Iš viso čempionate vyksta 12 etapų, iš kurių paskutinis, spalio mėnesį, po trylikos metų pertraukos vėl griaudės Australijoje – „Speedway“ gimtinėje. Šis motociklų sportas atsirado XX a. antrajame dešimtmetyje, o Daugpilyje pirmosios „Speedway“ lenktynės surengtos dar 1963 m.
Atidarymo metu sportininkus į areną įveža „Harley Owners Group“ (HOG) motociklininkai, giedamas Latvijos himnas, pristatomas kiekvienas varžybų dalyvis. Lenktynėse dalyvauja 18 sportininkų, iš kurių trys – šalies, rengiančios etapą, atstovai. Du iš jų laukia ant atsarginių suolelio kaip „rezervistai“, o trečiasis, pažymėtas nr. 16 ir vadinamas „Wild Card“, turi galimybę rungtyniauti kartu su nuolatiniais dalyviais. Šiais metais šiuo numeriu važiuoja lietuvių kilmės sportininkas Kastis Puodzukas, augęs Zarasuose.
Prasidėjus varžyboms vyrai rikiuojasi prie starto linijos paklusdami teisėjo nurodymams priartėti ar nutolti. Motociklai turi tik vieną pavarą, tad juos nulaikyti vietoje reikia įjungus sankabą. Norėdami ilsinti riešą, sportininkai pakreipia motociklą ant šono, taip leisdami galiniam ratui pakibti ore ir suktis. Prieš pat startą teisėjas pakelia rankas, kilsteli galvą ir duoda signalą. Tramdyti žirgai paleidžiami visu pajėgumu. Lenktynininkai neretai pakelia priekinį ratą, o pats pirmas posūkis atrodo neįtikimas! Ir visi kiti, kuriuos vyrai įveikia lėkdami 100-110 km/ val. greičiu.
„Speedway“ esmė – tai slydimo kontrolė. Čia sukamas vairas į dešinę, kad motociklas slystų į kairę. Posūkio pradžioje išvystomas pats didžiausias greitis, kurio metu reikia balansuoti ir sklandžiai „išimti“ posūkį. Be šoninio slydimo vyrai paprasčiausiai į jį „neįsipaišytų“.
Varžybos trunka pakankamai ilgai, kad spėtum sugauti akimirkos skonį – plūstantį adrenaliną ir pulsuojantį azartą. Iš viso vyksta 20 važiavimų, kuriuose lenktyniaujama po keturis – siekiama, kad kiekvienas dalyvis būtų važiavęs su visais kitais. Vienas pasirodymas – tai pašėlęs, greičio prisotintas, dulkes keliantis vaizdinys, trunkantis kelias minutes, per kurias apsukami keturi ratai. Po keturių važiavimų į trasą išrieda traktoriai lyginti gruntą ir „Zil“ – tarybinių laikų „sunkvežimis“, vandeniu drėkinantis trasą – tapęs kone „Lokomotiv“ arenos vizitine kortele.
Šiose varžybose kiekvienas sportininkas lydimas mechanikų komandos, užkulisiuose – paruošti du motociklai bei keturių spalvų liemenės ir šalmai. Tai – dalis lenktynių taisyklių: važiuojant arenos vidinėje juostoje privalu segėti raudoną šalmą, išorinėje – geltoną, mėlyną ir baltą – viduryje. Specialią „Speedway“ lenktynininkų aprangą būtų galima pavadinti kostiumu – elegantiška, vienos spalvos, nors nusėta logotipais. Ir batai čia kitokie: kairiajame yra nemažai plieno, nes šia koja reikia remtis posūkyje.
Varžybos, dėl tiesioginių pasaulinių transliacijų prasidėjusios vakare (19 val.), vyksta kelias valandas. Vieno cilindro, keturtakčiai, 500 kub. cm. motorai, varomi grynu metanoliu, skleidžia malonų ausiai garsą. Ore tvyro specifinis, „Speedway“ motociklams būdingas kvapas. Tačiau jį sukelia ne sudegęs metanolis, kaip dažnai manoma, o variklio augalinės kilmės – ricinos – alyva. Nūdieną populiariausi motociklai, kuriais rungtyniauja bene visi sportininkai, yra italų GM. Praeityje laurus skynė čekų (buvusios Čekoslovakijos) JAWA. Žlugus socialistiniam blokui, JAWA skilo į dvi kompanijas, iš kurių viena iki šiol specializuojasi tik „spidvėjaus“ motociklų gamyboje.
Ryte švietusi saulė dienos metu apsiblausia, o vakarėjant – ir pasislepia. Tiksliai, it žinodamas, prasidėjus paskutiniam važiavimui prieš pat pusfinalius ir artėjantį finalą, dangus prapliumpa lietumi. Arena dailiai blizga, bet tampa slidi ir pavojinga. Už pirmojo lekiantys sportininkai pasidengia storu purvo sluoksniu. Lietus įneša šiokios tokios netvarkos ir tik dar labiau virpina ore tvyrantį azartą. Žiūrovai slepiasi po lietsargiais, lietpalčiais, kapišonais ir, pasikaustę kantrybe, laukia likusių trijų važiavimų, per kuriuos turėtų paaiškėti penktojo etapo nugalėtojas.
Tačiau lietus įsismarkauja. Kiek palūkėję, varžybų organizatoriai praneša, kad varžybos yra baigiamos. Prizininkai skelbiami pagal surinktus taškus iš 20-ies važiavimų. Pergalę nuskina lenkas, Pasaulio jaunimo ir Europos jaunimo čempionas bei prizininkas Maciejus Janowski, antroje ir trečioje vietoje lieka tiek pat taškų surinkę tris kartus pasaulio čempionas danas Nicki Pedersenas ir australas Troy‘us Batcheloras. Laimėtojai lietuje apdovanojami žėrinčiomis taurėmis. Skamba Lenkijos himnas.
Spaudos konferencijoje etapo nugalėtojas Maciejus Janowski džiaugėsi surinktais taškais, bet nesureikšmino šios pergalės: „Noriu įrodyti, kad galiu likti geriausiųjų aštuntuke ir žvelgiu į kitus metus. Pergalę švęsiu, bet tik po sezono“.
Įdomi detalė. Prieš pusę metų lankiausi viename garaže Lenkijoje, kur kolega motociklininkas pirko 1985 m. gamybos „Speedway“ motociklą JAWA. Tame pačiame garaže broliai lenkai, „spidvėjaus“ aistruoliai ir mėgėjai „palakstyti“, restauravo ir muziejui ruošė dar vieną motociklą, kurį aprodė itin didžiuodamiesi. Mat jis priklausė tris kartus (ir pernai metų) pasaulio čempionui amerikiečiui Gregui Hancockui, kuris važiuoja 45-u numeriu pažymėtu motociklu. Jam – 45-eri metai ir jis yra vyriausias varžybų dalyvis.
Praėjusio savaitgalio etape jis užėmė 5-ą poziciją, o bendroje įskaitoje išliko 3-ojoje vietoje. G. Hancockas – gyva legenda, kurį turėjau garbės sutikti šių varžybų užkulisuose.