Avariją patyrę automobiliai ateityje turės patys paskambinti 112

Skaudžiausioms avarijų pasekmėms užkirsti kelią galima ne vien griežtinant baudas ar stiprinant vairuotojų sąmoningumą. Tam pasitelkiamos ir technologijos – nelaimės ištiktiems žmonėms ilgainiui padės pačios avarijon patekusios mašinos. Jau po kelerių metų naujuose automobilių modeliuose Europoje turės būti įrengiama pagalbos iškvietimo sistema „eCall“, kuri automatiškai surinks bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir atitinkamoms tarnyboms praneš apie nelaimę.
Avarijos vietoje
Avarijos vietoje / Tomo Markelevičiaus nuotr.

Europos Parlamentas (EP) antradienį pritarė tai numatančioms taisyklėms. Pagal jas, lengvųjų ir mažos keliamosios galios krovininių automobilių gamintojai Europoje nuo 2018 m. kovo 31 d. naujuose modeliuose turės įrengti pagalbos iškvietimo sistemą „eCall“. Europos Komisija (EK) įpareigota po to įvertinti, ar tikslinga šią sistemą montuoti ir autobusuose bei vilkikuose.

Bemaž 3 tūkst. išsaugotų gyvybių kasmet

Automobiliai laikomi nesaugiausia transporto priemone. Europos Sąjungoje dėl avarijų kasdien užgęsta 75 gyvybės, o rimtus sužeidimus kasmet patiria daugiau nei 250 tūkst. žmonių. EP skelbiama statistika rodo, jog pernai avarijose žuvo 25,7 tūkst. žmonių (tiesa, mažiau nei, pavyzdžiui, 2012-aisiais, kai žūčių užregistruota 28 tūkst.), dar 1,5 mln. žmonių buvo sužeista.

Todėl EK prieš dešimtmetį pasiūlė imti diegti „eCall“, iš pradžių – neprivaloma tvarka. Kadangi tai neveikė (šiuo metu sistema įrengta mažiau nei 1 proc. transporto priemonių), pereita prie griežtesnės pozicijos. Dar pernai buvo siekiama, kad įranga naujuose automobiliuose atsirastų nuo 2015-ųjų spalio. Tačiau gamintojai paprašė daugiau laiko pasiruošti naujovei, nors ši technologija kai kuriuose prabangiuose automobiliuose montuojama jau dabar.

Anot naujovės iniciatorių, tai leis gelbėtojams greičiau pasiekti avarijos vietą, o tokiu būdu padės išsaugoti 2,5–2,8 tūkst. gyvybių per metus ir sumažins patirtų traumų sunkumą.

„ITS Lietuva“ duomenys/Vidutinis reagavimo laikas naudojant „eCall“ ir jos nenaudojant
„ITS Lietuva“ duomenys/Vidutinis reagavimo laikas naudojant „eCall“ ir jos nenaudojant

Tyrimai rodo, kad suveikus automatinei sistemai pagalbos centro atsako laikas gali būti sumažintas perpus kaimo vietovėse ir 40 proc. miesto vietovėse. Paskaičiuota, kad iki 10 proc. gyvybių galima išsaugoti, laiku suteikus medicinos pagalbą, o tam reikia žinoti ne tik kas atsitiko, bet ir kur. Dažnai pro šalį važiuojantys žmonės, pamatę avariją, neskuba skambinti pagalbos tarnyboms, o kartais apskritai nepastebi nuo kelio nulėkusio automobilio.

„eCall“ stipraus smūgio atveju automatiškai paskambins numeriu 112 – tam automobiliuose bus įmontuota speciali kortelė. Jei salone esantis žmogus ar žmonės bus sąmoningi ir galės kalbėti, pagalbos tarnybos darbuotojai jų pasiklaus apie įvykį. Kitu atveju jiems automatiškai bus perduota informacija apie avarijos laiką ir vietą, kelionės kryptį, naudojamus degalus, ar buvo užsegti saugos diržai ir pan. Esant reikalui, šią sistemą bus galima aktyvuoti rankiniu būdu.

Ramina dėl privatumo apsaugos

Kaip anksčiau sakė pranešėja šiuo klausimu EP narė čekė Olga Sehnalová, privačių tarnybų siūlomos automatinės pagalbos iškvietos sistemos kol kas neveikia tarpvalstybiniu mastu. Be to, kirtę valstybės sieną neretai susiduriame su kalbos barjeru ir kartais net nežinome, kur tiksliai esame.

„Įvykus rimtai avarijai, sistema automatiškai surinktų Europos bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir perduotų pagalbos tarnyboms informaciją apie transporto priemonės buvimo vietą“, – EP tinklalapyje cituojama europarlamentarė. Anot jos, tai leistų pagalbos tarnyboms atvykti į įvykio vietą per „auksinę valandą“ – laiką, galintį nulemti, ar sužeistas žmogus liks gyvas.

Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarijos vietoje
Tomo Markelevičiaus nuotr./Avarijos vietoje

Sistema bus diegiama palaipsniui ir tik į naujus automobilių modelius, o ne į visus iš gamyklų išriedančius naujus automobilius. Iš pradžių tai kainuotų dešimtis eurų vienam automobiliui, tačiau pradėjus masinį sistemos eksploatavimą kaina esą kristų. Numatytas pereinamasis laikotarpis iki 2018 m. kovo, siekiant užtikrinti, kad sistema būtų visiškai funkcionali.

Nežinia, kokia informacija bus perduodama pagalbos tarnyboms, ar pavyks užtikrinti, kad į duomenų bazes neįsibrautų nepageidaujami asmenys, ir ar apskritai ši sistema netaps būdu sekti vairuotojų judėjimą. 

Nemažai EP narių yra nuogąstavę, kad „eCall“ neužtikrins pakankamos duomenų apsaugos. Mat nežinia, kokia informacija bus perduodama pagalbos tarnyboms, ar pavyks užtikrinti, kad į duomenų bazes neįsibrautų nepageidaujami asmenys, ir ar apskritai ši sistema netaps būdu sekti vairuotojų judėjimą.

„Nuolatinio stebėjimo nebus. Informacija būtų perduodama tik įvykus rimtai avarijai ir suveikus oro pagalvėms. Tai būtų standartinė informacija gelbėjimo tarnyboms pagal atitinkamos šalies reikalavimus. Be to, veiks ryšys balsu, kad gelbėjimo tarnybos nebūtų kviečiamos į smulkius eismo įvykius“, – pabrėžė O. Sehnalová.

Antradienį EP sugriežtino nuostatas dėl duomenų apsaugos, kad automobiliai nebūtų nuolat sekami. Sistema „eCall“ įsijungs tik avarijos metu arba vairuotojui paspaudus specialų mygtuką. Pagalbos tarnyboms bus siunčiamas tik būtiniausia informacija: transporto priemonės klasė, naudojamų degalų rūšis, keleivių skaičius, įvykio laikas ir vieta.

Pagalbos tarnybų gauti duomenys negalės būti perduoti kitoms institucijoms ar asmenims be asmens sutikimo. Be to, ši technologija leis visiškai ištrinti surinktus duomenis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų