Vairuojant mieste, hibridines pavaras turintys modeliai pasižymi iki 40 % mažesnėmis degalų sąnaudomis nei varomi tik su vidaus degimo varikliais. Mieste ir regionuose šie sunkiasvoriai važiuoja neskleisdami triukšmo ir neteršdami aplinkos. Sujungiant elektrinio ir vidaus degimo variklių teikiamus privalumus, tokius kaip ekologija bei nuvažiuojamas atstumas, hibridiniai sunkvežimiai gali būti perspektyviausias būdas greitai elektrifikuoti transporto parką.
Patobulinto „Scania“ hibridinio modelio šerdis – visiškai nauja elektrifikuota GE281 pavara, kuri veikia kartu su gamintojo septynių arba devynių litrų vidaus degimo varikliu ir šitaip suteikia unikalias pervežimo galimybes įvairių kėbulo konfigūracijų sunkvežimiams.
Naują „Scania“ hibridinę pavarą sukūrė patys gamintojai, remdamiesi įmonės modulinės konstrukcijos principais. Sujungus du elektros variklius ir konstrukcijoje panaudojus naujausios kartos „Scania“ pavarų dėžės „Opticruise“ elementus, buvo sukurta visiškai nauja ir itin efektyvi hibridinė GE281 (Gearbox Electric) pavara, išsiskirianti itin sklandžiai perduodama galia. Ji pritaikyta veikti esant iki 36 tonų siekiančiai apkrovai, nenaudojant vidaus degimo variklio.
Ši sistema turi ir daugiau privalumų: kadangi elektrinė pavara visada veikia kartu su vidaus degimo varikliu pajudant ir įsibėgėjant, galima sumažinti vidaus degimo motoro darbinį tūrį ir jo galią.
„Pristatę šią, jau ketvirtąją hibridinių sunkvežimių kartą pasiekėme lūžio tašką: hibridiniai sunkiasvoriai tinka įvairiai veiklai, kurioje svarbiausi prioritetai – tvarumas ir sumanūs sprendimai“, – sako Frederikas Allardas, „Scania“ vyresnysis viceprezidentas ir Elektromobilumo padalinio pardavimo ir rinkodaros vadovas.
Daug pritaikymo galimybių
Naujausios kartos hibridiniai „Scania“ sunkiasvoriai gali būti tiek kėbuliniai sunkvežimiai, tiek vilkikai. Jie komplektuojami su P, G arba L serijų kabinomis.
Visi „Euro 6“ normas atitinkantys „Scania“ varikliai gali naudoti hidrintą augalinį aliejų, taip pat kai kurie gali būti varomi biodyzelinu. Iš elektros tinklo įkraunami hibridiniai modeliai vien elektra gali nuvažiuoti iki 60 km ir naudoja tiek regeneracinį, tiek ir išorinį įkrovimą.
Iki 80 % šio modelio baterijų talpos galima įkrauti vos per 35 minutes, o tai reiškia, kad didžiąją maršrutų dalį miestuose galima įveikti naudojant tik elektrą, sunkvežimio akumuliatorių įkraunant krovinio pakrovimo ir iškrovimo metu.
„Scania“ sukurta GE281 pavara išvysto nuolatinę 230 kW ir didžiausią 290 kW galią, maksimalus sukimo momentas siekia 2 100 Nm. Ji turi šešias pavaras be įprastos sankabos – šią atstoja planetarinė pavara, užtikrinanti sklandų perjungimą ir tolygų sukimo momentą. Dėl to transporto priemonė tolygiai rieda pasirinkus nedidelį greitį, o galios nuėmimo įrenginį (PTO) galima aktyvuoti važiuojant tiek elektros režimu, tiek veikiant vidaus degimo varikliui.
„Važiavimo potyrį galima palyginti su lengvuoju automobiliu, turinčiu dviejų sankabų transmisiją, – sako F. Allardas. – Kartu su šiuo sprendimu, siūlome visas „Scania“ klientams įprastas technologijas, pavyzdžiui adaptyvią greičio palaikymo sistemą su numatymo funkcija ir važiavimo nuokalne greičio kontrolės funkciją. Dar vienas didelis šio sprendimo privalumas – tolygi energijos regeneracija lėtėjant, kas yra svarbu, nes elektrinė automobilių pavara veikia kaip pagrindinis stabdymo agregatas.“
Novatorė sunkiojo transporto segmente
„Scania“ yra viena iš nedaugelio originalios įrangos gamintojų, įsipareigojusių kurti hibridinį sunkųjį komercinį transportą. Iš tiesų dar 2014-aisiais „Scania“ tapo segmento novatore, pristačiusi pirmosios kartos hibridinius modelius, tuomet elektra važiavusius iki dviejų kilometrų.
„Su GE281 moduliu pasiekėme naują etapą. Savo galimybėmis elektros pavara prilygsta ir dažnai netgi lenkia vidaus degimo variklius. Tai leidžia hibridinėje transporto priemonėje sumažinti vidaus degimo variklių tūrį ir sutaupyti svorio bei degalų“, – pažymi F. Allardas.
Nauja „Scania“ HEV ir PHEV hibridinių modelių karta pasižymi visiškai naujo lygio savybėmis – jie ne tik galingi, bet ir turi visas funkcijas bei galimybes, kurių gali pageidauti naudotojai. Čia įdiegta „Start-Stop“ sistema, leidžianti išvengti darbo tuščiąja eiga, taip pat vairuojant hibridinius sunkvežimius galima rinktis skirtingus važiavimo režimus. Nustačius „Power“ režimą, maksimali vidaus degimo variklio galia papildoma maždaug 100 AG (74 kW) elektros galia.
Hibridiniame PHEV modelyje įrengtas 90 kWh talpos akumuliatorių blokas (3 x 30 kW akumuliatoriai), HEV versija turi vieną 30 kWh bateriją. Hibridinis sunkvežimis su mažesniu varikliu (7 litrų vietoje 9) išsiskiria 250 kg didesne naudinga apkrova, palyginti su tik vidaus degimo variklį turinčia transporto priemone, o pati hibridinė versija sveria vos 750 kg daugiau, nors Europos Sąjungoje elektriniai modeliai gali būti viena tona sunkesni.
Padės atitikti ekologijos reikalavimus ir išsaugoti konkurencingumą
Tokie didieji Europos miestai kaip Paryžius ir Amsterdamas kuria itin griežtas CO₂ emisijos, triukšmo ir saugumo zonas. Transporto srautus mažinantis kilpinis eismas jau įvestas centrinėje Vilniaus dalyje, tad greitai panašių pakeitimų atsiras ir kituose miestuose.
Vadovaujantis „Žaliojo kurso“ (angl. Green Deal) įsipareigojimais, artimiausiu metu Baltijos šalyse įsigalios ir daugiau reglamentų. Tai reiškia, kad pažangūs vežėjai, norintys išlikti svarbūs ir konkurencingi, turės eksploatuoti tas iškastinio kuro nenaudojančias ir elektrines transporto priemones, kurios prieinamos čia ir dabar.
„Hibridai yra išmintingas būdas žengti didelį žingsnį visiško elektrifikavimo ir tvaraus transporto link, – sako Ema Ceco, „Scania“ Elektromobilumo padalinio pardavimo ir rinkodaros produkto vadovė. – Varikliai nenusileidžia galingumu vidaus degimo analogams, tad naudojant vien elektros pavaras jautriose miestų zonose nereiks leistis į jokius kompromisus dėl jų galios. Pavyzdžiui, iš tinklo įkraunamas hibridinis „Scania L 280 6 x 2*4 PHEV“ savivartis puikiai tinka dirbti tankiai apgyvendintose miestų zonose, nes jis gali važiuoti vien elektra ten, kur eismas leidžiamas tik transportui, neišskiriančiam taršos, o didžiausias leistinas triukšmingumas siekia 72 dB.“
Vykdyti griežtesnius CO₂ emisijos ir triukšmo lygio reikalavimus, skatinti klientų domėjimąsi alternatyviąja energija varomu transportu, įtvirtinti prekių ženklą kaip atsakingą ir kuriantį ilgalaikį tvarų verslą, taip pat svariai prisidėti prie bendrų pastangų mažinti poveikį klimatui – visų šių tikslų galima pasiekti elektrifikavus transporto parką.