Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti
2010 01 27

Ištikimi kontrabandininkų tarnai

Nelegalių rūkalų ar narkotikų prikimštas mašinas tikrinantys Valstybės sienos apsaugos tarnybos (VSAT) pareigūnai neslepia: kontrabandininkų išradingumas neturi ribų. Legendos apie tautiečių gebėjimus meistriškai paruošti automobilius nelegaliems kroviniams gabenti sklando ne tik Lietuvoje, bet ir užsienyje.
Slėptuvė automobilyje
Slėptuvė automobilyje / VSAT nuotr.

Išradingų ir nagingų šaltkalvių dirbtuvėse atsidūrę lengvieji automobiliai virsta ištikimais kontrabandininkų pagalbininkais. Prityrę meistrai iš pirmo žvilgsnio senose, niekuo neišsiskiriančiose mašinose taip įrengia slėptuves kontrabandai vežti, kad net visko matę specialiųjų tarnybų pareigūnai ne iš karto sugeba jas aptikti.

Išradingumas kainuoja

Cigaretes, narkotikus ar kitus draudžiamus daiktus per valstybės sieną gabenantys nusikaltėliai žino – pigus, tačiau tinkamai parengtas automobilis sėkmės atveju ne tik garantuoja pelną, bet ir suteikia daugiau galimybių pasprukti nuo pasieniečių. Kontrabandininkai nesivargina ir neieško išskirtinių automobilių, pasižyminčių puikiomis važiavimo savybėmis. Jiems svarbiausia, jog mašina būtų talpi ir nebrangi, kad įkliuvus pareigūnams nereikėtų graužtis nagų dėl didelių nuostolių.

VSAT Pagėgių rinktinės Operatyvinės veiklos valdybos viršininkas Mindaugas Noreikis LŽ patvirtino: neretai kontrabandininkų automobiliai būna taip išradingai pritaikyti nelegaliems kroviniams vežti, kad net patyrę, šilto ir šalto matę pareigūnai lieka nustebinti. Pašnekovo teigimu, šioje srityje lietuvių šaltkalviai, specialiai ruošiantys automobilius kontrabandai gabenti, yra tikri savo amato profesionalai. "Mūsų žiniomis, daugiausia tokių "auksarankių" šiandien darbuojasi Kaune. Čia savo garažuose ar dirbtuvėse pluša ne vienas nagingas šaltkalvis, sugebantis per trumpą laiką paprastą automobilį paversti išradinga slėptuve. Žinoma, ne už dyką. Vienos mašinos patobulinimas gali kainuoti kelis kartus daugiau negu vertas pats automobilis. Paprastai paruošti mašiną kontrabandai gabenti atsieina apie 3,5 tūkst. litų, bet kai kuriais atvejais toks darbas gali būti įvertintas ir 7 tūkst. litų", – LŽ pasakojo M.Noreikis. Jis pridūrė, kad mūsų tautiečių, vežančių nelegalius krovinius automobiliais, išradingumas stebina ir užsienio valstybių specialiųjų tarnybų pareigūnus.

Šiandien šaltkalvių, talkinančių kontrabandininkams, Lietuvoje netrūksta. Savo paslaugas siūlančių "auksarankių" itin padaugėjo pastaruoju metu, kai kraštą apraizgė nedarbo voratinklis. Tokie šaltkalviai tobulina automobilius nė nesislėpdami, nes pagal Lietuvos įstatymus už šį darbą jie nėra nei persekiojami, nei juolab baudžiami. "Nors būna akivaizdu, kad meistrai montuoja automobiliuose slėptuves nelegalioms prekėms gabenti, formaliai jų bausti nėra už ką. O gal klientas paprašė įrengti mašinoje slaptą vietelę, kad galėtų ten paslėpti, tarkim, nuo žmonos asmeninius daiktus", – šmaikštavo VSAT Pagėgių rinktinės Operatyvinės veiklos valdybos viršininkas.

Slepia, kur tik gali

Kontrabandai gabenti pritaikytuose automobiliuose cigaretės slepiamos visur: po sėdynėmis, po prietaisų skydeliu, duryse, padangose, degalų bake, dvigubame stoge ar dugne ir panašiose vietose. Bene sudėtingiausia rasti rūkalų krovinį, "supakuotą" dujų balione. Tokiu atveju padeda tik pasieniečių patirtis ir speciali technika.

Kur kas lengviau mašinoje paslėpti narkotikus. Juos sunkiau ir rasti, nes kvaišalai paprastai užima nedaug vietos.

Viename automobilyje, pasak M.Noreikio, daugiausia galima paslėpti 4 dėžes (2 tūkst. pakelių) cigarečių. "Faktiškai tai maksimalus kiekis. Tiek cigarečių įmanoma paslėpti mašinoje. Daugiau dėžių lengvajame automobilyje, kiek pamenu, nėra tekę aptikti", – kalbėjo M.Noreikis.

Kur kas lengviau mašinoje paslėpti narkotikus. Juos sunkiau ir rasti, nes kvaišalai paprastai užima nedaug vietos. M.Noreikis prisiminė atvejų, kai narkotikai buvo paslėpti net kardano velene. Beje, aptikti automobilyje kvaišalus ne visada sekasi ir specialiai apmokytiems keturkojams. "Nusikaltėliai žino, kad šuo gali užuosti bet kurioje mašinos vietoje paslėptus narkotikus, todėl veždami juos kontrabandininkai kartais naudoja specialias chemines medžiagas, kurios klaidina šunis", – aiškino Pagėgių rinktinės Operatyvinės veiklos valdybos viršininkas. Jis pridūrė, kad daugeliu atvejų rasti automobiliuose narkotikų padeda ne atsitiktinė patikra, bet iš anksto turima operatyvinė informacija.

Anksčiau ir...

Prieš porą metų kontrabandininkai buvo itin pamėgę "Subaru" markės automobilius. Tuo metu neteisėta tabako gaminių gabenimo veikla vertęsi asmenys dėl didesnio pravažumo ir talpaus salono pirmenybę teikė "Subaru Legacy" modeliams. Ne mažiau populiarūs buvo ir 15–20 metų senumo "Audi" automobiliai.

Iš Rusijos Kaliningrado srities cigaretes vežantys kontrabandininkai anksčiau kelionei palengvinti žiemą naudodavo vadinamuosius automobilius buldozerius, kurių priekinė dalis būdavo sustiprinta specialia metalo plokšte. Ji atlikdavo tam tikrą "buldozerio" funkciją – nustumdavo kelyje atsirandančias sniego, žemių ir kitas kliūtis. Kaip paaiškino VSAT pareigūnai, neasfaltuotais, duobėtais

šunkeliais rūkalų vežėjai sprunka maksimaliu greičiu, todėl metalo plokšte siekiama nuo kelio nelygumų apsaugoti ir variklį.

Kontrabandininkų automobilio važiuoklė paprastai būna sustiprinta, padangos – kuo platesnės. Gabendami krovinį jie dažnai specialiai išjungia ir visus užpakalinius mašinos žibintus. Tai daroma tam, kad tamsoje ar prietemoje pasieniečių užkluptiems nelegaliems vežėjams būtų lengviau pasprukti nuo persekiotojų pasišviečiant tik priekiniais automobilio žibintais. Be to, žiemą tokiems tikslams dažnai būdavo naudojamos baltos spalvos mašinos.

... dabar

Pastaruoju metu kontrabandininkai pakeitė taktiką ir "Subaru" automobiliais neleistinų krovinių beveik nevežioja. Mat šios markės mašinos, zujančios pasienio ruožuose, VSAT pareigūnams gerai pažįstamos, todėl iš karto kelia įtarimų. Dabar kontrabandininkai dažniau naudojasi ne didesnio pravažumo transporto priemonėmis, o vadinamaisiais šeimos automobiliais. "Tai mašinos, kurios iš pirmo žvilgsnio nekelia jokio įtarimo. Cigarečių gabentojai žino, kad važiuodami tokiais automobiliais jie mažiau rizikuoja būti sustabdyti ir patikrinti. Tiesa, kaip anksčiau, taip ir dabar kontrabandininkai paprastai naudojasi senomis ir pigiomis mašinomis. Kita vertus, yra pasitaikę atvejų, kai cigaretės buvo vežamos palyginti brangia transporto priemone. Pavyzdžiui, 2000 metų laidos "Audi A6", – pasakojo Pagėgių rinktinės Operatyvinės veiklos valdybos viršininkas M.Noreikis.

Sprukdami nuo pasieniečių kontrabandininkai pastaruoju metu įsigudrino naikinti nusikaltimo įrankį – automobilį. Jie iš anksto mašinos salone palieka butelį su degiu skysčiu ir, esant reikalui, detonuoja savadarbį sprogmenį, o patys iššoka iš dar važiuojančio, bet jau degančio automobilio. Tačiau M.Noreikis teigė, kad tokia gudrybė negelbsti – net ir sudegusi mašina yra traktuojama kaip nusikaltimo įrankis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos