Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip veikia alkoblokai, pakertantys neblaivių kelių erelių sparnus?

Valstybinė eismo saugumo komisija siūlo priemonę, kuri neleistų užvesti automobilio, jei prie vairo sėda neblaivus žmogus. Įranga būtų montuojama kartą jau prasižengusių vairuotojų automobiliuose. Taip pat profilaktiškai planuojama alkoblokus įrengti ir mokykliniuose autobusuose.
Alkoblokai „Drager“
Alkoblokai „Drager“ / Youtube stopkadras

Naujovę numatoma įtvirtinti Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo bei Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisomis, kurias rengia Susisiekimo ministerija kartu su Vidaus reikalų ministerijos ir Kelių ir transporto tyrimo instituto specialistais.

Dažniausiai alkoblokas nėra „atleidžianti nuo nuodėmių“ priemonė.

Alkoblokus prasižengusių vairuotojų reabilitacijos programoje taiko Belgija, Suomija, Prancūzija, Olandija, Švedija. Tačiau dažniausiai alkoblokas nėra „atleidžianti nuo nuodėmių“ priemonė. Jos tikslas – ugdyti pažangų, drausmingą vairuotoją, todėl alkoblokai taikomi kompleksiškai. Tarkime, jei vairuotojui atimtos teisės už vairavimą apsvaigus, o jis norėtų sutrumpinti pažymėjimo atėmimo terminą ir sutinka gydytis nuo alkoholizmo, tuomet taikoma reabilitacijos programa kartu su alkobloku.

Tokiu būdu nuobaudą turintis vairuotojas, jei tarkime to reikalauja jo darbo pobūdis, išlieka mobilus ir pilnavertis darbuotojas (taksistas, vadybininkas, kabelinės TV ar interneto tinklo meistras ir t.t.).

Estijoje alkoblokus pradėjo diegti kai kurios keleivių pervežimo paslaugas teikiančios įmonės.

Tiesa, alkoblokai dažnai montuojami ir tik prevencijos tikslais. Tarkime į mokyklinius autobusus ar vilkikus, gabenančius itin vertingus krovinius, taip tarsi pabrėžiant įmonės socialinę ir materialinę atsakomybę. Šiuo metu Estijoje alkoblokus pradėjo diegti kai kurios keleivių pervežimo paslaugas teikiančios įmonės.

Daugiau informacijos – kovo mėnesį

Lietuvoje minėtų įstatymo ir kodekso pataisas dėl alkoblokų sistemos bei neblaivių vairuotojų reabilitacijos programos įteisinimo nutarta parengti iki š. m. kovo pabaigos. Tuomet ir bus aiškesnė šios priemonės panaudojimo tvarka, paremta Europos Sąjungos valstybių gerąja praktika ir reglamentavimu.

 

Kol sulauksime lietuviško reglamento, pasiaiškinkime, kaip veikia standartinis alkoblokas, kurį, beje, už savo lėšas turės įsirengti prasikaltę vairuotojai, jei norės savo elgesiu įrodyti, kad gali toliau vairuoti.

Youtube stopkadras/Alkoblokai „Drager“
Alkoblokai „Drager“

Alkoblokas – elektroninis vairuotojo sąžinės saugiklis

Ši žinia Lietuvoje iškart sukėlė didelį rezonansą. Vieni vairuotojai smalsauja, kaip veikia ši sistema. Kiti, net nematę alkobloko, jau rašo komentaruose, kaip jį „atblokuos“. Treti žada pūsti elektrine pompa arba paprašyti pagalbos kaimyno. Ketvirti žada praskalauti burną mineraliniu ir tik tuomet pūsti – neva alkoholio matuoklis tuomet nerodys promilių.

Tokie komentarai blaiviai mąstantiems turėtų kelti juoką, ir tuoj suprasite kodėl.

Youtube stopkadras/Alkoblokai „Drager“
Alkoblokai „Drager“

Alkoholinė blokuotė (dažniau vadinama alkobloku), tai  automobilio užvedimą blokuojantis rankinis alkotesteris (angl. Alcohol Ignition Interlock), per valdymo bloką sujungtas su automobilio imobilaizeriu, blokuojančiu degimą. Jį vairuotojai, dalyvausiantys reabilitacijos programoje, įsirengtų savanoriškai, už savo lėšas.

Vidutinė alkobloko kaina – 1200 Eur priklausomai nuo sudėtingumo. Tačiau Skandinavijos šalyse numatyta galimybė tokį įtaisą nuomotis. Priklausomai nuo vairuotojo pajamų, mėnesio įmoka svyruoja apie 100 Eur.

Įdomu, kad apie 30 proc. tokių šiaurės šalių vairuotojų, net ir pasibaigus privalomam alkobloko naudojimo terminui, toliau nuomojasi šią įrangą, nes ji išties sudrausmina. 

Vidutinė alkobloko kaina – 1200 Eur priklausomai nuo sudėtingumo.

Kaip veikia sistema

Sistema neleidžia užvesti automobilio, kai iškvėptame ore aptinkama alkoholio.

Atsisėdęs prie automobilio, kuriame įrengtas alkotesteris, vairo, vairuotojas pasuka raktelį ar kitu būdu įjungia degimą. Tuomet įsijungia ir alkoblokas.

Mobiliojo telefono dydžio pultelis (alkotesteris) pasiruošia testui vidutiniškai per 30 sek. Tačiau numatyta, kad, esant -20 laipsnių šalčio, ši procedūra gali užtrukti ir dvigubai ar net keturgubai ilgiau. Šio parengiamojo laikotarpio trukmė priklauso nuo alkobloko modelio. Kuo jis modernesnis, tuo greičiau „įšyla“.

Youtube stopkadras/Alkoblokai „Drager“
Youtube stopkadras/Alkoblokai „Drager“

Palaukus tiek, kiek reikalauja technologijos, užrašas alkotesterio ekrane praneša, kad aparatas  pasirengęs – metas pūsti.

Jei vairuotojas nevartojęs alkoholio turinčių produktų, netrukus užsidega žalias signalas. Taigi galite užvesti automobilį ir važiuoti. Jei ore, iškvėptame iš plaučių, alkoholio koncentracija viršija „nulį“, degimas blokuojamas. Tačiau turite galimybę netrukus pūsti dar kartą.

 

Ar galima apgauti?

Alkoblokai sukurti taip, kad jų nebūtų galima „apgauti“. Visi pūtimų rezultatai, bandymai sukčiauti ar kitaip paveikti sistemą kaupiami duomenų bazėje. Kartą bandžiusiam apgauti sistemą nusidėjėliui dažniausiai visam laikui užkertamas kelias vairuoti automobilį. 

Puiki prevencinė priemonė, atgrasanti nuo bandymų elgtis nesąžiningai – sistemos prašymai pūsti pakartotinai. Taigi apsvaigusiam vairuotojui vežiotis su savimi blaivų keleivį tikrai neapsimoka. Nes kas pusvalandį reikės pūsti arba net fotografuotis.

Plačiau šias saugumo priemones 15min rubrikoje GAZAS pristatys jau trečiadienį.

VIDEO: How-To: The Dräger Interlock® XT
VIDEO: Alcohol Ignition Interlock - Dräger Interlock 7000

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais