Vienintelis panašumas, kad Latvijoje taršos mokestis siejamas su anglies dvideginio emisija, kaip ir Lietuvoje. Estijoje jau kelis kartus buvo kilusios panašios diskusijos, tačiau kol kas mokestis nesvarstomas. Todėl susitelkime į Latvijos pavyzdį.
Taršos mokestį susimoka kasmet TA stotyje
Jei Lietuvoje siūloma susimokėti už taršą perregistruojant automobilį (t.y. tam pačiam savininkui reikia mokėti vieną kartą), tai Latvijoje už automobilius, kurių amžius – daugiau nei 4 metai – mokama kasmet praeinant techninę apžiūrą. Už naujesnius – dvigubai rečiau. Štai kodėl taip yra.
Taršos mokestis sumokamas kasmet – praeinant techninę apžiūrą.
Latvijoje TA tvarka taip pat skiriasi nuo lietuviškos. Kaip paaiškino asociacijos „Transeksta“ atstovas Renaldas Gabartas, Latvijoje pirmą kartą į TA centrą naują automobilį įsigijęs žmogus turi atvykti po dvejų metų, antrą kartą – po ketverių. O peržengus penkerių metų ribą reikia tikrinti techninę būklę kasmet. Taigi naujų automobilių patikros formulė „2+2+1“.
Komercinis transportas tikrinamas kasmet, o taksi automobiliai nuo trečiųjų eksploatacijos metų – kas pusmetį. Viena priežasčių, kodėl yra būtent taip – valstybės CSDD deleguota funkcija surinkti įvairius su mokesčius ir baudas.
Net su tvarkingu automobiliu Latvijoje nebus įmanoma gauti teigiamos TA išvados, jei duomenų bazėse „kybos“ įrašas apie nesumokėtus alimentus, baudą už nesumokėtą parkavimo mokestį, viršytą greitį, automobilio naudotojo mokestį, taršos mokestį ir pan.
Dviguba skaičiavimo sistema Latvijoje
„Latvijos metų automobilio“ konkurso organizatorius, žurnalistas Maris Ozolinš 15min pasakojo, kad Latvijoje galioja dvejopa sistema. Kadangi vidutinis automobilių amžius 10 metų, tai transporto priemonėms, pagamintoms iki 2009 m. mokestis skaičiuojamas pagal svorį, galią, variklio tūrį. Visiems kitiems, t.y., naujesniems, nei 2009 m. gamybos – pagal CO2 emisiją.
Vyriausybė taip pat buvo palikusi ir pereinamąjį laikotarpį, kad vairuotojai turėtų laiko atsikratyti taršių automobilių, jei to norėtų.
Transporto priemonių taršos mokesčio tarifai Latvijoje, pagrįsti išmetamu anglies dioksido (CO2) kiekiu, atrodo taip:
- iki 50 g/km, 0 EUR; (Lietuvoje 0 EUR iki 115 g/km)
- nuo 51 iki 95 g – 12 EUR;
- nuo 96 iki 115 g – 48 EUR;
- nuo 116 iki 130 g – 84 EUR;
- nuo 131 g iki 155 g – 120 EUR; (plg. Lietuvoje mokėtume už dyz. automobilį 110-170 EUR, už benzininį – 40-55 EUR. Visą lentelę rasite teksto apačioje.
- nuo 156 g iki 175 g – 144 EUR;
- nuo 176 g iki 200 g – 168 EUR;
- nuo 201 g iki 250 g – 264 EUR;
- nuo 251 g iki 300 g – 408 EUR;
- 301 g iki 350 g – 552 EUR;
- daugiau nei 351 g už km iki 756 EUR.
Be to, lengviesiems keleiviniams automobiliams, kurių variklio darbinis tūris didesnis nei 3,5 l, nustatytas papildomas 300 EUR tarifas. Tekstą latvių kalba rasite čia.
Latviai ir lietuviai už „Passat“ mokės skirtingai
Taigi už populiarųjį naudotą „VW Passat“ latviai moka apie 178-264 EUR kasmet. Lietuviai vieną kartą registruodami susimokėtų 174-320 EUR. Priklauso nuo variklio ir CO2 emisijos.
TAIP PAT SKAITYKITE: Perkamiausi naudoti automobiliai Lietuvoje, už kuriuos reikės mokėti taršos mokestį: kurį vairuojate jūs?
Tiesa, Latvijoje esama nuolaidų. Jei šeima augina tris ir daugiau vaikų, jiems taikoma 50 proc. taršos mokesčio nuolaida.
TAIP PAT SKAITYKITE: Kur rasti informaciją apie automobilio išmetamo CO2 kiekį ir kaip apskaičiuoti taršos mokestį?
Primename, kaip atrodo Lietuvoje planuojamo taikyti automobilių taršos mokesčio skaičiavimo lentelė: