Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2013 08 19

„BMW Isetta“ – pokario laikų vieno cilindro pionierius

1953 metais viena šaldytuvus, motorolerius bei kompaktiškus triračius sunkvežimius gaminusi Italijos kompanija „Iso SpA“ pristatė naujovę – lengvąjį triratį automobilį, kuris tiek savo matmenimis, tiek forma šiandien keltų ne tik juoką, bet ir nuostabą.
„BMW Isetta“
„BMW Isetta“ / Lino Bučinsko nuotr.
Temos: 1 BMW

Vien pažvelgus į šį automobilį galima suprasti, kur gamintojas pritaikė šaldytuvų gamyboje sukauptą patirtį – „Isetta“ turėjo tik vienerias duris, sumontuotas priekyje. Kitaip sakant, atsidarydavo visas automobilio priekis, netgi kartu su vairu. Tai išties primena senoviškų šaldytuvų duris.

Lino Bučinsko nuotr./BMW Isetta
Lino Bučinsko nuotr./„BMW Isetta“

2,29 metro ilgio bei 1,37 m pločio automobilis turėjo 236 kubinių centimetrų vieno cilindro dvitaktį variklį, generuojantį 9,5 AG. Nors ir originalusis „Iso Isetta“ buvo neapsakomai lėtas automobilis (iki 50 km/h jis įsibėgėdavo per daugiau nei pusę minutės, o maksimalus greitis siekė apie 75 km/h), stiprioji jo pusė buvo žemos degalų sąnaudos. Šimtui kilometrų kelio ši kiaušinio formos mašina suvartojo nuo 4 iki 5,6 l degalų. Kiek vėliau vienas galinis ratas dėl kilusių problemų su stabilumu buvo pakeistas dviem galiniais varančiaisiais ratais.

1954-aisiais „Iso SpA“ su keliais „Isetta“ nusprendė sudalyvauti „Mille Miglia“ ralyje – šiems automobiliams atiteko pirmosios trys pozicijos ekonomiškumo rungtyje.

Per sąlyginai trumpą, dešimties metų netrukusią „Isetta“ istoriją šios automobilius gamino ir „Romi“, „VELAM“ bei BMW kompanijos. Vokiečiams, akivaizdu, norėjosi savo nuosavo automobilio, todėl jie 1955 metais projektą kiek modifikavo ir pakeitė bene kiekvieną mašinos detalę.

Juokas juokais, tačiau ankstyviausios „BMW Isetta“ versijos su vieno cilindro keturtakčiu 13 AG varikliu šiais laikais gali drąsiai būti vadinami mirties spąstais ant ratų. Mat, į automobilį įlipti buvo galima tik per vieninteles, priekines duris, o pirmieji modeliai neturėjo atbulinės pavaros. Taigi, privažiavus arti prie sienos tektų lukterėti, kol kas nors automobilį pastums atgal. Arba daužti langą ir gelbėtis pačiam.

BMW istorijos vadovėlyje skyreliui apie „Isetta“ vietos tikrai yra. Tai – kiek daugiau nei neįprastas, labai kompaktiškas automobilis. Tai – pirmoji masiniu būdu gaminta mašina, kurios degalų sąnaudos buvo kiek didesnės nei 3 l/100 km. Negana to, „BMW Isetta“ buvo populiariausias automobilis su vieno cilindro varikliu pasaulyje – jų parduota daugiau nei 161,7 tūkst. Žmonėms patiko ir faktas, kad šią mašiną vairuoti galima ir su motociklo vairuotojo pažymėjimu.

BMW nuotr./BMW Isetta
BMW nuotr./„BMW Isetta“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs