Estijos ledo kelių schema:
Ledo kelias Nr. 1. Hapsalu–Noarotsis, ilgis 3,5–4 km, per sezoną pravažiuoja 11 013 automobilių. Ilgiausiai veikė nuo sausio 29 d. iki kovo 24 d.
Ledo kelias Nr.2. Rohukiula–Svibis, ilgis 9,5 km, 5 101 automobilių.
Ledo kelias Nr.3 Rohukiula–Helterma, ilgis 25 km, 14 091 automobilių. Tai – ilgiausias Estijos ledo kelias.
Ledo kelias Nr.4. Munalaidas–Kihnu, ilgis 12 km, 3 304 automobilių.
Ledo kelias Nr.5. Kuivastu–Virtsu, ilgis 10–12 km, 17 112 automobilių. Jame – didžiausias eismo intensyvumas.
Ledo kelias Nr.6. Hyjuma–Sarema, ilgis 18–22 km, 5 042 automobilių.
Iš viso Estijos ledo keliais per sezoną pravažiuoja 55 663 automobilių.
Šių kelių priežiūra kainuoja 278 410 Eur.
Pirmasis ledo kelias Hapsalu įlankoje
Vietiniai gyventojai labai džiaugiasi beveik 4 km ilgio ledo keliu per Hapsalu įlanką, nes, važiuojant sausuma iš Hapsalu į Noarotsį, tektų įveikti papildomai 40 km lanką.
Vietinis gyventojas Jevgenijus, šia trasa iš Hapsalu važinėjantis beveik kasdien, ledo keliu labai patenkintas: „Buvo šiek tiek sniego, bet jis važiuoti netrukdė.“
Ekstremalūs išbandymai
Vairuotojas prisipažino vieną posūkį įveikęs šiek tiek per greitai – neatsispyrė daugelio aistrai šiek tiek paslidinėti ant ledo. Todėl automobilį sumėtė, teko sustoti ir nusiraminti.
„Poostimees“ žurnalistai pastebi, kad per Baltijos jūros įlanką ledu estai važiuoja nebūtinai iš reikalo (taupydami laiką). Vieša paslaptis, kad kai kurie estai jūros keliu važiuoja tiesiog pasivažinėti, išbandyti savo vairavimo įgūdžius. Išdykauti ant ledo nėra saugu, važiavimo greitį ir atstumą tarp automobilių reglamentuoja į ledą sugręžioti laikini kelio ženklai.
Raivo Oiglas, kelių priežiūros specialistas, ledo trasomis besirūpinantis jau beveik 35 metus, primena, kad nustatyti saugaus greičio rėžiai: 10–25 arba 40–70 km/val.: „Kai per ledą važiuoja automobilis, susiformuoja bangos, persiduodančios iš vieno ledo sluoksnio į kitą. Jei važiuojate 25–40 km/val. greičiu, ta banga lieka po automobiliu ir jis savo svoriu laužia ledą. Važiuojant greičiau banga pralenkiama, o lėčiau – nuo jos atsiliekama.“
Važiuojant greičiau banga pralenkiama, o lėčiau – nuo jos atsiliekama.
Taupo laiką
Ar, kirsdami kampą per įlanką, vairuotojai sutaupo daug laiko, ar, galbūt, tai daugiau pramoga? Vietinis gyventojas Jevgenijus sako, kad viskas priklauso nuo to, kurioje Hapsalu vietoje esate. Jei reikia pervažiuoti iki ledo kelio per visą miestą, tuomet laiko susitaupo nedaug. Tačiau, jei esate netoli įlankos, tikrai sutaupysite bent 10–15 minučių.
Kitas vairuotojas, Martinas, džiaugiasi, kad tokiu būdu sutaupo iki 30 minučių. Nes gyvena visai šalia jūros. Jis sako, kad šiais metais ledo kelias toks kokybiškas, juo taip smagu važiuoti, kad bandys šią trasą įveikti dar bent 20 kartų.
Skaičiuoja automobilius – kad kas nepradingtų
Kelių direkcijos žiemos sezonui nusamdytas ledo kelio sargas Jaanusas pasakoja, kad jo darbas – registruoti pravažiuojančius automobilius ir juos suskaičiuoti. Tokiu būdu siekiama išvengti incidentų, kad automobiliai nenuklystų nuo kelio į jūrą.
Toks incidentas būtų tikrai pavojingas, nes už įlankos ribų ledo storis tesiekia 10–15 cm. Patekęs į tokią zoną, o jei dar važiuotų nesaugiu 25–40 km/val. greičiu, automobilis įlūžtų.
„Pirmąją kelio darbo dieną sausio pradžioje šiuo ledo keliu pravažiavo 130 automobilių“, – prisimena Jaanusas.
Ledo storis matuojamas nuolat
Kaip kelininkai prižiūri ledo kelią? Ar tik sniegą nuvalo ir ženklus susmaigsto?
Daugiau nei 30 metų ledo kelius prižiūrintis Raivo Oiglas sako, kad atmintinai žino pavojingas vietas, kuriose reikia nuolat matuoti ledo storį. Taip užtikrinamas vairuotojų saugumas.
Čia pat gręžia lede skylę, paskui kiša matuoklį. Šiuo metu ledo storis – daugiau nei 27 cm. Minimalus saugus būtų 24 cm. Taigi kol kas važiuoti saugu.
Kasryt išmatavęs ledo storį, jis pravažiuoja trasą sovietiniu visureigiu UAZ, stumdamas prieš save sniego valymo „liežuvį“. Kelias paruoštas naudojimui kiekvieną dieną 7 val. ryto. Tokiu metu jau 13–14 automobilių laukia prie pakeliamo kelio atitvaro – žmonės iš Noarotsio važiuoja į Hapsalu dirbti. Taip, užuot kasdien nuvažiavę iki 90 km, jie įveikia tik 9 km.
Susidomėjo net „Top Gear“
Kiti Estijos ledo keliai kol kas uždaryti. Laukiama, kol dar labiau spustelės šaltukas ir ledu iš žemyninės Estijos bus galima pasiekti Muhu ir Kihnu salas.
Populiaros TV laidos „Top Gear“ kūrėjai 2013 m. taip susidomėjo užšalusios Baltijos keliu, kad prie Vormsio salos netgi surengė pakraunamo hibridinio „Opel Ampera“ bandymus atšiauriomis sąlygomis. Laidos rengėjai norėjo pamatuoti, kiek sumažėja elektra varomo automobilio baterijų talpa esant žemai temperatūrai.