Nuolat prijungti prie interneto
Viešos diskusijos apie vartotojų privatumą ir jų duomenų saugumą paaštrėdavo, kai kalba pakrypdavo apie nešiojamuosius kompiuterius ir jų kameras, išmaniuosius telefonus ar laikrodžius bei vartotojų sutikimą pateikti savo duomenis šių įrenginių arba programinės įrangos gamintojams. Tačiau dabar šis klausimas toks pat aktualus ir automobilių pasaulyje.
Naujosios transporto priemonės yra visuomet prijungtos prie interneto ir aktyviai naudoja įrangą, kuri nuolat keičiasi duomenimis su kitais įrenginiais. Be to, nemenka dalis kompiuterinių sistemų ne tik kontroliuoja dalies įrangos veikimą, bet ir įrašo jos veikimo duomenis.
Iš pirmo žvilgsnio tokia situacija suteikia daugybę privalumų. Pavyzdžiui, dalis telemetrijos įranga besinaudojančių gamintojų gali žinoti iš esmės viską apie konkretaus automobilio būklę, net jeigu jis nutolęs per tūkstančius kilometrų. O nutikus nenumatytam incidentui, galima pasitelkti įrašytus duomenis ir susidaryti aiškesnį vaizdą, kaip ir kodėl įvyko eismo įvykis ar sugedo automobilis.
Tačiau didėjantis automobilių junglumas kai kurioms vartotojų organizacijoms kelia nerimą dėl duomenų apsaugos ir asmenų teisės į privatumą. „Atėjo laikas žmonėms su savo transporto priemonėmis elgtis kaip su kompiuteriais ar išmaniaisiais telefonais“, – skatina organizacijos „Privatumo ateities forumas“ vyresnioji patarėja politikos klausimais Lauren Smith.
Daugiau duomenų – daugiau aktualių paslaugų
Modernūs elektromobiliai, pavyzdžiui, „Citroën ë-C4“ ar „Kia EV6“, šiandien primena išmaniuosius įrenginius labiau nei kada nors anksčiau. Tarkime, naujas „Tesla“ lustas gali atlikti 72 trilijonus operacijų per sekundę.
Tai suteikia pranašumo automobilių valdymo sistemoms, tačiau greta to vartotojų vis dažniau prašoma nurodyti asmeninę informaciją. Tai gali būti, sakykime, namų adresas, telefono numeris, elektroninio pašto adresas, vairuotojo pažymėjimo ir mokėjimo kortelės duomenys.
Šią informaciją pateikti nėra privaloma, tačiau ją įvedę vairuotojai gauna patogesnes paslaugas. Pavyzdžiui, navigacijos sistema iš karto pati žino, kur vairuotojo namai, o programėlių kūrėjai arba techninio aptarnavimo specialistai automatiškai gali sugeneruoti sąskaitas pagal pateiktus mokėjimo nurodymus.
Vartotojams sutikus pateikti dar daugiau duomenų, tokių kaip multimedijoje naudojami kontaktai, naršymo ir naudotų navigacijos nuorodų istorija, automobilio buvimo vieta ir pan., gamintojai gaus dar daugiau vertingos informacijos ir ateityje galės pasiūlyti paslaugas, skirtas konkrečiam žmogui ir jo poreikiams.
Apie tai prabilo Prancūzijos automobilių gamintojo „Citroën“ inžinieriai po to, kai įmonę valdantis koncernas „Stellantis“ metų pradžioje sudarė ilgalaikę sutartį su IT debesijos paslaugų pasauliniu lyderiu „Amazon“. Šio bendradarbiavimo pagrindu kuriama išmani „STLA SmartCockpit“ platforma, kuri ateityje valdys automobiliuose esančias multimedijos sistemas.
Vartotojų duomenis kaupianti platforma leis pasiūlyti specialias funkcijas konkrečiam automobilio modeliui ar netgi konkretiems vairuotojams. Pavyzdžiui, šeimyniniuose „Citroën“ automobiliuose „STLA SmartCockpit“ duos rekomendacijų dėl kelionės planavimo ar kelią supančių įstaigų, tarkime, restoranų, viešbučių ar prekybos centrų.
Kitas žingsnis – automobilio techniniai duomenys. Sutikus perduoti informaciją apie degalų naudojimą ar baterijos būklę, važinėjimo greitį, dažniausias automobilio buvimo vietas, gamintojams atsiriša rankos atlikti dar tikslesnę vartotojų elgesio analizę arba sukurti aktualesnes paslaugas. Kalbant apie elektromobilius, duomenys apie vartotojų įpročius įkraunant savo transporto priemones taip pat labai padeda paspartinti infrastruktūros plėtrą.
Visi techniniai duomenys gali būti panaudoti ir atsitikus nelaimei – tuomet greitas informacijos perdavimas gelbėjimo tarnyboms gali būti kritiškai svarbus.
Lyg naudojantis „Netflix“
Visa tai labai primena bet kokios kitos šiuolaikinės įrangos naudojimą – nuo socialinių tinklų, kaip antai „Facebook“, iki srautinių transliacijų, kaip antai „Netflix“, tačiau čia taip pat kyla atitinkamų problemų, susijusių su duomenų apdorojimu ir jų saugumo užtikrinimu. Tradiciškai automobilių duomenimis gali naudotis jų gamintojai, trečiosios šalys ir antrieji savininkai.
Trečiosios šalys paprastai būna tik tos, kurioms kaupti savo duomenis leidžia patys vairuotojai. Pavyzdžiui, tai gali būti įvairių paslaugų teikėjai ar programėlių kūrėjai. Taip pat – įstatymiškai numatytos struktūros, kurioms būtina pateikti savo duomenis: pavyzdžiui, patekus į avariją reikėtų pateikti informaciją policijos pareigūnams.
Antrieji savininkai yra automobilį antrinėje rinkoje įsigyjantys vairuotojai, kuriems gali patekti pirmųjų savininkų informacija, jeigu jie nepasirūpins jos pašalinti. Tačiau šiuolaikiniuose modeliuose tai atlikti nė kiek ne sudėtingiau, nei ištrinti duomenis iš mobiliojo telefono.
Visi automobilių duomenys laikomi vadinamuosiuose debesyse – nuotoliniuose milžiniškos talpos serveriuose. Duomenų kiekiams sparčiai augant ir didėjant debesijos paslaugų integracijos poreikiui, automobilių gamintojams svarbu užtikrinti tiek privatumo nuostatas, tiek ir duomenų naudojimo saugumą bei įrenginių greitaveiką.
Dėl to didieji žaidėjai atsisuko į savo sričių lyderius IT sektoriuje. Štai „Volkswagen“ pasirinko bendradarbiauti su „Microsoft“, „Ford“ užmezgė partnerystę su „Google“, o tokius gamintojus kaip „Citroën“, „Peugeot“, „Jeep“, „Maserati“ ir kitus vienijantis „Stellantis“ dirba kartu su „Amazon“.
Šio sandorio dalyviai neslepia, kad pirmaujančios amerikiečių įmonės kompetencijos ir galimybės debesijos srityje yra būtent tie veiksniai, kurie leidžia tokių prekių ženklų kaip „Citroën“ vairuotojams jaustis saugiai dėl savo privatumo ar duomenų saugumo.
Papildomi privalumai
Milijardines investicijas į savo teikiamų paslaugų struktūrą jau atlikusios įmonės suteiks jas pasirinkusių prekių ženklų automobilių savininkams ir papildomų privalumų. Tarp jų – nuolat atnaujinami privatumo bei duomenų saugumo užtikrinimo protokolai, kurių laikantis vairuotojams nereikės laužyti galvos dėl diskretiškumo.
Be to, vairuotojai galės būti tikri, kad jų automobiliuose programinės įrangos sistemos atnaujinimai ir saugos pataisymai atsisiųs žymiai greičiau, o sistema bus palaikoma bet kuriuo metu.
„Pritaikę dirbtinio intelekto ir debesų sprendimus, savo transporto priemones paversime individualizuotomis gyvenamosiomis erdvėmis, kad klientų vairavimo patirtis būtų dar geresnė“, – apibendrino „Stellantis“ vadovas Carlosas Tavaresas.