„Game Boy“ vadinamo visrakčio veikimo principą ir importo kelią pirmieji šių metų vasario pradžioje aprašė naujienų portalo „Polsat News“ žurnalistai. Apsimetę pirkėjais, jie Bulgarijoje susitiko su modernaus prietaiso gamintojais ir platintojais.
Kaip po priedanga dirbusiems lenkams gyrėsi įrenginio pardavėjai, į Sofiją pirkti nepigaus, bet galingo „Game Boy“ atvyksta automobilių vagys iš Europos ir viso pasaulio.
Paprasta kaip dukart du
Apie 20 tūkst. eurų kainuojantis bulgarų išrastas daikčiukas skirtas atrakinti ir užvesti beraktes sistemas turinčius automobilius. Įrenginys turi pakankami atminties, kad sutalpintų daugybę raktų ir priartėjus prie „nulaužto“ automobilio, tinkamą atrenka pats.
Atėjus su šiuo visrakčiu prie transporto priemonės, pirmiausia keturiskart paspaudžiamas ant durelių esantis atrakinimo mygtukas. Tuomet mašina išsiunčia užklausimo kodą, kurį įrenginys pagauna, per 10-15 min. „suvirškina“ ir prie automobilio ateini jau kaip turėdamas jo raktą.
Imi už rankenos, atidarai dureles, užvedi automobilį ir nuvažiuoji. Šitaip įsėsti į svetimą transporto priemonę pavyko net jokios nusikaltimų patirties neturinčiam „Polsat News“ žurnalistui, o šis „Game Boy“ tampa tikru galvos skausmu Lenkijos teisėsaugai.
Naujienų portalo duomenimis, Lietuvos kaimynams bulgarai jau pardavė daugiau nei 50 tokių visrakčių, jais pernai buvo pavogta per 1000 automobilių. Apie naują technologiją mūsų šalyje pirmieji sužinojo signalizacijų specialistai, dirbantys su automobilių paieškos sistema „Cobra Connex“ – lenkai pagarsino žurnalistinio tyrimo rezultatus tarpvalstybiniame susitikime.
Tokios technologijos iki šiol neturėjo
„Kaip sako lenkai, turėk su tuo įrenginiu pasislėpusį žmogų servise, plovykloje, požeminiame garaže ir automobilių vagystes galima vykdyti tiesiog masiškai. Tą mygtuką paspausti užtrunka kelias sekundes ir nuėjai sau, o po to pasekus automobilį, jį nušvilpti galima žaibiškai“, – teigia automobilių saugos sistemų bendrovės „Altas“ direktoriaus pavaduotojas Vytautas Lukoševičius.
Pasak jo, esmė, kad visraktis galioja ne vieną kartą, jis įsirašo kaip originalus raktas ir automobiliu galima naudotis be jokių problemų. Senesni prietaisai veikdavo stiprintuvo principu: pagavę namuose esančio rakto signalą, jį sustiprindavo ir panaudodavo netoliese stovinčiam automobiliui atrakinti.
Tokiu atveju, nutolus nuo originalaus rakto ir užgesinus automobilį, vėl jo neužvesi. Su „Game Boy“ per kelias akimirkas pagaminamas originalaus rakto dublikatas, kurį turint galima važinėti kur nori, užrakinti ir atrakinti, užgesinti ir užkurti automobilį.
Itin grėsminga „rytiečių“ savininkams
„Toyota“ ir ypač „Lexus“ automobilius, V. Lukoševičiaus žiniomis, Lenkijoje labai vagia jau kurį laiką. Dažniausiai vagių taikinyje atsiduria korėjietiškos ir japoniškos transporto priemonės, kurių gamyklinės beraktės užvedimo sistemos yra kiek paprastesnės.
„Šiuos gliaudo kaip saulėgrąžas, greičiausiai, jie tuoj pat ardomi ir parduodami dalimis“, – sako V.Lukoševičius, pridurdamas, kad iš esmės su bulgarišku įrenginiu galima „nulaužti“ bet kurį beraktę sistemą turintį automobilį.
Lietuvos policijos duomenimis, per 10 praėjusių metų mėnesių mūsų šalyje pavogti 224 automobiliai, o per tą patį laikotarpį 2020 m. – 417 automobilių. Nors pandemijos metu transporto priemonių vagysčių sumažėjo, anot draudimo bendrovės BTA, ilgapirščiai dažniau taikosi į brangias automobilių detales ir salone paliktus daiktus. Turint visraktį, tokių nusikaltimų gali patankėti.
Pastebima, kad labiausiai nuo vagių kenčia BMW, „Mercedes-Benz“, „Lexus“, „Volvo“, „Porsche“ savininkai, dažniausiai nuardomos apdailos detalės, žibintai, veidrodėliai, išlupama multimedijos įranga ir oro pagalvės.
Privalo žinoti vairuotojai ir draudikai
„Nežinia, ar bulgarų išradimas jau panaudotas Lietuvoje, bet sunkiai suvokiama, jog kasko draudimą siūlančios bendrovės nereikalauja praktiškai jokios apsaugos. Užtenka, kad raktas būtų gamyklinės specifikacijos. Žmonės turi žinoti, kaip paprastai šiais laikais gali būti pavogti automobiliai, o draudimas turi pradėti kelti reikalavimus dėl apsaugos priemonių“, – įsitikinęs V. Lukoševičius.
Apsaugos sistemos, padedančios atsiginti nuo visrakčių operatorių, egzistuoja, tai yra tiesiog nepriklausomas elektroninis imobilizatorius arba imobilizatorius su identifikavimo kortele. Pastaruoju atveju, prie signalizacijos montuojamas imobilizatorius, o savininkas nešiojasi su savimi papildomą kortelę, į kurią įrenginys reaguoja.
„Be jos automobilio neužvesi, net ir nuskaitęs ir pasigaminęs gamyklinio rakto dublikatą. Išjungus signalizaciją, imobilizatorius ima ieškoti kortelės – jos neturint, variklis tiesiog blokuojamas, tai veikia kaip papildomas apsaugos žingsnis“, – paaiškina saugos sistemų specialistas.