Viena tokia istorija pasidalijo 15min skaitytoja, nenorėjusi atskleisti savo tapatybės, tad pavadinkime ją Greta (tikrasis vardas ir pavardė redakcijai žinomi).
Tai kone standartinė istorija: Gretos vairuojamas automobilis pateko į avariją, kurią sukėlė kitas eismo dalyvis. Greta dėl draudimo išmokos tarėsi su avarijos sukėlėjo draudimo bendrove, kurios ekspertams Gretos automobilio remontas pasirodė ekonomiškai netikslingas ir jie nusprendė jį „nurašyti“, išmokėdami moteriai pinigų sumą, nustatytą pagal panašių automobilių vertę Autoplius.lt skelbimų portale.
Gretai tokia suma nepatiko, tad po susirašinėjimo su draudimo įmonės ekspertu ji kreipėsi į žiniasklaidą ir...
Tuomet istorijos pabaiga tapo laiminga – naujoji draudimo bendrovės pasiūlyta žalos atlyginimo suma Gretą tenkino ir visi toliau laimingai gyveno.
Tačiau šią istoriją verta papasakoti kiek detaliau, nes keistų niuansų joje – daugiau nei vienas.
Prarado tvarkingą automobilį
Greta birželio pirmoje pusėje vairavo savo kasdieninį automobilį „Renault Scenic“ ir prieš sankryžą sustojo už autobuso. Jai iš paskos važiavęs vairuotojas užsižiopsojo, pavėlavo stabdyti ir pylėsi į „Renault“ užpakalinę dalį, suknežindamas galinį kairį automobilio kampą. Nuo smūgio „Scenic“ pajudėjo į priekį ir dar trenkėsi į autobusą, tad sumaitotas liko ne tik „Renault“ galas, bet ir priekinė dalis.
Smūgis buvo stiprus, tačiau automobiliuose sėdėję žmonės nenukentėjo ir, sutarę dėl deklaracijos pildymo niuansų, išsiskirstė savais keliais. Autovežiui nugabenus transporto priemonę, Greta kreipėsi į avarijos kaltininko draudimo bendrovę „Compensa“, kuri turėtų atlyginti nuostolius.
Draudimo verdiktas Gretai, nors ir skaudus, bet suprantamas – 2003 m. pagaminto „Renault Scenic“ remontas viršija 75 procentus jo vertės, tad yra ekonomiškai netikslingas. Tačiau „Compensa“ pasiūlyta draudimo išmoka jos toli gražu netenkino.
„Pradinė siūloma išmoka buvo 789 eurai. Paskaičiuota automobilio vertė – 990 eurų, o 201 Eur – likutinė vertė, tai, ką mes gausime pardavę tokios būklės automobilį. Jie lygino mūsų automobilį su dvejais metais senesniais, prastesnės komplektacijos modeliais, tad nustatė neteisingą vertę“, – skundėsi Greta.
Jos pastabas galima suprasti: Autoplius.lt skelbimų portale parduodamos kelios dešimtys panašaus amžiaus „Renault Scenic“ automobilių, tačiau pagamintų 2003 m. (iki atnaujinimo) vidutinė kaina – gerokai aukštesnė nei 990 eurų. Vienas kitas modelis kainuoja ir arti dviejų tūkstančių.
„Tik po priminimo, kad mūsų automobilis yra su kabliu, buvo teigta, kad sumą kiek pakoreguos. Dėl lietų ratlankių atsakymo nesulaukta. Bet jie toliau lygina mūsų automobilį su dvejais metais senesniais, kas yra mažų mažiausiai neteisėta“, – teigė vairuotoja.
Kaip nustatoma vertė?
Bene daugiausia klausimų šioje istorijoje kelia tai, kaip yra nustatoma automobilio rinkos vertė. Arba bent jau kaip vienas „Compensa“ specialistas tą vertę bandė nustatyti. Metodas paprastas – automobilių skelbimai Autoplius.lt tinklalapyje.
Kadangi užsienyje (pavyzdžiui, Vokietijoje) kelių būklė yra geresnė bei galioja griežtesni automobilio techninės būklės reikalavimai, šių automobilių būklė yra geresnė nei tą patį laiką eksploatuotųjų Lietuvoje.
„Palyginamieji automobilių skelbimai pasirinkti atsižvelgiant į jų būklę, komplektaciją bei modelį. Pasirinkti artimiausi Jūsų automobilio komplektacijai bei būklei variantai. Jūsų pateikti brangesni automobiliai yra nevažinėti Lietuvoje. Kadangi užsienyje (pavyzdžiui, Vokietijoje) kelių būklė yra geresnė bei galioja griežtesni automobilio techninės būklės reikalavimai, šių automobilių būklė yra geresnė nei tą patį laiką eksploatuotųjų Lietuvoje. To rezultatas – didesnė automobilio kaina. Atsižvelgiant į tai, kad kai kurie mūsų palyginamieji automobiliai yra be sukabinimo įtaiso, vidutinės rinkos vertės skaičiavimą pakoreguosime“, – kodėl buvo priimta tokia išmokos suma ir kodėl Gretos pateikti skelbimai netinkami, argumentavo draudimo bendrovės atstovas.
Tiesa, jis nesiteikė paaiškinti, kokiais metodais buvo nustatyta, jog Vokietijoje ar kitose užsienio valstybėse galioja griežtesni automobilio techninės būklės reikalavimai ar kad kelių būklė – geresnė.
Tuos pačius klausimus uždavus žurnalistui, draudimo bendrovė sureagavo itin sparčiai: tiek jos atstovai, tiek pati Greta patvirtino, jog susitarta buvo dėl abi puses tenkinančios draudimo išmokos.
Kaip nustatoma transporto priemonės vertė po tokių įvykių, pakomentavo „Compensa Vienna Insurance Group“ Žalų departamento vadovas Mindaugas Balinskas: „Transporto priemonės vertė nustatoma remiantis rinkos situacija toje šalyje, kurioje įvyko įvykis. Tam naudojamas palyginamasis metodas, atsižvelgiama į pasiūloje esančių analogiškų objektų būklę ir vertę. Vertinimo metu naudojami tokie kriterijai kaip transporto priemonės tikrosios ir vidutinės statistinės ridos skirtumas, prekinė išvaizda, bendra techninė būklė, panaudojimo paskirtis, papildomai įrengtos įrangos vertė, transporto priemonės techninė būklė, gerinančio remonto vertė, korekcinė vertė, kuria įvertinami nepataisyti arba netinkamai pataisyti apgadinimai ir defektai.“
Jis pridūrė, kad įmonė apgailestauja dėl tokio nutikimo.
„Savo klientams siekiame teikti aukščiausios kokybės paslaugas, esame dėkingi už mus pasiekiantį grįžtamąjį ryšį. Apgailestaujame dėl kliento patirčių, kurias galėjo suteikti netiksliai suformuluota žalų eksperto argumentacija.
Praėjusią savaitę šį atvejį dar papildomai išanalizavome, baigiamieji procesai vyksta tik dabar. Visą šį laiką kontaktavome su klientu, siekdami rasti geriausią galimą situacijos sprendimą – suderinome draudimo išmoką, su kuria klientas sutinka ir kurią pervesime artimiausiomis dienomis“, – tęsė M.Balinskas.