automobilių pirkimo skelbimo sąlygų, kurios VPT specialistams ir netgi VRM Generaliniam inspektoriui pasirodė atitinkančios vienintelį tiekėją ir modelį – „Volkswagen Transporter“.
Policijos vadovybė aiškino geriau žinanti, kokių automobilių jiems reikia. Iš dalies policijos vadovams pritarė ir vidaus reikalų ministras Eimutis Misiūnas, teigdamas, kad policijos reikalavimai abejonių nekelia, kadangi tokie automobiliai būtini policijos darbo specifikai.
„Suprantame, kad geriau du, nei vienas, geriau trys, nei du, ir taip toliau. Ištyrę rinką dar kartą pamatysime: jei nėra galimybės, tęsime tokį pirkimą, jei yra sąlygos, jei verslas dar kažką pasiūlys, bus perkama kitaip“, – BNS teigė E.Misiūnas.
Ar tikrai nėra daugiau alternatyvų?
15min nutarė išsiaiškinti, kokiais automobiliais naudojasi kaimyninių šalių policijos pareigūnai. 15min kreipėsi į Estijos, Latvijos, Lenkijos ir Vokietijos policiją. Per keletą dienų glaustai atsakė tik vokiečiai ir estai, o latvių ir lenkų pareigūnai į klausimus nesureagavo.
Estijos policijos atstovė Olja Kivistik 15min teigė, kad estų patruliai daugiausiai naudojasi „Volkswagen Transporter“ modelio mikroautobusais. „Mikroautobusai yra su automatine pavarų dėže. Variklio tūris – mažiausiai 1950cc, o galia 125 kW“, – sakė O.Kivistik.
Anot jos, be „Volkswagen“, estų policijos patruliai savo automobilių parke taip pat turi ir keletą mikroautobusų „Mercedes-Benz Vito“. Estijos policijos atstovė nepatikslino, ar visi mikroautobusai varomi keturiais ratais.
Tuo tarpu Vokietijos federalinės policijos atstovė Nicole Bellinghausen 15min nurodė tik pareigūnų naudojamų mikroautobusų sąrašą.
Iš pateiktos informacijos aišku, kad vokiečių patruliai turi kiek daugiau markių ir modelių mikroautobusų nei estai – „Ford Transit“, „Mercedes-Benz Vito“, „Mercedes-Benz Sprinter“ ir „Volkswagen Transporter“.
Tiesa, iš sąraše esančių mikroautobusų tik kai kurie „MB Vito“ ir „MB Sprinter“ modeliai yra varomi keturiais ratais, o „MB Sprinter“ ir „Ford Transit“ – nė vienas. Daugiau mikroautobusų techninių parametrų sąraše nėra, o N.Bellinghaussen platesnės informacijos nepateikė.
Vokiečių ir estų policijos atstovai taip pat nekomentavo, kokių markių ir techninių parametrų automobilius planuojama įsigyti ateityje.
Generalinio policijos komisaro pavaduotojas Rimantas Bobinas BNS sakė, kad policija po konsultacijų galbūt galėtų nusileisti dėl kitų sąlygų, bet ne dėl pagrindinių – automatinių pavarų ir keturių varomųjų ratų. Pagal šiuos kriterijus ir kitas policijos nustatytas kol kas reikalavimus atitinka „Volkswagen Transporter“ bei „Mercedes Vito“.
Kaip skelbė Policijos departamentas, maksimaliai atitinkantis policijos keliamus kriterijus – nedidelis (iki 2 m pločio, iki 5 m ilgio) furgono (mikroautobuso) tipo automobilis, pagal rinkos klasifikaciją yra vidutinis furgonas.
Anot pareigūnų, tokių automobilių rinkoje yra daug, tačiau tarp esminių policijos reikalavimų yra geras pravažumas, t..y, keturi varomi ratai, ir automatinė greičio dėžė.
Policija teigia, kad geras automobilio pravažumas reikalingas tais atvejais, reaguojant į įvykius, persekiojant įtariamuosius įvairiais keliais ir susiduriant su įvairiomis kliūtimis, o taip pat – atsižvelgiant į lietingą ir šaltą klimatą.
„Vykstant į įvykio vietą, kuri yra nutolusi nuo kelių ar gatvių, dažnai tenka važiuoti vietovėmis, kur nėra įrengtų kelių – žemės sklypais su žolės danga, miškinga vietove, patvinusiais nuo vandens plotais ir pan. Važiuojant žvyrkeliais, po jų paviršiaus lyginimo darbų, dažnai pasitaiko atskirų akmenų, velėnos ir žemės grumstų, išstumtų į važiuojamąją dalį, kuriuos, ypač tamsiu paros metu, sudėtinga laiku pastebėti ir apvažiuoti. Atvejais, kai reikia suteikti pagalbą nuvažiavusių nuo kelio automobiliams ir jų vairuotojams, taip pat reikalingi keturi varantieji ratai“, – pranešime spaudai teigė policija.
Automatinių greičių dėžės reikalavimą naujiems mikroautobusams policija teigia kelianti dėl patogumo vairuojant ekstremaliomis sąlygomis. Anot pareigūnų, tokiose situacijose yra pavojinga, kai viena ranka perjungiama pavarų svirtis, o atliekant posūkio ar manevravimo veiksmus, vairas, nors ir trumpam, laikomas tik viena ranka.
„Policijos pareigūnui iškyla pavojus, kad vairas, laikomas viena ranka, gali iš jos išslysti, ypač tais atvejais, kai ratai susiduria su ant kelio esančiomis kliūtimis ar dangos nelygumais“, – teigė policija.
Policija taip pat aiškina, kad policijos pareigūnai ekipažuose kartais lieka vieni, o vairuojant automobilį dažnai tenka perduoti informaciją ne tik radijo ryšiu, tačiau ir naviguoti, valdyti šviesos ir garso signalus, palaikyti ryšį telefonu su nukentėjusiuoju.
„Galimas poreikis panaudoti ginklą – su mechanine greičių dėže tai atlikti sudėtingiau ir pavojingiau“, – pranešime spaudai pabrėžė policija.