„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

15min reidas: ar degalinės bando apgauti vairuotojus, įpildamos mažiau?

Socialinio tinklo „Facebook“ automobilių fanų grupėse neretai atsiranda įrašų, kurių autoriai teigia, kad štai – ta ar kita degalinė apgaudinėja ir įpila mažiau, nei rodo skaitiklis. Neva pylė 60 l, o įsipylė tik pusšimtį ir nuvažiavo mažiau kilometrų, nei tikėjosi. 15min žurnalistai nusprendė patys patikrinti, ar degalinių operatoriai sąžiningi.

Suprasti akimirksniu

  • Bauda už degalų rodmenų klastojimą – nuo 28 iki 289 Eur.
  • Lengviausia suklastoti suskystintųjų dujų degalinės rodmenis, nes sunkiau patikrinti.
  • 2015 m. patikrinta 314 degalinių, pažeidimų rasta 25 (8 proc.).
  • Patikrinus 254 suskystintų dujų degalines – 33 pažeidimai (13 proc.).

Besiskundžiantys vairuotojai dažniausiai tvirtina, kad jų degalų bako plūdė veikia tiksliai, kad jie žino bako talpą ir t.t.

Internete pateikiama daugybė versijų, kaip degalinių operatoriai gali sukčiauti vos kelių pultelio mygtukų paspaudimu – juk prieš apsaugos sistemas visad galima rasti priešnuodį. Degalinių sistemos lyginamos su kompiuterinėmis sistemomis: į jas neva galima įsilaužti ar apeiti, pridarant didelių nuostolių klientams, nors oficialiai laikomasi nuomonės, kad operatoriai negali sukčiauti.

Todėl žiniasklaidoje yra nuskambėjusi ne viena istorija, kai, tarkime, į 90 litrų baką netikėtai „tilpo“ 105 l degalų (tokie stebuklai nutinka ir pilant dyzeliną, ir suskystintas dujas).

Skundas dėl degalų socialiniame tinkle
Skundas dėl degalų socialiniame tinkle

Nauja degalinių tikrinimo tvarka

Žinoma, tai – tik sąmokslo teorijos. O kaip situaciją vertina specialistai, kontroliuojantys degalines?

Į 90 litrų baką netikėtai „tilpo“ 105 l degalų.

Versiją, kad degalinėms sukčiauti vis sunkiau, patvirtina ir Metrologijos inspekcijos Vilniaus apskrities padalinio skyriaus viršininkas Igoris Tkačenko. Anksčiau, prieš tikrinant degalines, metrologai turėdavo jas įspėti prieš 10 dienų. Dabar tvarka kita – į degalines tikrintojai su specialia įranga gali užsukti neįspėję. Todėl, pasak inspektoriaus, dažniau pasitaiko sukčiavimo atvejų degalinėse, prekiaujančiose suskystintomis naftos dujomis, nes jas sunkiau tikrinti.

15min reidas: patikrintos dvi degalinės

15min kartu su Metrologijos inspekcija, tikrinančia matavimo vienetus visose įmanomose srityse (net ir mobiliojo ryšio operatorius), surengė reidą. Apsilankėme dviejose skirtingose degalinėse, pasirinktose atsitiktine tvarka. Iš viso matavimai ir tikrinimai truko 1,5 valandos.

Dažniau pasitaiko sukčiavimo atvejų degalinėse, pilant suskystintas dujas.

Metrologijos inspekcijos Vilniaus apskrities padalinio skyriaus viršininkas I.Tkačenko teigia, kad degalinių tikrinimas sudaro gal tik 10 proc. jų darbo krūvio. „Per vieną metų ketvirtį patikriname apie 10–15 kolonėlių Vilniaus apskrityje. Tai ne tik tikrinimai pagal skundus, tačiau ir pagal planą“, – teigia inspektorius.

Degalinės tikrinimas: kaip tai vyksta

Iš pradžių pripylus degalų į specialų indą (saikiklį), matuojama jų temperatūra. „Kuo ji aukštesnė, tuo didesnį tūrį užima skystis“, – patikslina inspektorius. Tikrintojai su savimi vežiojasi lentelę su skaičiais ir matavimo vienetais, pagal kurią galima nustatyti, kokį tūrį užims šilti, o kokį šalti degalai.

Atvykęs į pasirinktą degalinę, inspektorius informuoja degalinės operatorę, kad vyks tikrinimas. Inspektorius nurodo kiek kartų ir kokios rūšies degalus pils į saikiklį – specialų matavimo indą. Saikikliai būna įvairių talpų, 15min reido metu pasirinktas 10 litrų talpos saikiklis, kuris kolonėlėje „Lukoil“ pripildomas dyzelino. Tikrinamas dyzelino kiekis iš dviejų skirtingų siurblių.

Iš kiekvieno degalų pistoleto talpa pildoma tris kartus po 10 litrų. Po kiekvieno pylimo degalai supilami atgal į rezervuarą. Patikrinimo rezultatai kruopščiai fiksuojami žurnale (apie juos – kiek vėliau).

Iš kiekvieno degalų pistoleto talpa pildoma tris kartus po 10 litrų.

Taip pat tikrinamos atskirų kolonėlių „smegenys“ – mikroschemų ir laidų rezginys, kuris slypi po kiekvienos kolonėlės korpusu. Šitaip yra patikrinamos dozatoriaus plombos, kadangi perreguliuoti dozatorių – nesunku, o tokio perreguliavimo rezultatas – neteisingi degalų pylimo rodmenys.

Degalų įpila nevienodai

Antrojoje pasirinktoje Vilniaus degalinėje – „Saurida“ – tikrinome, ar klientams teisingai pamatuojamas pilamo benzino kiekis. Pastebėjome, kad priešingose pusėse esantys degalų pylimo pistoletai ne visai tolygiai paskirsto degalus. Perkant 10 litrų benzino, vienas pistoletas įpylė mililitru daugiau, o priešingoje pusėje esantis – mililitru mažiau.

Dainiaus Cuberos nuotr./Valstybinės metrologijos inspekcijos degalinių tikrinimas
Dainiaus Cuberos nuotr./Valstybinės metrologijos inspekcijos degalinių tikrinimas

„Tai tikrai nėra pažeidimas, tokia paklaida galima. Vieno mililitro skirtumo nepajus nei vartotojas, nei degalinės vadovybė, nei jūsų automobilis“, – patikina inspektorius. Leidžiama paklaida yra 0,5 procento, nuo bendro degalų kiekio. Taigi, jeigu pirkdami 10 litrų, į degalų baką įpilsite 9949 mililitrus (jeigu kokiu nors būdu jums pavyks tai išsiaiškinti) – turite teisę kreiptis į inspekciją, kurios darbuotojai, prieš tai patys patikrinę ir atradę pažeidimą, fiksuos sukčiavimo atvejį.

Leidžiama paklaida yra 0,5 procento, nuo bendro degalų kiekio.

Anksčiau Vilniuje pažeidimų buvo daugiau

Dabar beveik nebepasitaiko atvejų, kai klastojami degalų įpylimo rodmenys. „Jeigu tie įrašai feisbuke, apie kuriuos papasakojote, būtų tiesa, per dieną sulauktumėm ne vieno nepatenkinto vartotojo skambučio“, – teigia inspektorius.

„Anksčiau, ypač kai tik pradėjome dirbti, pasitaikydavo nemažai dozatoriaus koregavimo pažeidimų. Yra buvę atvejų, kai nuimama plomba, pareguliuojamas dozatorius, o plomba uždedama netvarkingai – iškart matomas pažeidimas. Kartais būdavo ir taip, kad vairuotojų pareikši įtarimai pasitvirtindavo ir nustatydavome pusės litro, litro, dviejų litrų trūkumą“, – paatvirauja inspektorius (žiūr. infografiką).

O jei degalinė įpila daugiau?

Tačiau atvejai, kai degalų įpilama per mažai – ne vienintelis galimas degalinės pažeidimas. Inspektoriaus darbo praktikoje pasitaikydavo ir tokių atvejų, kai degalų būdavo įpilama daugiau.

Tokiu atveju „laimi“ vairuotojas, o ne degalinė. Žinoma, pralaimi negavusi mokesčių valstybė. „Jeigu vairuotojas gavo daugiau, o užfiksuota, kad pripilta mažiau degalų, tada vartotojai ir verslininkai nesumoka mokesčio dalies į Lietuvos biudžetą“, – teigia I.Tkačenko.

2015 metais iš visų patikrintų degalinių dozatorių 7 buvo sureguliuoti taip, kad įpiltų daugiau degalų, negu pirko vairuotojas.

Statistika rodo, kad 2015 metais iš visų patikrintų 314 degalinių dozatorių 7 buvo sureguliuoti taip, kad įpiltų daugiau degalų, negu pirko vairuotojas.

Baudos už sukčiavimą – simbolinės

Metrologijos inspekcijos atstovas teigia, kad sukčiavimo atveju degalinėms skiriama bauda yra nuo 28 iki 289 eurų.

Kaip vieną pagrindinių bėdų, susijusių su degalinių atsakomybe dėl sukčiavimo, I.Tkačenko įvardija baudos skyrimą ne įmonei, tačiau fiziniam asmeniui: už pažeidimą būna atsakingas konkrečios degalinės direktorius ar vadovas.

Patikrinimo rezultatai inspektoriaus nenustebino

Taigi 15min ir Metrologijos inspekcijos reido metu patikrinus vieną labai didelę, o kitą mažesnę degalinę, pažeidimų nenustatyta.

„Visiškai nesistebiu“, – teigė inspektorius primindamas, kad Vilniuje pažeidimų ir sukčiavimo atvejų, pilant benziną ar dyzeliną, beveik neliko.

Suskystintų dujų degalinių tikrinimas yra sudėtingesnis ir todėl, kad dujų saikiklis turi būti ypač hermetiškas.

Inspektorius priduria, kad kartais dar pasitaiko sukčiavimo atvejų suskystintų dujų degalinėse: „Būna trūkumų buitiniuose dujų balionuose, o taip pat pilant automobilines dujas. Gal todėl, kad dujų tikrinimas – žymiai sudėtingesnis procesas. Be to, visoje Lietuvoje tėra tik trys tikrinimo aparatai.“

Tokių degalinių tikrinimas yra sudėtingesnis ir todėl, kad dujų saikiklis turi būti ypač hermetiškas.

2015 metais užfiksuotas pažeidimas, kai dujų pylimo dozatorius buvo nureguliuotas įpilti net 9 proc. mažiau dujų. Taigi vairuotojas, norėjęs į savo transporto priemonę pripilti 50 litrų dujų, ir už jas sumokėjęs, savo automobilį „pagirdė“ tik 45 litrais.

Vaizdiniai degalinių sukčiavimo įrodymai: išmanioji „Shell“ kolonėlė

Pasaulį apskriejo Jono Evanso „Shell“ degalinėje netoli Wikfordo (Didžioji Britanija, Esekso grafystė) nufilmuoti kadrai, kai, dar nė neįstatęs degalų pompos į baką, vyriškis nufilmavo skaičius ant degalų pompos ekrano. Jame dega užrašas, parodantis, kad ką tik už 33,80 litrus degalų kitas vairuotojas mokėjo 40,50 svarų sterlingų. Ir vieno litro kaina – 1,259 svaro.

Vyrui vis dar laikant „sausą“ degalų pistoletą rankoje (bet dar ne bake) ir akivaizdžiai nepilant degalų, skaičiai ant ekrano ima keistis. Tablo rodo, kad britas jau įsipylė šiek tiek degalų ir už jį turi sumokėti...

Jei patyrėte panašią skriaudą Lietuvos degalinėse, nufilmuokite ir praneškite gazas@15min.lt.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs