Aikštelėje Kaune nesibaigia kurioziškos avarijos, dėl kurių galvą suka tiek policija, tiek ekspertai

Kovo 6 d. Kauno prekybos miestelio „Urmas“ automobilių stovėjimo aikštelėje įvyko avarija, iškėlusi diskusiją, kas kam turėjo suteikti pirmenybę ir ar galimai dvigubai viršytas greitis nėra svarbus akcentas. Sprendimas šioje istorijoje nepriimtas iki šiol. 15min kalbintas vairuotojų mokytojas taip pat pripažino, kad situacija įdomi: „trikampiai“ be kelio ženklo teisėti ar ne?
Aikštelės ženklinimas
Aikštelės ženklinimas / Eriko Ovčarenko / BNS nuotr.

Pirmą kartą apie dviprasmiškus eismo įvykius „Urmo“ prekybinio miestelio automobilių stovėjimo aikštelėje 15min žurnalistė rašė dar 2015 metų gruodį. Tuomet, susidūrus dviem automobiliams, ilgai nebuvo atsakyta į klausimą, kas yra kaltas: reikėjo laikytis dešinės rankos ar pagrindinio kelio taisyklės. Tai, kad situacija dviprasmiška, 2015-aisiais pripažino ir Kauno apskrities policija: į vietą atvykę pareigūnai kaltu dėl eismo įvykio įvardijo tą, kuris nepraleido kliūties iš dešinės, o vėliau komisariate sprendimas buvo pakeistas. Galiausiai eismo įvykio byla nugulė ekspertų rankose, o į „Urmo“ valdytojus kreiptasi dėl aiškesnio kelio ženklinimo organizavimo.

Prabėgo daugiau nei ketveri metai, tačiau situacija nepakito: aikštelėje vis dar įvyksta automobilių susidūrimai, dėl kurių kyla lygiai tokie patys ginčai. Vienas jų nutiko šių metų kovą.

Viršytas greitis – nesvarbu?

Į 15min žurnalistę kreipėsi vienos Kauno įmonės vadovas Rolandas (pavardė redakcijai žinoma), patikinęs, kad kovo 6 dieną apie 9 valandą ryto „Urmo“ miestelio automobilių stovėjimo aikštelėje su savo asmeniniu „Volkswagen Touran“ automobiliu jis pakliuvo į analogišką avariją, aprašytą 2015 metų gruodį. Jis lėtai išvažinėjo tarp mašinų eilių, kai staiga į kairę jo pusę įlėkė „Opel“.

„Manau, kad jis lėkė kokiu 80 km/val., nors aikštelėje leidžiama važiuoti tik 20 km/val. greičiu. Pats bekalbant prisipažino, kad spidometras rodė gal 50 km/val. greitį. Taip ar anaip, viršijo. Mano automobilis po smūgio tapo nevažiuojamas. Kaip manote, reikėtų jį nurašyti, jei atsitrenktų mašina, judėjusi vos 20 km/val. greičiu? Laksto toje aikštelėje visi didžiausiais greičiais. O jei koks pirkėjas, vaikas ar mama su vežimėliu išlįstų? Kitur aikštelėse už mašinų galų dar koks žolynėlis ar asfalto yra, neišvažiuoji iškart į važiuojamąją dalį, o čia, matyt, taupo erdvę „Urmas““, – klausimus kėlė Rolandas.

Jis buvo įsitikinęs esąs nekaltas: juk kitas vairuotojas viršijo greitį, be to, jam galiojo dešinės rankos taisyklė, tačiau „Opel“ vairuotojas su tuo nesutiko ir bedė pirštu į ant grindinio nupieštus trikampius, kurių turėjo paisyti būtent Rolandas.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Aikštelės ženklinimas
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Aikštelės ženklinimas

Policijos pareigūnai į eismo įvykio vietą atvyko praėjus, anot pašnekovo, dviem valandom. Jie nustatė, kad Rolandas nekaltas ir kad galioja dešinės rankos taisyklė, o trikampiai ant asfalto – tik rekomendacinio pobūdžio. Po kiek laiko viskas pakito: jau Rolandas buvo pripažintas kaltu, jam kovo 16 dieną surašytas administracinio nusižengimo protokolas – nesilaikė kelio horizontalaus ženklinimo 1.12 ir taip pažeidė Kelių eismo taisykles (Administracinio nusižengimo kodekso 417 str. 1 d.). 35-erių metų vairavimo stažą turinčiam „kaltininkui“ paskirta sumokėti 30 eurų baudą (kodekse numatyta bauda svyruoja nuo 30 iki 90 eurų), tačiau jis atsisakė tai daryti ir kreipėsi į nepriklausomus ekspertus.

„Aš sustojau, kaip derėjo, prie tų trikampių, judėjau lėtai, kad pamatyčiau, ar kas atvažiuoja, ir kalė į šoną dideliu greičiu. O tai kokios taisyklės galios žiemą ar palijus, kai tų trikampių nesimatys? Kelio ženklinimas – ne batai, kurie gali būti vasariniai ir žieminiai. Jei pasnigtų, tai aš jau nekaltas? Jei galioja aikštelėje pagrindinio kelio taisyklė, tai koks to pagrindinio kelio pavadinimas? Be to, kaip gali nieko nereikšti greičio viršijimas? Viršiji ir nekaltas? Kaip galima lėkti tokiu greičiu aikštelėje ir apkaltinti kitą? Policija pasakė, kad greitis šiuo atveju – nesvarbu“, – stebėjosi Rolandas, paaiškinęs, kad nežino, kada ekspertas pateiks išvadas.

Policija galutinio sprendimo dar nepriėmė

Paaiškinimą 15min žurnalistei pateikė ir Kauno apskrities policija. Kovo 31-ąją galutinis sprendimas šioje byloje dar nebuvo priimtas.

„Vairuotojai tiek keliuose, tiek kitose teritorijose, kur nėra kelio ženklų ar ženklinimų, turi vadovautis Kelių eismo taisyklėmis. Jose nurodoma, kad visuomet, kai transporto priemonių važiavimo trajektorijos kertasi, kelią privalo duoti vairuotojas, kuriam transporto priemonė artėja iš dešinės. Tačiau jeigu toje teritorijoje yra pirmumo ženklai (tokie kaip nurodyti KET 1 pr. 203.„Duoti kelią“, 201. „Pagrindinis kelias“, ar horizontalus kelio ženklinimas KET 3 pr. 1.12. „Iš trikampių sudaryta linija“ ar 1.18. „Trikampis“ ir kt.), nurodantys kaip organizuojamas eismas, vairuotojams privalu jų laikytis“, – rašoma policijos išaiškinime.

Prieš penkerius metus, pasak Kauno policijos, „Urmo“ miestelio teritorijoje nebuvo tokio kelio ženklinimo, todėl vyko nemažai eismo įvykių su dviprasmiškomis situacijomis. Būtent todėl Kauno apskrities VPK Kelių policijos valdybos pareigūnai tuo metu ne vieną kartą kreipėsi į prekybos miestelio administraciją.

„Situacija buvo išspręsta eismo tvarką nurodant horizontaliuoju kelio ženklinimu. Tuomet eismo įvykių šioje teritorijoje sumažėjo, o dviprasmiškų situacijų, mūsų žiniomis, nepasitaikė.

„Urmo“ miestelio teritorijoje važiavimo tvarka yra aptarta, yra nubraižytas horizontalusis kelio ženklinimas, kuris aiškiai nurodo vairuotojams pirmumą: iš trikampių sudaryta linija rodo vietą, kur vairuotojas privalo duoti kelią kertamuoju ar prisijungiančiuoju keliu važiuojančioms transporto priemonėms. Galutinis sprendimas jūsų minėtame eismo įvykyje dar nėra priimtas“, – pabrėžta Kauno policijos atsakyme.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Aikštelės ženklinimas
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Aikštelės ženklinimas

Trikampiai be kelio ženklo neteisėti?

15min žurnalistė ginčais vis užsibaigiančią situaciją perteikė ir vairuotojų mokytojui Vytautui Šakėnui. Specialistas pripažino, kad istorija išties įdomi ir kuriozinė. Su tokia jam dar netekę susidurti.

„Šiuo atveju greitis nesvarbu, esmė yra važiavimo pirmumas. Trikampiukai nėra tik rekomendacinio pobūdžio – jie minimi Kelių eismo taisyklėse: nurodo vietą, kur reikės vairuotojui sustoti duodant kelią. Tačiau abejoju, ar tie trikampiukai gali būti naudojami be ženklo „Duoti kelią“. Reikia gilintis į kelių ženklinimo standartus, taisykles. Jei nubraižyti vien trikampiai, ar jie teisėti? Nes visur, kur juos matau, yra prie sankryžų ir ženklas „Duoti kelią“. Iš kur žinoti, pavyzdžiui, žiemą pasnigus, kad važiuoju ne pagrindiniu keliu? Įdomi situacija. Ko gero, čia spragos kelio ženklinime“, – stebėjosi V.Šakėnas.

Pasak jo, Kelių eismo taisyklėse apie tai, ar horizontalus ženklinimas trikampiais gali būti naudojamas be paties kelio ženklo, nieko nėra paaiškinta. Tačiau Kelių horizontaliojo ženklinimo taisyklių VII skirsnio „Laukimo linijos“ 90 punkte aiškiai pabrėžiama: „Iš trikampių sudaryta linija 1.12 reikalinga sankryžos šalutiniame kelyje kartu su kelio ženklu Nr. 203 „Duoti kelią“. Ženklinama ties pagrindinio kelio važiuojamosios dalies kraštu. Jeigu pagrindiniame kelyje šoninė saugos juosta yra platesnė arba lygi 1,00 m, tuomet šalutiniame kelyje linija ženklinama ties pagrindinio kelio šoninės saugos juostos išoriniu kraštu.“

„Tad turi būti ženklas. Nėra ženklo, prasideda kiti niuansai. Matei trikampėlius? Turėjai žinoti, kad reikia sustoti ir pasižiūrėti? Dviprasmiška situacija: ženklinimas lyg ir yra, bet jis kaip ir neteisėtas pagal naudojimą. Galvosūkis“, – šyptelėjo vairuotojų mokytojas.

„Urmo“ atstovai: avarija buvo stipri

15min pakalbinta UAB „Urmo prekybos miestelis“ rinkodaros vadovė Dovilė Lengvenienė teigė, kad kovo 6-ąją įvykusi avarija išties buvo stipri, – darbuotojai ją pastebėjo. Pasak jos, akivaizdu, kad nebuvo laikomasi saugaus greičio.

„Nenoriu komentuoti šio įvykio aplinkybių, nes ekspertai išsiaiškins geriau, tačiau akivaizdu, kad nebuvo laikomasi saugaus greičio. Tokių įvykių kartais vis pasitaiko ir tai tikrai vyksta labiau ne dėl ženklinimo nesupratimo, bet dėl vairuotojų sąmoningumo trūkumo. Tą pastebime ir ištuštėjus parkavimo aikštelėms. Yra vairuotojų, kurie visiškai nesilaiko žymėjimų, važiuoja „kiaurai“ per aikštelę, negalvodami, kad gali pasitaikyti pėsčiųjų, ypač vyresnio amžiaus žmonių. Turime saugoti vieni kitus tiek statydami automobilius, tiek apsisukdami“, – teigė D.Lengvenienė.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Aikštelės ženklinimas
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Aikštelės ženklinimas

Ji pripažino, kad dėl aikštelės ženklinimo yra konsultuojamasi su eismą reguliuojančiomis institucijomis, ypač tuomet, kai aikštelė yra atnaujinama ar naujai įrengiama. Pasak „Urmo“ atstovės, sutarta naudoti tokį ženklinimą, koks jis yra dabar – trikampius ant aikštelės dangos.

„Kitu atveju pastatyti ženklai trukdytų aikštelės valymo darbams. Esame investavę į įrangą – barstytuvus, valymo mašinas, dirba nemaža komanda, kuri nuolat rūpinasi, kad aikštelės būtų švarios ir saugios. Dirbama ir naktimis“, – paaiškino įmonės rinkodaros vadovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis