Įmonė „Temsa“, kuri jau pagamino apie 15 tūkst. keleivinių ir turistinių autobusų (gamina juos jau daugiau nei pusę amžiaus), šiandien riedančių 66-ių šalių keliais visame pasaulyje, neseniai laimėjo Kauno miesto savivaldybės surengtą viešojo transporto autobusų pirkimo konkursą. Netrukus į miesto gatves išriedėsiantys 25 autobusai „Temsa LF 12“ žiniasklaidai ir visuomenei buvo pristatyti vasario 19-ąją.
Paaiškėjo, kad „Kauno autobusai“ 25 naujus autobusus įsigijo iš bendrovės, kuriai vadovauja „Kauno autobusų“ vadovo sūnus. „Temsa“ padalinys Lietuvoje, kuriam vadovauja „Kauno autobusų“ generalinio direktoriaus Mindaugo Grigelio sūnus Pranas Grigelis, buvo vienintelis dalyvis šiame viešajame pirkime.
„Kauno autobusų“ vadovui teks atsistatydinti
Kauno miesto valdžia pareiškė, kad „Kauno autobusų“ vadovas Mindaugas Grigelis turės trauktis iš pareigų dėl autobusų įsigijimo iš jo sūnaus vadovaujamos įmonės.
Tai administracijos direktorius Vilius Šiliauskas sakė antradienį paaiškėjus, kad savivaldybės valdoma bendrovė 25 turkiškus autobusus pirko iš įmonės, kurios padaliniui vadovauja M.Grigelio sūnus.
„Šios sąsajos mums buvo labai nemaloni staigmena, kurią šiandien sužinojome iš žiniasklaidos. Visų savivaldybės įmonių vadovams keliame aukščiausius skaidrumo reikalavimus. Tai nuslėpęs „Kauno autobusų“ vadovas prarado miesto vadovų pasitikėjimą ir turės trauktis iš pareigų“, – BNS antradienį sakė Kauno savivaldybės administracijos direktorius Vilius Šiliauskas.
Jis taip pat žada, kad savivaldybė atliks visų „Kauno autobusų“ vykdytų viešųjų pirkimų auditą.
„Temsa“ padalinys Lietuvoje, kuriam vadovauja „Kauno autobusų“ generalinio direktoriaus Mindaugo Grigelio sūnus Pranas Grigelis, buvo vienintelis dalyvis šiame viešajame pirkime.
„Dokumentus pateikė vienas. (...) Mažesni atstovai, mano žiniomis, neturėjo tiek pinigų pasiskolinti“, – BNS antradienį sakė M.Grigelis.
Viešųjų pirkimų dokumentuose skelbiama, kad „Temsa“ autobusų gamintojo atstovas bendrovė „Kautra“ 25 autobusus parduoti pasiūlė už 3,2 mln. eurų be pridėtinės vertės mokesčio (PVM).
„Vyko viešųjų pirkimų procedūros, buvo paruošta specifikacija visiems gamintojams, kurie gali sudalyvauti“, – paklaustas, kaip vertina šią situaciją, sakė M.Grigelis.
Jis teigė, kad susidomėjusių konkursu bendrovių buvo daugiau, tačiau galiausiai liko vienintelis dokumentus pateikęs tiekėjas.
„Man buvo iš tikrųjų keista, kad nepateikė kiti gamintojai“, – sakė „Kauno autobusų“ vadovas.
Anot jo, naujus autobusus norėta įsigyti gana greitai – per kelis mėnesius, todėl tokie trumpi terminai nebuvo patrauklūs daliai tiekėjų. Dėl to pasirinktas ir išperkamosios nuomos kelias.
„Kauno autobusai“ tai aiškina poreikiu skubiai atnaujinti autobusų parką, po to, kai bendrovei nepavyko įgyvendinti 50 autobusų pirkimo.
„Autobusai senesni kaip 2000 metų negali išvažiuoti į gatves, tai paprasčiausiai buvo operatyvus, greitas sprendimas“, – sakė M.Grigelis.
Jis tvirtino pats bendrovės viešųjų pirkimų komisijos veikloje nedalyvaujantis.
„Būtų keista sakyti, kad aš nežinau tų sąlygų – taip, aš žinau, bet aš komisijoje niekada nedalyvavau ir nedalyvauju“, – sakė „Kauno autobusų“ vadovas.
25 autobusus bendrovė nuomosis: šešerius metus už kiekvieną iš jų, M.Grigelio teigimu, kas mėnesį mokės po 2 tūkst. eurų.
Po šešerių metų bus sprendžiama, ar autobusus išsipirkti už sutartą likutinę vertę, ar grąžinti gamintojui.
„Kautros“ marketingo vadovas Mindaugas Sakalauskas BNS patvirtino, kad P.Grigelis vadovauja „Kautros“ padaliniui, kuris atsakingas už „Temsa“ autobusus. Jų atstovais Baltijos šalyse „Kautra“ yra jau 12 metų.
„Kauno autobusai“ yra Kauno savivaldybės uždaroji akcinė bendrovė.
„Kauno autobusų“ atstovė Ramunė Tarandė BNS sakė, kad šių raginimų nei bendrovė, nei jos vadovas nekomentuos.
Teatralizuotas pristatymas
Per pristatymo šventę keturi autobusai, puošti balionais, po simbolinės juostelės kirpimo ceremonijos pajudėjo maršrutu Geležinkelio stotis–Kauno pilis. Viename autobuse vyko šokėjų – brolio ir sesers, pasirodymas, kitame gidė pristatė Kauno miesto, transporto ir architektūros istoriją. Trečiajame galima buvo išbandyti virtualiąją biblioteką, o ketvirtajame pasinerti į poezijos pasaulį. Įlipę į nemokamai valandą (tarp 11 ir 12 val.) kursuojantį autobusą ir susidūrę su pramogomis netikėtoje erdvėje, kauniečiai liko maloniai nustebinti.
Per metus mūsų autobusai nuvažiuoja apie 55 tūkstančius kilometrų. Naujieji nuvažiuos 75 tūkstančius kilometrų.
„Per metus mūsų autobusai nuvažiuoja apie 55 tūkstančius kilometrų. Naujieji nuvažiuos 75 tūkstančius kilometrų. Įmonė valdo kiek daugiau nei 250 autobusų, kurių amžiaus vidurkis – 12 metų. Dabar tas amžius atjaunėjo iki 10,5. O įsigijus 100 hibridinių autobusų, jis sieks vos 5,5 metų“, – teigė M.Grigelis.
Tai, pasak jo, pirmas transporto parko atnaujinimo žingsnis iš trijų. Pernai buvo pasirašyta 29,4 mln. eurų vertės sutartis, pagal kurią įsigyti 85 nauji „Solaris“ troleibusai. Jie į Kauno gatves turėtų išriedėti šį rudenį ir pakeisti visus senuosius „Škoda“ markės troleibusus. Šiuo metu rengiamas ir Kauno miesto savivaldybės tarybos sprendimas dėl 100 hibridinių autobusų pirkimo.
„Turėsime juos už metų ar dviejų. Mažiau terš aplinką“, – pristatė šį mėnesį 85-erių metų jubiliejų atšventusios įmonės „Kauno autobusai“ generalinis direktorius.
Autobusas, kurį mažiau krato
„Temsa“ gaminami autobusai LF 12 yra vieni iš labiausiai pageidaujamų modelių Europoje, ypač noriai juos renkasi savivaldybės. Dėl mechaninės važiuoklės ir kėbulo jungčių LF 12 nereikalauja sudėtingos techninės priežiūros, be to, važiuojant nelygiu arba vingiuotu keliu, šį autobusą mažiau krato. Minėtos ypatybės leidžia užtikrinti vairavimo komfortą ir pasiekti didžiausią transporto priemonės ilgaamžiškumą.
Kuriant autobuso konstrukciją buvo atsižvelgta ne tik į keleivių patogumą, bet ir į vairuotojų saugumą bei ergonomiką. Per vairuotojo kabinoje įrengtą kompiuterinę sistemą jam nuolat teikiama informacija apie sąlygas kelyje, transporto priemonės veikimą bei rodomi įspėjimai. Autobuse LF 12 įtaisyta veidrodėlių ir vaizdo kamerų sistema (iš viso 6 vaizdo stebėjimo kameros) taip pat leidžia vairuotojams be vargo stebėti kelią, keleivius ir tai, kaip šie įlipa į autobusą ar iš jo išlipa.
Naujuose autobusuose įdiegta apsauga nuo keleivių prispaudimo, LED šviestuvai, tonuoti stiklai, kondicionieriai. Reguliuojamas šildymas veiks tiek salone, tiek vairuotojo kabinoje.
12 metrų ilgio autobusuose „Temsa Avenue“ telpa 109 keleiviai, iš jų 29 gali sėdėti. Erdvūs autobusai net 3,2 metrų aukščio, tad važiuoti jais bus patogus net ir aukščiausiems keleiviams. Autobusas pritaikytas dirbti įvairiausiomis oro sąlygomis – nuo minus 35 laipsnių iki plius 40 laipsnių temperatūros sąlygomis.
„Temsa“ stengiasi didinti transporto priemonių efektyvumą ir mažinti degalų sąnaudas, be to, tobulina elektrines transporto priemones, kurioms priklauso automobilių pramonės ateitis. Mes siūlome 9 ir 12 m ilgio autobusus – taigi esame viena iš labai nedaugelio automobilių gamintojų, pasirengusių serijiniu būdu gaminti kelias alternatyvias transporto priemones. Taip pat labai džiaugtumėmės galimybe artimiausiu metu Lietuvoje pristatyti elektrines transporto priemones“, – teigė „Temsa“ pardavimų direktorius Hakanas Koralpas.
Per metus „Kauno autobusai“ perveža apie 77 mln. keleivių. Bendra autobusų ir troleibusų metinė rida siekia 22 milijonus kilometrų.