Esate gavę baudą po to, kai jus užfiksavo lazerinis matuoklis „PoliScan FM1“? Parašykite mums gazas@15min.lt
Kai kurios informacijos priemonės skelbia, o kitos jas cituoja, kad, atsiradus „trikojams“ greičio matuokliams, trigubai išaugo radarų detektorių paklausa (nepainiokite su antiradarais, kurie yra draudžiami). Nes vairuotojai tiki pardavėjų paaiškinimais, kad toks detektorius, kainuojantis iki 500 Eur, gali iš tolo „pagauti“ matuoklio „PoliScan FM1“ radaro spindulį ir perspėti greitį viršijantį vairuotoją.
15min jau rašė apie tai, kuo lietuviški „trikojai“ skiriasi nuo latviškų. Jie veikia visai kitu principu. Perskaitę šį straipsnį, suprasite, kodėl tik išmaniausi radarų detektoriai (kainuojantys iki 750 Eur) gali sugauti latviško „trikojo“ spindulį, bet Lietuvoje tai yra labiau utopija. Joks detektorius neišgelbės nuo trikojo „PoliScan FM1“ lazerio spindulio.
Greičio radarų detektorių bumas
Kaunietis Ričardas, save socialiniuose tinkluose vadinantis GPS meistru, sutiko paaiškinti, kodėl radarų detektorių pirkėjams „nekabina makaronų“:
„Pirkėjui gali sumeluoti tik vieną kartą, nes po to jis pas tave nebegrįš. Todėl mes sakome tiesą – detektorius nėra išsigelbėjimas, reikia neviršyti greičio“.
Ričardas prekiauja garsiausių gamintojų detektoriais, yra juos išbandęs įvairiomis sąlygomis su pačiais įvairiausiais matuokliais. Todėl sako užtikrintai, kad stebuklų nėra:
„Supraskite, tai lazeris. Kai jis pašvies į detektoriaus akį, tik tuomet prietaisas jums praneš, kad matuojamas greitis. Bet bus vėlu“, – aiškina ekspertas.
Jis sutinka, kad atskirais atvejais gali pasisekti. Tarkime, bandymų metu yra lazerio spindulį užfiksavęs 650 metrų atstumu. Bet tai – daugiau išimtis iš taisyklės.
Ričardas kartoja, kad nederėtų lazerio spindulio painioti su radijo banga, kuri sklinda plačiai į tolį. Lazeris daugeliu atvejų pataiko tuo metu, kai greitis faktiškai matuojamas, taigi galimybės jį sumažinti nėra ir nebus. Tokių atvejų, kai apie lazerį matuoklis praneš jums „tinkamu“ atstumu gali būti labai minimaliai. Bet dažniausiai – be šansų.
Tačiau Ričardas pripažįsta, kad vairuotojai, pagauti „bangos“ vis tiek intensyviai domisi detektoriais ir juos perka.
Paneigia mitus apie radarų detektorius ir lazerinius matuoklius
Kalbėkime konkrečiai. Žiniasklaidoje buvo teigiama, neva lazerinio matuoklio spindulį radarų detektorius gali užfiksuoti iš 500 m. Taigi vairuotojas turi 400 m, kad galėtų sumažinti greitį.
Pasak Ričardo, tai nėra tiesa, nes:
1. Lazeriniai greičio matuokliai nešaudo į tolį (kad galėtumėte juos fiksuoti iš anksto), tai nėra radijo banga, kuri sklinda plačiai.
2. Matuojant į automobilio galą, detektorius apie lazerio spindulį niekad nepraneš.
3. Radarų detektoriai efektyvūs tik matuojant greitį radijo bangomis. Kitaip tariant, praneša apie „inkilus“, nežymėtus policijos automobilius ir motociklus, vidutinio greičio atkarpas.
Ko bijo lazeriniai greičio matuokliai
„Lazeriniams matuokliams įtakos turi oro sąlygos – tvyrant rūkui, gausiai sningant ar lyjant, jų veikimas gali nebūti visiškai tikslus. Jie turėjo būti montuojami žemai, tad buvo lengvai pasiekiami vandalams. Be to, lazeriniuose matuoklių mechanizmas turi judančių dalių, todėl tikėtina, kad per dešimtmetį naudojimo jį remontuoti tektų dažniau“, – skirtingų greičio matuoklių privalumus ir trūkumus įvertino „Vilniaus metrologijos centro“ (VMC) laboratorijos vadovė Evelina Lesutytė.
Savo ruožtu vidutinio greičio matavimo sistema žymiai paprastesnė – ji grindžiama greičio apskaičiavimu iš atstumo ir laiko, per kurį kelio atkarpa buvo įveikta. Kelio ruožo pradžioje ir pabaigoje kameros užfiksuoja automobilio įvažiavimo ir išvažiavimo laiką, valstybinį numerį ir vairuotoją ir apskaičiuoja vidutinį greitį. Skirtingai nuo momentinio greičio matavimo, duomenys apie transporto priemonę nepriklausomai ar viršytas greitis, ar ne.
Europa – žingsniu priekyje
Lietuvos policijos rugsėjo pabaigoje pristatyti mobilūs vokiški greičio matuokliai „PoliScan FM“ veikia lazeriniu principu. Jie gali stebėti iki šešių eismo juostų vienu metu, fiksuoti automobilius, kertančius sankryžą degant raudonam šviesoforo signalui, kertančius eismo juostas ar jomis besinaudojančius ne pagal taisykles (pvz. automobiliui važiuojant autobusų juosta).
TAIP PAT SKAITYKITE: Kodėl Lietuvoje veikiantys greičio matuokliai nėra patys moderniausi
VMC laboratorijos vadovės teigimu, nors naujieji policijos matuokliai yra vieni moderniausių rinkoje, tačiau technologijos nestovi vietoje. Vienas naujausių prietaisų šioje srityje – vadinamasis „3D Doplerio“ radaras.
„Jis vienu metu sugeba stebėti 32 automobilius, gali fiksuoti, kada važiuojama degant raudonam šviesoforo signalui, neleistinus manevrus, pavyzdžiui, posūkį į kairę, kai žalios spalvos rodyklė jau užgesusi. Galiausiai, toks radaras geba atpažinti automobilių numerius, todėl jis tinkamas norint stebėti viešajam transportui skirtas eismo juostas ir fiksuoti tiems atvejams, kai ruožą, kurį stebį matuoklis, kerta vogta ar ieškoma transporto priemonė“, – tikino E.Lesutytė.
Kita naujovė – hibridinis greičio matuoklis, turintis dvi kameras. Toks matuoklis gali fiksuoti ir vidutinį, ir momentinį greitį, taip pat matyti neleistinus manevrus, užfiksuoti važiavimą per raudonos šviesos signalą.
„Be to, šiame matuoklyje įdiegtas dirbtinio intelekto elementas, tad jis geba geriau atpažinti valstybinius numerius bei mokytis iš jų įvairovės. Įmanomas transporto priemonių tipų atpažinimas, – sako ekspertė. – Hibridiniai matuokliai praverstų ten, kur reikia stebėti ne tik vidutinį greitį, bet, pavyzdžiui, kur greičio ruožo viduryje leistinas greitis mažėja, yra perėjų, kur privalu praleisti pėsčiuosius, ir pan. Nedrausmingai vairavęs tokiame kelio ruože, vairuotojas užsidirbtų ne vieną baudą, o net kelias. Pavyzdžiui, už viršytą vidutinį greitį ir už greičio viršijimą konkrečioje vietoje prie pėsčiųjų perėjos.“