Teisybės dėlei reikėtų pasakyti, kad kadaise egzistavo ir kitokių variklių gaubtų atidarymo mechanizmų. Štai 20 amžiaus pradžios automobiliai turėjo dvigubus kapotus. Ford Model T ir daug kitų tos eros automobilių turėjo porą atskirtų atidaromų liukų, kurie leido prieiti prie variklio skyriaus iš abiejų pusių. Kai kurių automobilių varikliai net nėra priekyje, todėl juos pasiekti šiek tiek sunkiau. Bet apie juos šiame straipsnyje nekalbėsime.
Kalbėsime tik apie du dažniausius variklio gaubto atidarymo mechanizmus – tą, kuris kapotą atidaro į priekį:
Ir gerokai dažnesnį, kuomet kapoto vyriai yra sumontuoti netoli automobilio priekinio stiklo (kapotas verčiamas atgal):
Abu šie sprendimai turi savų privalumų ir trūkumų. Į priekį atidaromi kapotai yra nepalyginamai retesni nei tradiciniai atgal atidaromi kapotai, tačiau gamintojai jų tikrai neatsisakė.
Į priekį atidaromų kapotų privalumai
Į priekį atverčiami variklių dangčiai atrodo šiek tiek neįprastai, todėl traukia dėmesį. Tarp tokius kapotus turinčių garsesnių automobilių – Aston Martin DB11, BMW E30, SAAB Sonett, Chevrolet Corvette, Jaguar E-Type ir F-Type, Ferrari Daytona, Lamborghini 350 GT ir daugybė kitų. Nors tokį pasirinkimą padiktavo ir noras išsiskirti iš kitų automobilių, gamintojai turėjo ir praktinių motyvų – į priekį atsidarantis kapotas turi privalumų.
Visų pirma, jį lengviau išmontuoti. Tikriausiai sutiksite, kad darbuotis variklio skyriuje lengviausia tada, kai automobilis apskritai neturi jokio kapoto. Kai vyriai yra automobilio priekyje, juos pasiekti lengviau, todėl kapotą galima pašalinti paprasčiau.
Antrasis į priekį atverčiamų kapotų privalumas – saugumas. Pastebėsite, kad į priekį atidaromus kapotus dažniau turi sportiški automobiliai ir tai nėra atsitiktinumas. Jei lekiant dideliu greičiu staiga sulūžtų atgal atidaromo kapoto užraktas, jis iš karto su didele jėga tėkštųsi į priekinį automobilio stiklą. Tuo tarpu į priekį atidaromas kapotas taip ir liktų savo vietoje – oro srautas jį tik dar labiau prispaudžia.
Galiausiai, toks kapoto mechanizmo pasirinkimas leidžia suformuoti bendrą variklio gaubto ir sparnų junginį. Ką tai reiškia? Štai pažvelkite, kokią prieigą prie variklio užtikrina toks Dodge Viper kapotas:
Kadangi su variklio gaubtu į viršų kyla ir sparnai, pasiekti variklį ar kitus mazgus iš šono yra tikrai lengviau. Įprastas kapoto atidarymo mechanizmas neleidžia prie variklio gaubto lengvai prijungti sparnų, nes jiems pakilti trukdytų automobilio ratų arkos. Būtent dėl to tos Viper versijos, kurios turi atgal atidaromus kapotus, nesuteikia tokios geros prieigos prie variklio skyriaus:
Tačiau, sparnus ir kapotą į vientisą detalę jungė ne visi gamintojai. Štai BMW automobilių sparnai lieka vietoje, nors kapotas ir yra atidaromas į priekį.
Tiesa, BMW jau seniai atsisakė į priekį verčiamų kapotų. Kodėl? Na, nes tradicinis variklio gaubto atidarymo mechanizmas iš tikrųjų yra patogesnis.
Atgal atidaromų kapotų privalumai
Žinoma, į priekį atidaromi kapotai turi savų pranašumų, tačiau iš tikrųjų jie nėra labai reikšmingi. Taip, tokius kapotus lengviau pašalinti, tačiau kaip dažnai tenka numontuoti automobilio variklio gaubtą? Tiesą sakant, į priekį atverčiami kapotai išmontuojami dažniau, nes toks dizainas trukdo dirbti variklio skyriaus priekyje.
Galbūt į priekį atverčiamas kapotas yra saugesnis, nes net lūžus užraktui neatsitrenks į priekinį stiklą, tačiau kaip dažnai įvyksta tokie incidentai? Šiuolaikiniai kapotų užraktai yra patikimi ir labai saugūs.
Kalbant apie saugumą, atgal atverčiami kapotai suteikia galimybę pasiekti variklio skyrių iš visų trijų pusių ir tai yra svarbu ne tik remontuojant automobilį, bet ir jį gesinant. Vėlgi, mažas skirtumas, tačiau ir jis kartais būna reikšmingas.
Tačiau, žinoma, automobilių gamintojai renkasi tokią konstrukciją, kuri jiems atrodo priimtinesnė. Mechanikų patogumas tikrai nėra didžiausias prioritetas kuriant naują automobilio dizainą.