Vilniečiai paminklų nestatė, tačiau sumontavo apie 170 betoninių kuoliukų ir pakeitė apie 800 ženklų. Tokiu būdu suformavo keturias senamiesčio zonas ir keturias eismo kilpas, kuriomis (daugiausia vienos krypties gatvėmis) nuo šiol privalės važiuoti automobiliai.
Tokiu būdu pasiekta, kad tranzitinis eismas per senamiestį nebejudėtų: senamiestis padalintas į Subačiaus, Latako, Trakų, Islandijos g. „autonomijas“. Na, dar pridėkime simbolinę eismo schemą L.Stuokos-Gucevičiaus gatve.
Šis principas buvo užkoduotas dar Vilniaus Darnaus judumo plane. Jo esmė – riboti automobilių eismą senamiestyje. Tad nuo šiol įvažiavę į vieną iš keturių senamiesčio zonų, iš jos galėsime išvažiuoti tik toje zonoje, padarę „kilpą“. Pavyzdžiui, įvažiavę Islandijos gatve, nebegalėsite, kaip anksčiau, išlįsti prie Arkikatedros.
Arba, pasukę į senamiestį Subačiaus gatve, nebegalėsite nuo Rotušės aikštės leistis link Užupio, kaip anksčiau.
Kad būtų aiškiau, susipažinkite su kilpomis ir „autonomijomis“, o žemėlapį rasite čia:
Kaip dabar atrodo Vilniaus senamiestis ir eismas jo gatvėmis?
„Plytų“ (ženklas „Įvažiuoti draudžiama“) priberta tiek, kad kartais suabejoji, ar jos skirtos tavo eismo juostai. Ne veltui, kaip minėjo vicemeras Vytautas Mitalas, teko pakeisti apie 800 ženklų ir pribraižyti naujų ženklinimo linijų. Todėl, norint susigaudyti, rekomenduojama važiuoti labai lėtai. Taip, kaip per daugiabučio kiemą – ne daugiau kaip 20 km/val. Juo labiau kad pilnos gatvės varnas šaudančių vairuotojų. Tad atvykėliams iš kitų miestų priprasti bus nelengva.
Akivaizdu, kad daugelyje vietų inžineriniais sprendimais susiaurinta automobiliams skirta gatvės dalis. Taip pat akivaizdu, kad, matydamas „plytų“ mišką, net ir aš, vilnietis, kartais klausiu savęs: o tai kur dabar galima važiuoti? Kur negalima – labai aišku, o kur galima galėtų informuoti gal koks nors horizontalusis žymėjimas?
Tad kategoriškas patarimas lendantiems į sostinės senamiestį: iš anksto išstudijuokite maršrutą, naudokitės „Waze“ arba peržiūrėkite 15min filmukus, kuriuos pateikiame žemiau.
Subačiaus gatvė
Įvažiavimas iš Subačiaus gatvės iš pradžių labai aiškus. Beje, ties Bastėja pakabinti net du plakatai su schemomis. Jei reikia, sustokite, išstudijuokite.
Tačiau, pasiekus sankryžą su Didžiąja gatve, pasitinka pirmoji „plyta“, draudžianti sukti link Nacionalinės filharmonijos į kairę.
Todėl judame vienintele leistina kryptimi dešinėn. Ties Rotušės aikšte reikia spręsti mįslę: važiuoti dešinėn (ir papildyti apsigavusių vairuotojų sąrašą), ar į kairę link Rūdininkų g. Kas apsunkina orientaciją? BMW užstoja „mažaūgę“ plytą ties minėtu išsišakojimu.
O toliau, jau ant stulpo pakabintą „plytą“, užstoja medis. Ją gali pamatyti jau pravažiavęs išsišakojimą, kai šaukštai po pietų. Ženklų kabintojai pagalvojo ne apie visas situacijas.
Todėl prie Rotušės fontano teko stebėti ne vieną bandantį apsisukti vairuotoją, ties posūkiu į Savičiaus gatvę formavosi nedidelės spūstys. Bet vairuotojai buvo atlaidūs vieni kitiems. Pasižiūrėkite, kaip tai atrodė:
Trakų gatvės įvažiavimas
Regis, viskas turėjo būti paprasta. Bet nebuvo. Įvažiavus Trakų gatve, galima pro S.Nėries gimnaziją sukti į Vilniaus gatvę (kairėje) ir iš senamiesčio išvažiuoti Klaipėdos gatve. Tiesiai važiuoti draudžiama ir neįmanoma – kelią į Domininkonų gatvę užtveria betoniniai stulpeliai. Čia – riba tarp dviejų „automomijų“ : Trakų gatvės ir Latako.
Tad renkuosi posūkį į dešinę Vokiečių gatve. Tiesa, galima rinktis tik antrąjį posūkį, dviejų eismo juostų gatve.
Ir štai akibrokštas, kurį pamatysite filmuotoje medžiagoje. Senu įpratimu „Audi“ vairuotojas, atvažiavęs nuo Rotušės, bandė sukti į kairę link S.Nėries gimnazijos, nors Latako g. kilpinė schema leidžia išvažiuoti tik pro Domininkonų-Universiteto g.
Vyrukas kirto ištisinę. Kol kas valdžia sako į tai žiūrėsianti atlaidžiai. Bet akivaizdu, kad svarbi informacija vairuotojų nepasiekė. Panašiai kaip per „žalių rodyklių“ naikinimo vajų.
O ką sako „Waze“?
Vicemeras V.Mitalas sakė, kad ir išmanios žemėlapių programėlės turėtų susikalibruoti pagal naują „kilpinę“ tvarką. Išbandėme.
Nors iš Vokiečių gatvės Universiteto gatvę galėjome ranka pasiekti, buvo viena kliūtis – ištisinė linija Vokiečių gatvėje. Jos pergudrauti nebandėme, o tiesiog įjungėme „Waze“, kad programėlė apsuktų automobilį pagal naująsias taisykles. Ir programėlė nenuvylė! Tačiau teko apvažiuoti didžiulį lankstą.
Iš pradžių iš senamiesčio išvažiuoti Rūdininkų ir Šv.Dvasios gatvėmis, pro Halės turgavietę judėti link Bazilijonų ir Daukšos g. pro Subačiaus gatvę, bet sukti į ją (į kairę) ties hospisu juk negalima. Tad teko leistis žemyn į Užupį ir į senamiestį grįžti jau pagal Latako gatvės schemą.
Viskas pagal KET, bet užtruko labai ilgai. Pėsčiomis nuo Vokiečių g. iki prezidentūros būčiau nuėjęs per 5 min. O dabar užtrukau bent 10.
Islandijos gatvė
Važiuojant šiuo maršrutu stebino daugybė „avariniais“ mirksinčių automobilių. Ir sustojusių iškart už „plytos“. Na, gal toks pereinamasis laikotarpis? Situacinė moralė.
Akivaizdu, kad Islandijos g. kilpa viena aiškiausių. Arba išvažiuojate pro Mokytojų namus Klaipėdos gatve, arba leidžiatės žemyn link Krašto apsaugos ministerijos ir atgal grįžtate aukštyn Benediktinų gatve. Peršokti į L.Stuokos-Gucevičiaus gatvę – jokių šansų, neleis betoniniai kūgeliai.
L.Stuokos-Gucevičiaus g. schema
Na, tai netgi ne „kilpa“, o trumpas „ūsas“ leidžiantis privažiuoti iki KAM ar prezidentūros kiemelio. Iš vėl išvažiuoti ta pačia gatve, apsukus žiedinę sankryžą. Viskas labai paprasta, kai žinai.
Išvada
Idėja riboti automobilių eismą senamiestyje yra labai moderni ir sveikintina. Siaurose vingiuotose senamiesčio gatvėse vaikštinėti ar važiuoti dviračiu bus maloniau ir saugiau.
Tačiau ne visos priemonės, kurias pasitelkė savivaldybė, yra greitai suvokiamos ir pamatomos iš tolo. Todėl Vilniaus senamiesčio gyventojams teks apsišarvuoti kantrybe vardan ramios ateities. O gal padaugės darbo ir draudikams bei eismo kontrolieriams.