Lapkričio mėn. rinkos tyrimų bendrovė "GfK CR Baltic" tinklalapio Autoledi.lt užsakymu internete atliko apklausą apie automobilinių kėdučių naudojimą. Joje dalyvavo 500 respondentų – vairuojančių tėvų, kurių buvo teirautasi, iki kokio svorio vaikus reikėtų sodinti į automobilines kėdutes vežant juos automobiliu.
Pasak „GfK CR Baltic“ Lietuvos padalinio vadovo Andriaus Norkevičiaus, apklausos metu paaiškėjo, kad daugiausiai apklaustųjų mano, jog į automobilines kėdutes reikėtų sodinti iki 18 kg, t.y. apytikriai iki 4 metų amžiaus. Taip mano 53,8 proc. apklaustųjų.
Trečdalis apklaustųjų mano, kad į automobilines kėdutes reikėtų sodinti iki 25 kg, t.y. iki 7 metų, o tik 7 proc. mano, kad reiktų naudoti specialias kėdutes–paaukštinimus vyresniems vaikams, sveriantiems iki 36 kg, t.y. apytikriai iki 12 metų amžiaus. Tačiau ne visi kėdutes naudoja, net ir jei žino, kad jas reikėtų naudoti.
Trečdalis tėvų automobilines kėdutes naudoja ne visuomet
Automobilines kėdutes visuomet naudoja tik 41,8 proc. apklaustųjų. Tuo tarpu 28,4 proc. atsakė, jog kėdutes naudoja ne visuomet.
Net 13,4 proc. atsakė, kad net neturi kėdutės iki 25 kg. Vadinasi, daugiau nei dešimtadalis tėvų vaikus iki 7 metų vežasi be automobilinės kėdutės.
Dažniausias argumentas, kodėl automobilinė kėdutė naudojama ne visuomet – tėvai mano, jog vaikas jau didelis ir jam specialios kėdutės nebereikia. Taip teigė 45 proc. tėvų, paklaustų, kodėl ne visuomet naudoja kėdutes iki 25 kg svorio, t.y. iki 7 metų amžiaus.
Ketvirtadalis jų mano (26 proc.), kad kėdutės nereikia važiuojant trumpus atstumus, taip pat beveik ketvirtadalis (24 proc.) vaikams daro nuolaidas, jei jie nenoriai sėdi kėdutėje.
Dešimtadalis atsakė, jog turi du (ar daugiau) automobilius, kėdutė yra viename jų , o važiuojant kitu vaikas vežamas be kėdutės.
Beje, kėdutes ne visuomet naudojančių vyrų buvo daugiau – 37,1 proc., o moterų – 24 proc.
Į automobilines kėdutės privaloma sodinti tik iki trejų metų
Pasak Vilniaus apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos valdybos Administracinės veiklos skyriaus komisarės inspektorės Aistės Dijokaitės, Kelių eismo taisyklėse nustatyta, kad iki trejų metų vaikus privalome vežti tik specialiose jų ūgiui ir svoriui pritaikytose sėdynėse.
Vežamus ant galinės automobilio sėdynės 3 metų ir vyresnius vaikus leidžiama prisegti saugos diržu, skirtu suaugusiesiems, tačiau jie turi būti prisegti taisyklingai, t.y KET nurodyta, kad saugos diržas privalo būti užsegtas juosiant jį per petį ir per juosmenį arba kaip numatė transporto priemonės gamintojas. Jei suaugusiems skirtu saugos diržu užsegus vaiką diržas juosia ne vaiko petį, o kaklą, turėtumėte naudoti kėdutės –paaukštinimą.
„Jei norite ant priekinės automobilio sėdynės vežti jaunesnį kaip 12 metų ir žemesnį kaip 150 cm vaiką, privalote naudoti specialias vaiko ūgiui ir svoriui pritaikytas automobilines kėdutes, - pasakoja A.Dijokaitė,- Vaikas privalo būti vežamas saugos kėdutėje kiekvienos kelionės metu, nepriklausomai nuo kelionės trukmės , tik taip sėdėjimas kėdutėje taps įpročiu. Neužveskite automobilio variklio tol, kol vaiko ir visų automobilio keleivių saugos diržai neužsegti.“
Pasak A. Dijokaitės, specialiai konkretaus vaiko ūgiui ir svoriui parinkta ir tinkamai pritvirtinta saugos kėdutė tvirtai laiko vaiką ir apsaugo jį nuo smūgių bei nuo pavojaus būti išmestam iš automobilio eismo įvykio metu. Saugiausias būdas vežti vaikus automobilyje – jų ūgiui ir svoriui pritaikytose automobilinėse saugos kėdutėse.
Didesnių vaikų saugumui pakanka kėdutės-paaukštinimo
Neretai vyresnių vaikų tėvai mano, kad automobilinės kėdutės ar kėdutės-paaukštinimo jau nebereikia, kad vaikas jau didelis ir jį sulaikys saugos diržai. Taip mano net pusė vyresnius vaikus turinčių apklausoje dalyvavusių tėvų. Tačiau, saugos diržu prisegtas ant galinės sėdintis vaikas nėra toks saugus, kaip vežamas prisegtas automobilinėje kėdutėje, nes vaiko organizmas silpnesnis negu suaugusiojo ir eismo įvykio metu labiau pažeidžiamas.
Kėdutės-paaukštinimai, skirti vaikams, sveriantiems 22-36 kg (apytikriai 6-12 metų amžiaus), naudojami tam, kad garantuotų jų saugumą eismo įvykio metu. Automobilio saugos diržai nesulaiko mažesnio ūgio keleivių, jų klubai išslysta pro apatinę diržo dalį, o eismo įvykio metu labai svarbu, kad saugos diržas apkrautų tvirčiausios kūno dalies kaulus.
Atlikus apklausą paaiškėjo, kad kėdutes-paaukštinimus naudoja tik 11,4 proc. visų apklaustųjų. Niekuomet jų nenaudoja net 34,4 proc., o naudoja ne visuomet 23,6 proc. respondentų.
Pasak Lietuvos automobilių kelių direkcijos Eismo saugumo skyriaus vedėjo pavaduotojo Antano Čereškos, kėdutės, palyginti su automobilio kaina ir jo eksploatacinėmis išlaidomis, kainuoja tikrai ne tiek daug, kad reikėtų taupyti jų sąskaita.
„Automobilinių kėdučių nenaudojimo priežastį įvardinčiau tai, jog lietuviai sunkiai priima naujoves. Tačiau ši naujovė saugo mūsų vaikų sveikatą ir gyvybę,- teigia A.Čereška, - be to, atkreipčiau dėmesį, jog Lietuvoje dabar smarkiai sumažėjo eismo įvykiuose žuvusių vaikų pėsčiųjų ir dviratininkų, tačiau daugiausia žūsta vaikai keleiviai. Net ir atsargiai vairuodami nesame tikri dėl kitų eismo dalyvių elgesio. Nelaimingo atsitikimo kelyje tikimybė vis tiek išlieka, nes į mūsų automobilį gali atsitrenkti kito nedrausmingo vairuotojo automobilis. Todėl KET nurodytos tvarkos, nurodančios. kaip vaikai turi būti vežami automobiliuose, reikėtų laikytis.“