Į tokią įvykių atomazgą sureagavo lenktynininkai Mindaugas Varža ir Martynas Samsonas, kurie pareiškė, kad tokie vidiniai konfliktai niekaip neprisideda prie šviesesnės Lietuvos automobilių sporto ateities ir tėra tik pigus populizmas karo fone.
Kibirkštimi įsižiebusiame konflikte tapo Etikos ir drausmės komisijos paskelbtas verdiktas dėl lenktynininko Gedimino Maškausko pasisakymų socialiniuose tinkluose apie karą Ukrainoje. Apie tai, kokią poziciją Ukrainos atžvilgiu išreiškė G.Maškauskas, po kurio pareiškimo ir kilo šis skandalas, galite skaityti čia.
G.Maškausko komentarą svarstė LASF Etikos ir drausmės komisija, kuri paskelbė verdiktą, jog lenktynininkas tokiu pasisakymu nepadarė drausmės pažeidimo. Komisija pasiūlė informuoti automobilių sporto bendruomenės narius apgalvotai ir atsargiau reikšti mintis viešuose pasisakymuose. Po tokio komisijos sprendimo iš LASF Tarybos pasitraukė trys iš penkių narių: Vaidotas Žala, Vitoldas Milius ir Mantas Babenskas.
Netrukus po to V.Žala paskelbė pranešimą apie tai, kad „žuvis pūva nuo galvos“, taip pareikšdamas nepasitikėjimą LASF prezidentu Egidijumi Janavičiumi. Visą jo pareiškimą galite rasti čia. Nors pats LASF prezidentas E.Janavičius inicijavo pakartotinį Etikos ir drausmės komisijos posėdį, kuriame ragino pasitelkiant teisininkus ir specialistus iš naujo nagrinėti G.Maškausko išreikštą poziciją dėl karo Ukrainoje, netrukus jis paskelbė pasitraukiantis iš prezidento pareigų nuo balandžio 19-os dienos.
Taigi vienas prorusiškas G.Maškausko komentaras, tarsi nuo kalno besiritanti sniego gniūžtė, nugriovė visą LASF struktūros viršūnę.
Į tokius įvykius sureagavo lenktynininkai Mindaugas Varža ir Martynas Samsonas. Pastarieji sukritikavo V.Žalą ir jo pareiškimą apie „nuo galvos pūvančią žuvį“. Mindaugas Varža tvirtina, kad be jokios abejonės į G.Maškausko pareiškimą karo Ukrainoje atžvilgiu Etikos ir drausmės komisija galėjo pažiūrėti griežčiau, tačiau tai, į ką vėliau viskas išsirutuliojo, šturmanas vadina pigiu populizmu be jokios naudos automobilių sporto bendruomenei.
„Kariaudami tarpusavyje karo Ukrainoje tikrai nelaimėsime. Čia dabar gavosi, kad vienas silpnaprotis kažką pasakė ir dėl to mes visi dabar tarpusavyje turime persikąsti gerkles? Ar reikia sugriauti visą tai, ką du metus federacijai taip gerai sekėsi kurti ir visas autosportas Lietuvoje kilo į viršų? Aš neatsimenu, kada buvo tokia dalyvių gausa, tiek licencijų išduota. Viskas kilo, viskas ėjo geryn. Šis konfliktas panašus į kažkokias asmenines ambicijas. Nes jeigu mūsų gerbiamas Dakaro žvaigždė V.Žala mano, kad prezidentas yra visa federacija, jis pats būdamas viceprezidentu labai klysta. LASF yra tikrieji nariai, kurie renka prezidentą. Tikrieji nariai susideda iš visos autosporto bendruomenės.
O dabar gavosi taip, kad kažkoks lašas deguto sugadino visą gerą statinę medaus. Negalime leisti, kad kažkoks silpnaprotis su savo neadekvačiu komentaru Ukrainos atžvilgiu dabar sugriautų visą LASF bendruomenę? Visi yra už Ukrainą, niekas nepalaiko karo, tik štai atsirado vienas „vatnikas“ ir „vatnikais“ dabar tapo visi aplink, išskyrus V.Žalą? Taip negali būti. Mes esame bendruomenė, kuri turi eliminuoti neadekvačius asmenis, o ne susinaikinti pati. Kitas dalykas – V.Žala dabar sako, kad prezidentas negeras, nors už jį prieš dvejus metus pats agitavo, o dabar daro jį visų priešu. Tas jo pareiškimas, kad „žuvis pūva nuo galvos“ irgi gali būti visaip vertinamas. Būdamas viceprezidentu jis irgi yra „prie galvos“. Yra juk ir kitų skambių patarlių, pavyzdžiui kad „žiurkės pirmos bėga iš skęstančio laivo“. Tai čia interpretuoti ir prigalvoti galima visaip.
Noriu paklausti Vaidoto Žalos, jei jam Dakare nuleidžia vieną ratą, jis baigia varžybas? Jei du ratus nuleidžia, irgi pasitraukia iš lenktynių? Sustoja, padega mašiną ir išeina? Tai čia lygiai taip pats gavosi. Jis šitoje situacijoje nekovojo, kad būtų pasiektas teisingas sprendimas G.Maškausko atžvilgiu, tiesiog iš savęs padarė auką ir tėškęs garsų pareiškimą ant visos federacijos išėjo.
Aš tik noriu pasakyti, kad LASF yra visa visuma, visa bendruomenė. Ir jei mes norime laimėti karą Ukrainoje, pirmiausia turime nustoti kariauti tarpusavyje. Ir ar čia tikrai vertėjo dėl vieno nevispročio visiems išsidraskyti? Sutinku, kad tas sprendimas dėl G.Maškausko turėjo būti griežtesnis, bet galų gale jis šiais metais apskritai net neturi LASF licencijos. Tai jis gal niekada ir nebebus autosporto bendruomenės narys. O dabar dėl jo sugrius pačiame pike esantis Lietuvos autosportas?“, – savo nuomonę išsakė M.Varža.
Analogišką nuomonę išreiškė ir ralio lenktynininkas Martynas Samsonas. Anot jo, problemos dėl tokių bendruomenės narių kaip G.Maškauskas ir jo pareiškimų turėjo būti išspręstos diskutuojant bendruomenės viduje, nepaverčiant visos situacijos nacionaliniu autosporto skandalu, dėl kurio, pasak M.Samsono, dabar niekam nebus geriau. M.Samsonas teigia, kad pats V.Žala, ištransliavęs skambų savo pareiškimą, bet nepasiūlęs alternatyvų, šioje situacijoje pasielgė gana populistiškai.
„Bet kokioje įmonėje, įstaigoje ar organizacijoje visuomet yra momentų, kai atsiranda kažkokių problemų, klausimų, nesutarimų, konfliktų. Bet viską reikia spręsti racionaliai. Šiuo atveju atsirado atsiprašant besmegenis, nesinaudojantis galva, prišnekėjo internete nesąmonių apie Ukrainą, o dabar mes visi turime jausti to pasekmes. Čia yra vienas iš nedaugelio atveju, kai Lietuvos autosporto gėda išsižiojo. Tai nėra visos autosporto bendruomenės nuomonė apie karą Ukrainoje. Tai vieno G.Maškausko nuomonė ir su ja niekas kitas negali būti tapatinamas.
Kad etikos komisija turėjo priimti kitokį sprendimą, aš sutinku, bet dabar šita visa situacija yra tiesiog naudojamasi asmeninėms ambicijoms. Tarkime V.Žala būtų „Teltonikos“ direktoriaus pavaduotojas ir „Teltonika“ pagamintų kokią nors ne tokią, netinkamą detalę, kažko „nedadarytų“. Ar tuomet V.Žala pradėtų skųsti „Teltoniką“ per visas absoliučiai televizijas, spaudas, pradėtų rėkti, kokie jie blogi, paskui pats padėtų pareiškimą ir galų gale visi iš „Teltonikos“ atsistatydintų. Tai ko vertas būtų toks įmonės valdymo modelis? O dabar federacijoje viskas ir atsitiko būtent taip. Ir aš manau, kad ne be pagrindo. Tiek bangų buvo sukelta tam, kad tiesiog nušalinti prezidentą. Galvoju, kad čia yra asmeninių V.Žalos interesų.
Gaila, kad taip įvyko. Aš neteisinu nei vieno. Nei prezidento, nei Etikos ir drausmės komisijos, nei G.Maškausko, dėl kurio su sveiku protu prasilenkiančių pareiškimų viskas ir užsikūrė. Tiesiog situacijas reikia spręsti kitaip. Jei mūsų naujai iškilusios žvaigždės – V.Žalos tikslas būtų autosporto klestėjimas Lietuvoje, jis būtų pasielgęs kitaip. Būtų susėdęs dviese su E.Janavičiumi ir pasakęs, kad negerai čia gavosi, imam, darom, sprendžiam tą klausimą kitaip, nes taip negerai. O čia Vaidotas išlaukė momento, kad taip įgeltų. Tai yra tik politika ir asmeninės ambicijos. Gal jis labai nori būti LASF prezidentu? Bet tuomet tegu pagalvoja, kokia dabar to viso reikalo auka.
Aš ir pas save įmonėje vadovaujuosi tokia logika, kad jei tu žmogų kritikuoji, dėl kažkokio darbo peiki, privalai būti įsitikinęs, kad pats gali padaryti už jį geriau. Jeigu kritikuoji ir padaryti geriau negali, kam tada tos tuščios kalbos ir skandalų kėlimas? Jeigu aš darbe prie kiekvieno eisiu ir kabinėsiuosi, žmonės susirinks daiktus ir sakys: „Eik, Martynai ten, kur rusų laivas nuėjo“. Suprantu, kad Vaidotui reikia „like`ų“, reikia „post`ų“, reikia atidirbti rėmėjams, bet naudotis tokiomis situacijomis yra nesuprantama.
Čia panašu, kad mes visi vieni kitus išsižudysime, perpjausime gerkles, nereikės net karo. Dar net neprasidėjo sezonas, o mes jau kariaujame tarpusavyje. Ne taip turi būti sprendžiamos tokios problemos. Išties sunku matyti, kad būdami tokia nedidelė bendruomenė sugebame viduje išsidraskyti. Labai liūdna, nes praėję metai autosportui Lietuvoje buvo tikrai geri, buvo labai geros perspektyvos ateičiai. Iššūkis bus išlaikyti ir toliau tai, kas iki šiol buvo sukurta.
Juk dėl tokio viešo vidinių dalykų aiškinimosi ir skambių pareiškimų kentės visa bendruomenė. Jau žinau dvi savivaldybes, priimančias ralio varžybas, kurių merai jau skambino organizatoriams ir klausė, ar LASF yra už karą Ukrainoje? Nešdamas visą šitą konfliktą į viešumą V.Žala turėjo suprasti, kaip sureaguos visuomenė, kokios bus pasekmės visai autosporto bendruomenei. Kelios savivaldybės svarsto, kad galbūt nebenori skirti finansavimo ralių organizavimui, nes ant LASF mestas toks šešėlis. O kad tai yra vieno besmegenio žmogaus komentaras internete, dėl kurio čia užvirė tiek „šūdo“, niekam neįdomu.
Autosporto bendruomenė nepalaiko karo Ukrainoje, tyliai ar garsiai visi padeda ukrainiečiams, renka paramas, aukas, prisideda kas kuo gali, o čia per vieno begalvio komentarą ir kito norinčio „pasipijarinti“ asmenines ambicijas dabar kentėsime visi. Dabar jau turime tai, ką turime. Jeigu reikėtų prognozuoti, tai manau, kad pernykščio autosporto lygio šiemet išlaikyti nepavyks, o ir visos iniciatyvos dėl „Nemuno žiedo“, kitų disciplinų trasų, kurios buvo pradėtos, dabar yra ant klaustuko. Pažiūrėsime, kas dabar imsis iniciatyvos kažką kurti ir ar tai darys geriau“, – mintimis pasidalijo Martynas Samsonas.