„Mototurizmo sprintas“ (arba ralis) – tai daugiau nei motociklininkų komandų lenktynės. Tiksliau – visai ne motociklų lenktynės. Nes, organizatorių teigimu, 70 proc. pergalės lemia ištvermė ir loginis mąstymas, o ne vairavimo technika. Dalyviai per ribotą laiką (šiuo atveju – per 4 val.) turi aplankyti kuo daugiau kelio knygoje pažymėtų kultūrinių objektų ir atlikti užduotis. Be abejo, privalo laikytis Kelių eismo taisyklių reikalavimų.
Kas rūpi mototuristams
Daugelis emigrantų, kviečiami grįžti atgal į Lietuvą, dažnai atšauna: pažiūrėkite TV žinias, paskaitykite portalus – kuriamas Lietuvos įvaizdis yra baisus, tarsi čia gyventų vien žmogžudžiai ir vagys.
„Mototurizmo sprintas“ – puiki atsvara tapantiems Lietuvą tik juodomis spalvomis. Nes renginio organizatoriai – Markas Dolgovas ir Birutė Vaitkutė – prieš septynerius metus sugalvojo visiškai naują lenktynių formatą. Šio kultūrinio ir intelektinio ralio metu motociklininkai, susiskirstę į komandas, siekia ne greičio rekordų, o savo protą, išmonę, orientaciją ir žinias apie gimtą kraštą demonstruoja. Kasmet ralis ir sprintas turi vis kitą temą, kurią įgyvendinti padeda Kultūros paveldo departamento vadovė Diana Varnaitė.
Šio „Mototurizmo sprinto“ tema – „Į Lietuvą grįžtantys žmonės“. Apie juos ir mototuristų laukiančias užduotis – straipsnio pabaigoje arba šiame vaizdo įraše.
Nugalėtojų strategija
O tuo tarpu išsiaiškinkime, kas lemia pergalę „Mototurizmo sprinte“? 2015 m., kai varžybų tema buvo Vytautas Didysis ir su juo susiję objektai, surinkę 700 taškų (aplankę 10 objektų ir atlikę juose numatytas užduotis) nugalėjo lenktynininkas Vaidotas Žala ir automanas, patyręs keliautojas tik per Marytės plauką nelaimėjęs Ladogos maratono, Aidas Bubinas.
Būtent Aidas pakvietė Vaidotą „išvėdinti galvą“ ir tuo pačiu susipažinti su Lietuvos istorinėmis vietomis.
Mototurizmo sprinto organizatoriai iš esmės suplanuoja visą maršrutą. Tau belieka tik teisingai susidėlioti prioritetu.
„Mane labiausiai sužavėjo tai, kad mototurizmo sprinto organizatoriai iš esmės suplanuoja visą maršrutą. Tau belieka tik teisingai susidėlioti prioritetus, kad per dieną aplankytum kuo daugiau objektų. Ir tikrai daug naujo sužinai. Aš niekad neįsivaizdavau, kad galėčiau atsidurti Čiobiškio perkėloje, kuri yra viduryje niekur.
Žemėlapyje jos niekada nerasčiau. O čia atvažiuoji ir randi dvi merginas, keliančias keltu per Nerį. Taigi organizatoriai suteikia galimybę pamatyti tokias vietas, kurias kitu atveju pasiektų tik labai užsispyręs keliautojas. O kur dar azartas – juk už atliktas užduotis skaičiuojami taškai“, – prisimena savo nuotykius „Mototurizmo sprinte“ Vaidotas Žala.
Ar yra receptas kaip nugalėti – aplankyti kuo daugiau kultūros paveldo objektų? Be abejo, pirmiausia reikia turėti ne tik eiklų motociklą, bet ir guvų protą.
„Čia dalyvauti gali bet kuris motociklo vairuotojas. Tačiau svarbiausia čia ne pati transporto priemonė, o gebėjimas laikytis iš anksto sudaryto plano ir nepasiduoti azartui, nepradėti mėtytis. Vos gavus užduotis reikia ramiai atsisėsti ir apgalvoti maršrutą, kad jis būtų kuo efektyvesnis, optimalesnis – kuo mažiau kilometrų ir kuo daugiau objektų“, – dalijosi sava strategija 2015 m. nugalėtojas V.Žala.
Kas laukia dalyvių
Šių metų „Mototurizmo sprinto“ dalyvių maršrutas kol kas neskelbiamas, bet mes jau galime šiek tiek praskleisti paslapties šydą. Dalis objektų, kuriuos aplankys mototuristai, regis, visai nesusiję su tema „Žmonės grįžta“. Pavyzdžiui, Ugniagesių gelbėtojų mokykla Valčiūnuose. Pasak Marko, ši vieta simbolizuoja žmonių, kurie jau patys nebegali sugrįžti, grąžinimą į gyvenimą.
Kitos vietos – tai puikūs pavyzdžiai – žmonės, kurie grįžo į Lietuvą iš užsienio ir čia sėkmingai vysto verslą, kuria naujas darbo vietas. tai – „Evaldo daržovės“ (Šalčininkų raj.), Sakiškių alus (bravoras, įsteigtas tiesiog sodų bendrijoje).
Ir, žinoma, kultūros paveldo objektai, apie kuriuos Diana Varnaitė galėtų pasakoti valandų valandas. Štai tik keletas iš jų.
Šešuolėlių dvaras. Paveldas, į kuri grįžo visuomenė. 1998 m. dvarą įsigijęs iš paveldėtojų (Variakojų) Raimundas Vincentas Petrauskas ne tik restauravo rūmus ir parką, bet, svarbiausia, atvėrė (grąžino) dvarą visuomenei, kad šitą grožį galėtų pamatyti kuo daugiau žmonių. Savininkai net leidžia apsistoti jų miegamajame. Įdomų, kad tarpukariu čia lankėsi A.Smetona, apsistodavo rūmų 2-jame aukšte.
Trakų Vokės dvaras. Dvaras priklausė grafams Tiškevičiams. 2002-2014 – Lietuvos bajorų karališkajai sąjungai, o nuo 2014 metų – Vilniaus savivaldybei priklausanti VšĮ „Trakų Vokės dvaro sodyba“, kurios tikslas – dvarą paversti istoriniu ir kultūriniu traukos centru. Šiandien Trakų Vokės dvaras atviras visuomenei. Čia vyksta parodos, renginiai, ekskursijos, jaunimo iniciatyvos.
Paulavos Respublika. Paveldas, į kurį grįžta visuomenė. Puikus pavyzdys, kaip minimaliomis lėšomis dvaro liekanos užkonservuotos, parengtos lankymui ir taip „grąžintos“ visuomenei.
Sapiegų rūmai. Paveldas, į kurį grįžta visuomenė. Sapiegų rezidencijos ansamblis Antakalnyje turėtų tapti dar viena sostinės puošmena. Sapiegų rūmų sienų tapyba yra aukšto europinio lygio, kuri buvo labai grubiai sunaikinta.
Dailininkas Algis Griškevičius
Dar viena „Mototurizmo sprinto“ intriga – dailininkas ir fotografas Algis Griškevičius. Jis nėra motociklininkas. Tačiau labai artimai susijęs su šio „Mototurizmo ralio“ ideologija. Kaip ir kodėl? Sužinosite jau penktadienį perskaitę platesnį interviu su dailininku portale 15min.