Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Lietuviški automobiliai: 3. KAG – vienintelis serijinės gamybos autobusas

15min tęsia pasakojimų ciklą apie lietuviškus automobilius. Trečiasis serijos straipsnis yra apie pačią lietuviškiausią transporto priemonę – autobusą KAG. Tai yra vienintelė transporto priemonė, kuri Lietuvoje buvo kurta serijiniu būdu. Per 34 metus trukusią istoriją buvo sukurta apie 10 tūkst. KAG autobusų, tačiau iki šių dienų išliko itin maža jų dalis.

To priežastis paprasta – autobusai supuvo. Jų kėbulas buvo pagamintas iš medžio, tik apkaltas skardinėmis plokštelėmis.

„Kaip mes sakome, šis autobusas buvo gamintas iš vargo, kad keleiviai būtų vežami. Atstumai dideli, sunkvežimiais daug neprivežiosi, o po karo apie asmeninius automobilius negalėjome net svajoti“, – kalbėjo istorinės technikos išsaugojimo asociacijos „Retromobile“ prezidentas Ramūnas Kardelis.

Kauno autoremonto gamykloje 1956-aisiais pradėtas konstruoti KAG autobusas per visus 34 gamybos metus, iki pat 1990-ųjų, keitėsi minimaliai.

„Retromobile“ nuotr./KAG autobusas Vilniaus gatvėse
„Retromobile“ nuotr./KAG autobusas Vilniaus gatvėse

Buvo sukurtos 9 jo modifikacijos, daugumos egzemplioriai išlikę tik nuotraukose:

  • KAG-1 – 19 vietų autobusas, sukonstruotas GAZ-51 pagrindu
  • KAG-3 – 23 sėdimų ir 7 stovimų vietų autobusas, sukonstruotas GAZ-51 pagrindu
  • KAG-31 – krovinių furgonas, sukonstruotas KAG-3 pagrindu
  • KAG-32 – duonvežė, sukonstruota KAG-3 pagrindu
  • KAG-33 – techninės pagalbos automobilis, sukonstruotas KAG-3 pagrindu
  • KAG-34 – automobilis sprogdintojams, sukonstruotas KAG-3 pagrindu
  • KAG-317 – buitinio aptarnavimo automobilis, sukonstruotas KAG-3 pagrindu
  • KAG-4 – 24 vietų eksperimentinis priemiestinis autobusas, pagamintas 1959 m. 2 egzemplioriais
  • KAG-41 – krovinių furgonas, sukonstruotas KAG-4 pagrindu, pagamintas 1959 m. vieninteliu egzemplioriumi.

Visos šios modifikacijos buvo suprojektuotos ir sukurtos Lietuvoje, Kaune. Dabar šioje vietoje įsikūręs „Autosabina“ verslo centras.

Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Kaune gamintas autobusas KAG
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Kaune gamintas autobusas KAG

Pirmąjį egzempliorių bene prieš dešimtmetį surado ir restauravo Kauno autobusų parkas. Tai – KAG-3 keleivinis autobusas, šiuo metu eksponuojamas Istorinės, karinės technikos muziejuje. „Retromobile“ asociacija šių metų vasario pradžioje Trakuose surado kitą KAG egzempliorių – KAG-33 techninės pagalbos automobilį, jį nedelsdama pargabeno į savo patalpas ir pastatė į restauracijos eilę.

Visi KAG autobusai turėjo vienodus 3,5 l darbinio tūrio šešių cilindrų variklius bei paprastai galėdavo įsibėgėti iki 70 km/val. Tiesa, šis greitis pasiekiamas toli gražu ne bet kokiomis sąlygomis – 52 kW galingumo variklis 4 tonas sveriančio autobuso su daugiau nei dviem dešimtimis keleivių į statesnį kalną neužveždavo. Problema? Nelabai – keleiviai išlipa, pastumia autobusą iki viršukalnės ir vėl sulipa atgal. Tai buvo įprastas vaizdas sovietinėje Lietuvoje.

Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Kaune gamintas autobusas KAG
Eriko Ovčarenko/15min.lt nuotr./Kaune gamintas autobusas KAG

Medinis kėbulas turėjo didžiulę problemą – autobusas avarijos metu būdavo tiesiog suknežinamas, o išsiliejus benzinui nesunkiai užsidegdavo ir supleškėdavo.

„Retromobile“ prezidentas pasakojo, kad KAG mena didžiausią tragediją Lietuvos transporto istorijoje. 1966-ųjų žiemą Telšių rajone, kelyje Luokė-Smilgiai, perpildytas Telšių autotransporto kontoros autobusas KAG-3 nuvažiavo į griovį, virto ant šono ir užsidegė. Liepsnose žuvo 21 autobusu važiavęs asmuo, o dar 4 stipriai apdegė.

Tuomet aiškinta, kad tragedijos priežastis – gesintuvų nebuvimas autobuse, o vairuotojas ir konduktorė nebuvo apmokyti elgtis tokiomis sąlygomis. Be to, pats maršrutas nebuvo suderintas su tuometine VAI ir Kelių valdyba.

 

 

KAG buvo žinomi ne tik Lietuvoje. Dėl medinės konstrukcijos jų atsparumas smūginėms apkrovoms buvo geras, tad lietuviški autobusai buvo mėgstami ir kai kuriuose itin prastais keliais pasižymėdavusiuose sovietiniuose regionuose.

Nors buvo gaminami tris dešimtmečius, autobusai dėl medinio karkaso neretai supūdavo ir būdavo utilizuojami. Iki šių dienų išliko tik keli žinomi KAG egzemplioriai: KAG-3 ir KAG-33 eksponuojami Istorinės, karinės technikos muziejuje Kaune, kelininkų naudotas KAG-33 – Kelių muziejuje Vievyje, o dar pora trūnija žmonių kiemuose.

KAG-3 techniniai duomenys
Variklis 6 cilindrų benzininis, 3 480 cm3
Galia 68 AG
Maksimalus greitis 70 km/val.
Degalų bako talpa 90 l
Degalų sąnaudos 20 l/100 km
Tuščio autobuso masė 3 890 kg
Pakrauto autobuso masė 5 350 kg
Gaminimo metai 1956-1990
Pagaminta vienetų Apie 10 tūkst.
VIDEO: 1000-asis autobusas KAG-3 (1959)

 

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kai norai pildosi: laimėk kelionę į Maldyvus keturiems su „Lidl Plus“
Reklama
Kalėdinis „Teleloto“ stebuklas – saulėtas dangus bene kiaurus metus
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos