Justiniškių, Šeškinės ir ypač Pašilaičių gyventojams įsiliejimas į puikią aplinkkelio automagistralę pasirodė besąs nė kiek ne mažiau problemiškas negu skynimasis per kamščius prie Spaudos rūmų ir riedant Pilaitės prospektu.
Pastarųjų seniūnijų, taip pat ir Fabijoniškių bei Santariškių vairuotojams, įsijungti į vakarinį aplinkkelį buvo numatyti trys taškai: Šiaurinės, Pavilionių ir Ukmergės gatvių viadukai. Aplinkkelio sanrišoje su Ukmergės gatve turėjęs atsirasti viadukas buvo numatytas Vakarinio aplinkkelio jungčiai su būsimu šiauriniu aplinkkeliu bei srautams, judantiems Ukmergės gatve, į pastaruosius aplinkkelius įsilieti.
Taupant lėšas ir šiaurinio aplinkkelio statybos klausimą ilgam dedant į stalčius, pastarojo viaduko buvo atsisakyta, o Ukmergės gatve judantiems, Fabijoniškių bei Santariškių gyventojams, įsijungimui į vakarinį aplinkkelį, įrengta nepatogi, labai ilgais šviesoforo signalais reguliuojama, primityvi sankryža. Skurdžiai esame ir tiek, pagalvoja vairuotojai, laukdami eilėje atlikti kairįjį posūkį, šioje nepatogioje sankryžoje. Juk visa Ukmergės gatvės atkarpa nuo modernios prestižinės automagistralės iki puikiai įrengtos atkarpos Šeškinėje nutiesta primityviai ir nepatogiai; kentėti galima, na, o aplinkkelis traukiant į vakarus yra tikrai juk puikus. Visai kitokie reikalai yra aplinkkelio sankirtose su Pavilionių ir Šiaurine miesto gatve.
Pavilionių ir Gineitiškių gatvių sandūrą kerta ilga ir moderni aplinkkelio estakada. Įspūdis judant aplinkkeliu toks, kad kertama labai svarbi į užmiestį vedanti judri magistralinė trasa.
Pavilnonių g. bėdos
Pavilionių gatvės vakarine atkarpa miesto centro link juda turtingo privačių modernių namų rajono gyventojai. Pavilionių gatvės jungtis su Justiniškių gatve per keletą dešimtmečių taip ir nebuvo sutvarkyta. Vairuotojams liejantis į pagrindinį miesto gatvių tinklą tenka net tris kartus sukinėtis 90 laipsnių kampu siauru nekokybišką dangą turinčiu keliuku.
Vairuotojams liejantis į pagrindinį miesto gatvių tinklą tenka net tris kartus sukinėtis 90 laipsnių kampu siauru nekokybišką dangą turinčiu keliuku.
Pati magistralinė Justiniškių gatvė unikali tuo, kad pasibaigia šiaurėje akligatviu. Jos sanriša su Ukmergės magistrale nebuvo numatyta siekiant justiniškiečius apsaugoti nuo tranzitinio transporto srautų. Šią gerąją sumanymo pusę labai menkino tai, kad seniūnijos gyventojams, traukiantiems Ukmergės ir Utenos magistralių link, tekdavo sukinėtis tranzitiniam transportui nenumatytais Pašilaičių seniūnijos gatvių tinklais.
Atidarius paskutinę aplinkkelio atkarpą, Justiniškių gyventojams judėjimo reikalai šiaurės bei vakarų kryptimi pagerėjo nepaprastai, tačiau primityviai Pavilionių gatvės vakarinei atkarpai ir visiškai nesutvarkytai jos jungčiai su Justiniškių gatve krūviai padidėjo keliariopai ir žinoma artimiausioje ateityje jie dar ženkliai didės.
Pagal projektą numatyta tolesnė Pavilionių gatvės statyba pratęsiant ją iki sankirtos su Ukmergės gatve. Įrengus dar vieną šviesoforais reguliuojamą sankryžą Ukmergės gatvėje šiauriau pastatyta sankryža, lietis, sukant kairėn į aplinkkelį taptų beveik nebereikalinga, o atstumas Fabijoniškių gyventojams įsilieti į aplinkkelį sutrumpėtų dvigubai.
Deja peržvelgus naujausią miesto planą, kuriame rodomi gyventojų pasiūlymai kaip geriau tvarkyti miesto reikalus, siūlymas atsisakyti Pavilionių gatvės rytinės atkarpos statybos yra vertinamas labai palankiai! Vadinasi Pavilionių gatvės vakarinė atkarpa turės būti skirta didesnei pusei Pašilaičių seniūnijos gyventojų, gyvenančių Pašilaičių, Gabijos ir Perkūnkiemio gatvėse, jungčiai su aplinkkeliu aptarnauti, bei Justiniškių gatvės srautams į Panevėžio automagistralę įsilieti.
Pašilaičių problema
Judėjimas nuo pirmųjų aplinkkelio atidarymo dienų Pavilionių gatve, kaip jau sakyta, gerokai padidėjo ir žinoma augs. O gatvių tinklą, vedantį į Pavilionių gatvę, galima ir reikia vertinti kaip absurdišką. Pagrindinė problema čia ne ta, kad nėra pastatytos ištisos Perkūnkiemio ir Pavilionių gatvių atkarpos. Didžiausią problemą sudaro klaidingai suprojektuota ir transporto srautų tinkamai jau senai negalinti atlaikyti šiaurinė Gabijos gatvės, juosiančios žiedu trečiąjį Pašilaičių kvartalą, atkarpa. Pastaroji yra kone dvigubai siauresnė nei likusi didžioji Gabijos gatvės dalis, tačiau būtent šiaurine Gabijos gatvės dalimi į Ukmergės gatvę ir Laisvės prospektą, o taip pat ir į Fabijoniškes, juda pagrindiniai šios miesto dalies transporto srautai, pastarojoje Gabijos gatvės atkarpoje kyla dažni ir sunkiai išsisklaidantys transporto kamščiai. Atsidariusi trečioji vakarų aplinkkelio atkarpa kamščius Gabijos gatvėje turės tik didinti, daugeliui Fabijoniškių seniūnijos gyventojų tradicinis ir trumpesnis judėjimas Gabijos – Pavilionių gatvių trasa į aplinkkelį turės būt, matyt, malonesnis nei ilgesnė apylanka šiaurinėje Ukmergės gatvės atkarpoje.
Nestatant rytinės Pavilionių gatvės jungties su Ukmergės gatve ne ką tepadės ir transporto dalies nukreipimas iš Gabijos gatvės į Pavilionių gatvę iš Gabijos žiedo šiaurinės atkarpos Leičių gatve. Galima žinoma tranzitiniam transportui nepatogią, Gabijos gatvės šiaurinę atkarpą ir išplatinti.
Rygos, Talino gatvės
Didžiausią nepasitenkinimą pajunta vairuotojai, kuomet judėdami vakariniu aplinkkeliu atsiduria ties būsimos stambios magistralinės Šiaurinės gatvės srautams aptarnauti skirtu transporto mazgu ir paklusę nuorodai sukti į Justiniškes, pakilę į viršų atsiremia į paraleliai einančią siaurutę Rygos gatvelę, aptarnaujančią priemiestinės Zujūnų seniūnijos gyventojus, traukiančius į miesto centrą bei Viršuliškes.
Teko matyti kaip daugelis vairuotojų, sunkiai manevruodami, įsukdami į čia esančią Talino gatvelę, gręžėsi atgal ir leidosi viaduku žemyn į aplinkkelį Pavilionių gatvės link. Daugeliui pietinės Pašilaičių ir Vakarų Šeškinės seniūnijos vairuotojų, taip pat ir justiniškiečiams, bandantiems išvengti kamščių Viršuliškėse bei ties Lazdynų tiltu, judėjimas Rygos gatve į Vakarų aplinkkelį netrukus turės tapti pagrindiniu sprendiniu.
Todėl siaurutė Rygos gatvės šiaurinė atkarpa greičiausiai bus nuolatos užkimšta, o judėjimas ja kels didelį avaringumo pavojų. Kol kas vairuotojai šio išvažiavimo į aplinkkelį dar nesurado, tačiau naujienas mėgstantys aktyvesnieji jau spėjo suvokti, kad judant aplinkkeliu į Lazdynų tiltą galima išvengti ir Viršuliškių, ir Laisvės prospekto jungtyje su Lazdynų tiltu susidarančių didelių kamščių, taupomas ne tik brangus laikas, bet ir nemažai kuro!
Šiaurinės gatvės poreikis
Vertinant trečiosios vakarinio aplinkkelio atkarpos atidarymą, tenka konstatuoti, kad paruošiamieji darbai ketvirtadaliui sostinės gyventojų normaliai pasinaudoti modernia magistrale, visai kitaip nei kad atsitiko atidarant pirmąją ir antrąją aplinkkelio atkarpas, yra nepadaryti. Reikšmingai padėtį pakeisti galėtų tik strateginės Šiaurinės gatvės statybos pradžia.
Daug projektų kuriais numatyta spręsti vilniečių transporto problemas guli miesto stalčiuose. Kuriam jų lemta tapti, atsiradus lėšoms, prioritetiniu, priklauso nuo įvairių aplinkybių, kiekvienais metais apie kuriuos nors projektus prabyla spauda, verda ginčai dėl jų miesto savivaldybėje. 2016 – ieji taip pat pasižymėjo diskusijų šioje srityje aktyvumu. Iš tiesų, stambaus vakarinio aplinkkelio statybų pabaiga reiškė, kad naujas lėšas galima bus nukreipti vieno ar kelių naujų projektų įgyvendinimo link. Metų tėkmėje ryškėjo kontūrai tų projektų kurie sugebėjo patraukti didžiausią vilniečių dėmesį.
Pirmasis pasiūlymas reiškė mintį, kad moderni tarptautinio transporto judėjimo per Vilnių arterija, einanti pro Gariūnus ir Žirnių gatve, turi būti galutinai užbaigta. Norint tai įgyvendinti reikia įrengti viaduką Gariūnuose ir pastatyti transporto mazgą Liepkalnyje. Antrasis siūlymas, pelnęs didelį pritarimą, dėmesį koncentravo į tai, kad reikia statyti magistralinę, kone septynių kilometrų ilgio, Šiaurine kol kas įvardijamą, Vilniaus gatvę. Pastaroji turėjo trečiąją vakarinio aplinkkelio dalį sujungti su Žirmūnų gatve, joje numatyta transporto mazgų statyba kertantis su visomis magistralinėmis miesto arterijomis.
Šiaurinės gatvės statyba buvo parodoma kaip žymiai reikalingesnė vilniečiams negu šiaurinė miesto aplinkkelio tąsa.
Trečiasis projektas buvo skirtas miesto teritorijoje esančio Nemenčinės plento modernizavimui. Pietinė šios gatvės atkarpa buvo modernizuota į žaliąją skiriamąją zoną turinčią magistralę dar prieš trejetą dešimtmečių. Šiais metais buvo pradėta ir pabaigta moderni magistralinė Vilniaus jungtis su priemiesčio miestu Nemenčine einanti už miesto ribų. Priemiestinio transporto, riedančio Nemenčinės link gausa, labai archaiškas ir siauras kelias, ribotas greitis ir didelis avaringumas buvo tos priežastys, kurios pelnė daugelio dėmesį modernizuoti Nemenčinės plento gatvę iki pat miesto ribos, susijungiant su užmiestine nauja magistraline trasa. Vakarinio aplinkkelio trečiosios atkarpos atidarymas, kaip matome, visu aštrumu iškėlė Šiaurinės gatvės statybos klausimą.
Pažvelgus į paskelbtą 2017 m. Vilniaus biudžetą galima pastebėti, kad jame atsisakyta baigti modernizuoti Kauno – Minsko kelio jungtį Gariūnuose ir Liepkalnyje, numatyta ženkliai atnaujinti sostinės gatvių dangą paklojant net 45 kilometrus naujos gatvių asfalto dangos, platinti ir modernizuoti magistralinių Kalvarijų bei Dariaus ir Girėno gatvių atkarpas ir gal būt imtis Nemenčinės plento miesto ribose pertvarkymo į magistralę darbų. Pažangiu reikia laikyti savivaldybės planą dvidešimčia milijonų sumažinti esamas dideles miesto skolas.
Deja tai rodo, kad naujų kapitalinių statybų pradžios 2017 metais sostinės gyventojai gali ir visai nesulaukti, tenkintis tik esamų gatvių kokybės gerinimo darbais. Tuo tarpu šiaurės vilniečių galimybes naudotis tokia svarbia Vakarų aplinkkelio magistrale ypač sunkina Šiaurinės gatvės tiesimo darbų stoka. Ar galimi kokie nors racionalūs pastarojo naujai iškilusio probleminio klausimo sprendimo keliai?
Šiaurinės gatvės, pagrindinės ketvirtadalio vilniečių jungties su vakariniu aplinkkeliu, statybos reikalai gali būti atliekami etapais. Susidariusi padėtis reikalauja darbus pradėti vakarinėje Šiaurinės gatvės atkarpoje, kuri turėtų driektis nuo aplinkkelio iki Ukmergės gatvės Šeškinėje ribų. Naujos gatvės sankirtose su Justiniškių gatve ir Laisvės prospektu turėtų driektis kryžminiai skirtingų lygių susikirtimai ir įrengiami žiedai tarp jų.
Sankirta su Ukmergės gatve, sprendžianti daugiau klausimų turėtų būti sudėtingesnė. Ukmergės gatvė einanti iki šio mazgo nuo Šeškinės pusės turėtų virsti žaliąją juostą turinčia magistrale, o visi kairieji posūkiai ties Senukų prekybos tinklu likviduoti, Baltrušaičio gatvės jungtį padarant su Šiaurine gatve. Atsižvelgiant į pinigų stygių, pastarąją vakarinę Šiaurinės gatvės dalį taip pat galima išskaldyti į atskirus etapus, 2017 metais pastatant tik Vakarų aplinkkelio jungtį su Justiniškių gatve.
Trumpa gatvės atkarpa neatimtų didelių lėšų iš kitų sričių, o jos skubus įrengimas iki vasaros pradžios sutaupytų daug lėšų kurui, sumažintų laiko sąnaudas tūkstančiams vilniečių. Pagaliau gera optimistinė žmonių nuotaika, lydinti efektyvų susidariusių transporto problemų sprendimą yra laikytina pačiu vertingiausiu politiniu – visuomeniniu dalyku šalyje. Į tai galėtų atkreipti dėmesį ir centrinė vykdomoji valdžia. Mažai, bet labai svarbiai ir efektyviai statybai galima būtų pakoreguoti vilniečių bendravalstybiniams reikalams skiriamas įmokas arba iš keliams skiriamų transporto ministerijos lėšų finansuoti Nemenčinės plento gatvės modernizaciją nuo miesto pakraščio iki Antavilių.
Belieka tikėtis, kad papildomos lėšos aptariamu klausimu bus pradėtos organizuoti, tačiau savivaldybė gali ir nelaukdama jų imtis paprasčiausių, neatidėliotinų aptariamos problemos sprendimo darbų. Su Justiniškių gatve, Šiaurinei gatvei aptarnauti skirtą viaduką jungia ne tik Rygos, bet ir porą šimtų metrų besitęsianti Pumpėnų gatvės atkarpa bei nuo jos pravažinėtas, seniau Zujūnų seniūniją aptarnavęs lauko kelias. Neasfaltuota ir siaubingai duobėta pastaroji jungtis, ja šiandiena galima, laužant važiuoklę, judėti vos dešimties kilometrų greičiu, nedelsiant turėtų būt sutvarkyta greideriu, o greta jos pavadinimo pakabinta informacinė lenta nurodanti, kad tai laikinoji jungtis su magistraline aplinkkelio trasa. Visa tai gerai apsvarsčius, balandžio – gegužės mėnesiais galima būtų imtis ir čia išvardytų problemų dalies šalinimo darbų.