Sinoptikai žada didelius šalčius, o tai reiškia,kad kiemuose daugės kaimynų, kurie nebeužsiveda automobilio. Deja, neužvesti galite net naujų mašinų. Jeigu spustelės šaltis iki daugiau nei 30 laipsnių, galit neužvesti net naujo dyzelinio automobilio, tiesiog jis tokiam šalčiui nėra pritaikytas. O ką jau kalbėti apie seną automobilį ir seną akumuliatorių. Visgi kai kurios gudrybės gali padėti prikelti automobilį bent trumpam.
Mitai ir tikrovė
Fizika yra paprasta – kuo šalčiau, tuo sunkiau akumuliatoriuje vyksta cheminiai procesai. Todėl šiltesnis akumuliatorius turės daugiau „gyvybės“. Taigi, liaudies išmintis, bylojant apie tai, kad reikia nešiotis nakčiai akumuliatorių namo, yra logiška, tik tai sudėtingas ir komplikuotas, procesas, kuriuo šiais laikais beveik niekas neužsiima (pernai tai darė mano kaimynas, tik niekam nesakykit!).
Dažnai, ypač gerokai pagyvenusiame automobilyje akumuliatorius jau būna ant „mirties“ ribos dėl netvarkingos elektros instaliacijos ar blogai veikiančio generatoriaus arba taip vadinamos įtampos relės-reguliatoriaus. Jis paprasčiausiai tinkamai nepakraunamas net važiuojant ilgą atstumą, todėl ryte, kai jam reikia panaudoti visas jėgas, jų paprasčiausiai nepakanka. Paprastai užvesti automobilį pakanka 40 proc. akumuliatoriaus galios.
Patikrinkite automobilio elektros instaliaciją – ar joje nėra trumpų jungimų, ar akumuliatoriaus gnybtai neapsinešę purvu, ar visi aukštos įtampos laidai tvarkingi ir ar nepažeista jų izoliacija.
Daryti reikėjo vakar
Ką daryti, kad nebūtų bėdų su užvedimu? Pirmiausia, reikia patikrinti akumuliatoriaus įtampą. Išjungus automobilio variklį ir visus elektros prietaisus akumuliatoriaus įtampa turėtų būti apie 12,7 V. Jeigu įtampa mažesnė – žiemą laukite problemų. Tačiau nebūtina iš karto mesti tokį akumuliatorių lauk – paprastai užtenka jį pilnai pakrauti. Jeigu neturite galimybių, kreipkitės į profesionalus. Save gerbiančios specializuotos parduotuvės ar servisai jūsų akumuliatorių su malonumu pakraus, o kol jie krausis, kai kurie siūlo net pakaitinį akumuliatorių.
Įjungus variklį ir jam veikiant apie 1 500 – 2 000 aps/min režimu, generatoriaus generuojama įtampa turėtų būti tarp 13,8 – 14,5 V. Įtampa neturėtų smarkiai keistis įjungus šviesas ar kitus elektros prietaisus. Jeigu ji per maža, reiškia kaltas ne akumuliatorius, o generatorius arba relė – reguliatorius, tai reiškia, kad akumuliatorius pilnai nepakraunamas.
Kai kada įtampa būna net didesnė, tačiau tai taip pat pavojinga – akumuliatoriui gresia „užvirti“, skystis jame ima virsti dujomis.
Jeigu važinėjat trumpais atstumais, akumuliatorius tiesiog nespėja pasikrauti. Po šaltos nakties akumuliatorius atsistato tik maždaug po 20 minučių nepertraukiamo užvesto variklio darbo, tad jeigu iki darbo važiuojate trumpiau, galite tikėtis, kad akumuliatorius yra „stekenamas“.
Jeigu rytais automobilis užsiveda sunkiai ir jeigu vairuojate automobilį su mechanine pavarų dėže, prieš užvedant nuspauskite sankabos pedalą – bus lengviau prasukti variklį.
Ką rinktis?
Jeigu jūsų akumuliatorius net po pilno pakrovimo visgi vėl greitai išsikrauna, reiškia, jį reikia keisti. Kokį rinktis? Dažniausiai rekomenduojama rinktis ne didesnės talpos, nei rekomenduoja gamintojas. Skirtingi specialistai sako, kad galima rinktis ne daugiau kaip 10 procentų didesnės talpos akumuliatorių, talpesnio generatorius tiesiog pilnai nepakraus, taigi prasmės tokį pirkti nėra.
Tiesa, jeigu neseniai pirkote automobilį ir jis parvarytas iš Pietų Europos, kartais būna, kad tose šalyse montuojami silpnesni akumuliatoriai, tad jo maksimalią rekomenduojamą talpą pasitikrinkite internete ar pas specialistus.
Primenu, kad akumuliatoriai būna trijų rūšių: aptarnaujami, neaptarnaujami ir pusiau aptarnaujami. Rekomenduoju rinktis neaptarnaujamą – tokiu atveju nereikia rūpintis skysčių trūkumais jame ir t.t.
Nors „Juta“ Vilniaus filialo direktorius Dainius Kulionis sako, kad „terliotis su nepatarnaujamu reikės, kai skysčio lygį patikrinti teks. Bet patirtis rodo, kad jei vairuotojas neprižiūri pats automobilio – palieka servisui, vadinasi ir prie akumuliatoriaus nesiartins. Skirtumas tarp šių akumuliatorių tipų yra, kad neaptarnaujamas stiprus, galingas ir tarnaus patikimiau, bet trumpiau metus – du, už aptarnaujamą turintį mažesnę startinę srovę.“
Apie akumuliatoriaus markę ką nors patarti sudėtinga – tiesiog pirkite specializuotoje parduotuvėje ir pasitikėkite žinomomis markėmis.
„Geriausius gamintojus įvertina laikas ir klientai. Mažiausiai rūpesčių bus kreipiantis į pardavėjus, kurie žino ką pasiūlyti, yra gaminto atstovai-importuotojai, ir ne pirmus metus tuo užsiima.“ – sako Dainius Kulionis.
Visiems žinomi dalykai
Pabaigai keletas paprastų priminimų: stenkitės nepalikti degančių žibintų net trumpam kur nors išbėgę.
Ilgesniam laikui išvažiuojant, atjunkite automobilio akumuliatorių, tada jis nenusės.
Jeigu užvesti nepavyko ir bandote automobilį užvesti pasinaudodami laidais nuo kito automobilio akumuliatoriaus, pirmiausia prijunkite teigiamus polius ir tik po to neigiamus. Atjunkite atvirkštine tvarka. Ir dar – jeigu jūsų automobilis apynaujis ir jame yra įrengta „Start/stop“ sistema, įsitikinkite, kad gamintojas leidžia tokiu būdu užvedinėti automobilį. Paprastai kažkur šalia akumuliatoriaus būna apie tokio užvedimo draudimą perspėjantys lipdukai.
Seno akumuliatoriaus neišmeskite – jį keisdami į naują gausite nuolaidą.