„Volkswagen Passat“, „Opel Insignia“, „Mazda 6“ ar „Hyundai i40“? Ne, tokiems automobiliams Plungės rajono savivaldybės nustatyti kriterijai yra per aukšti, mat komforto įrangos lygis turi būti itin aukštas. BMW 5, „Volkswagen Phaeton“, „Audi A6“ ar E klasės „Mercedes-Benz“? Kai kurie iš šių modeliai atitiktų aukštus reikalavimus, tačiau yra vienas, kuris juos atitinka idealiai. Tai – „Škoda Superb“.
Konkurso techninėje specifikacijoje minima, kad automobilio ilgis turi būti 4 860 mm, o ratų bazė – 2 840 mm. Naujojo „Škoda Superb“ ilgis – 4 861 mm, o ratų bazė – 2 841 mm. Vos milimetru didesni skaičiai, nei nustatyti konkurso techninę specifikaciją rengusios komisijos.
Perkamo automobilio variklis turi būti dyzelinis, išvystantis mažiausiai 140 kW galią, vartoti ne daugiau nei 5 l degalų 100 km bei turėti mažiausiai 6 laipsnių automatinę pavarų dėžę. „Škoda Superb“ turi būtent 140 kW galios dyzelinį variklį, kuris, suporuotas su 6 laipsnių automatine pavarų dėže (kitokia su dyzeliniu varikliu čia neįmanoma) ir priekiniais varančiaisiais ratais, vartoja 4,5 l/100 km degalų. Jeigu automobilis turėtų keturis varančiuosius ratus, jo dyzelino sąnaudos su analogišku varikliu ir pavarų dėže būtų... 5 l/100 km. Tiesa, keturi varomi ratai techninėje specifikacijoje neminimi, tačiau ir be to sutapimų – apstu.
Komforto įrangos netrūksta
Plungės rajono savivaldybės perkamas automobilis turės nemažai komforto įrangos. Sėdynės jame turi būti apvilktos tamsia oda, keturios vietos – šildomos, o priekinės sėdynės – dar ir ventiliuojamos. Automobilis turi turėti trijų zonų klimato kontrolę, kad oro temperatūrą kiekvienai zonai atskirai galėtų reguliuoti vairuotojas, priekyje ir gale sėdintys keleiviai.
Komforto įrangos yra ir daugiau – pavyzdžiui, jeigu automobilis neturi 220V jungties ar belaidžio interneto galimybės – jis neatitinka konkurso kriterijų. Jie, panašu, pritaikyti mero darbui, kad jis galėtų automobilyje naudotis nešiojamuoju kompiuteriu.
Pagal techninę specifikaciją galima spręsti, kad automobilis bus dažnai naudojamas tolimose kelionėse ir tamsiu paros metu, mat jam būtini gerai kelią apšviečiantys „Xenon“ arba LED tipo artimųjų ir tolimųjų šviesų žibintai bei adaptyvi greičio palaikymo sistema, automatiškai pristabdanti automobilį, jeigu priekyje atsiranda kliūtis. Navigacija – taip pat būtina.
Automobilio pirkimo techninės specifikacijos sudarytojai rūpinosi ir naudotojo saugumu – jame turėtų būti bent 9 oro pagalvės, ABS bei ESP sistemos, „aklosios zonos“ stebėjimo sistema ir eismo juostos kirtimo įspėjimo sistema.
Visus šiuos privalumus gali turėti arba kai kurie „premium“ segmento automobiliai, kainuojantys 60-80 tūkst. eurų, arba „Škoda Superb“, kurio kaina – dvigubai mažesnė.
Daug šios klasės automobilių nėra komplektuojami su dyzelinio variklio ir automatinės pavarų dėžės duetu. Tie, kurie komplektuojami, „Opel Insignia“, „Volkswagen Passat“, „Peugeot 508“ ar „Mazda 6“, neatitiktų jau pačių pirmųjų kriterijų – automobilio ilgio ir ratų bazės, čia jiems trūktų kelių centimetrų. „Ford Mondeo“ ilgis yra tinkamas, degalų sąnaudos taip pat, tačiau galingiausias dyzelinis variklis išvysto „tik“ 132 kW.
„Sutapimas“
Plungės rajono savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas, šio viešojo pirkimo komisijos vadovas, Česlovas Kerpauskas, tvirtino, kad tai – atsitiktinumas.
„Aš galvoju, kad toje specifikacijoje, palyginę techninius rodiklius, rastumėte ir kitų mašinų. Buvome keliuose automobilių centruose Klaipėdoje, surinkome specifikaciją, kas ją atitiktų. Tie „rimtesni“ privalumai, kurie surašyti, kaip adaptyvinis stabdymas ir pan., visose naujose mašinose yra. Čia nėra taikyta vienai mašinai, tikrai“, – dievagojosi plungiškis.
Sutapimas ar ne, bet techninė specifikacija parengta taip, kad konkurentai arba negalėtų dalyvauti konkurse, arba jų pateikiama kaina būtų dukart didesnė. Kadangi viešųjų konkursų nugalėtojai išaiškinami remiantis mažiausios kainos kriterijumi, „premium“ segmento automobiliai kaip „Audi A6“ ar BMW 5 čia kapituliuoja prieš pigesnių gamintojų atstovus.
„Gal kokiam „Passat“ ten vėl milimetrai skirtųsi. Juk ką tas reiškia?“, – klausė Č.Kerpauskas. Keli milimetrai šiuo atveju reiškia tai, kad daugelis potencialių konkurentų net negali dalyvauti konkurse – jie keliais milimetrais per maži arba turi vos per silpną variklį.
Jeigu šie kriterijai nepadėtų, dar lieka komforto įranga – nėra daug keturių durų sedanų, kurie galėtų pasiūlyti priekines ventiliuojamas sėdynes bei gamyklinę 220V rozetę.
„Škoda Superb“ šio konkurso nelaimėtų vieninteliu atveju – jeigu „Škoda“ atstovai nuspręstų jame nedalyvauti.
Plungės rajono savivaldybė tuo pačiu metu paskelbė viešąjį pirkimą ir dar vienam, vidutinės klasės automobiliui, kuris bus naudojamas seniūnijoje, tačiau reikalavimus jam atitinka daugiau nei vienas modelis.
Abiejų konkursų pabaiga – lapkričio 18-oji.