Iš Austrijos, Slovėnijos ar Šveicarijos į Italijos teritoriją įvažiavusių užsienio turistų laukė nemalonūs spąstai. Labiausiai nervintis ir pykti teko tiems vairuotojams, kurie į Italiją įvažiavo neįsipylę degalų. Dega raudona benzino lemputė? Sustojimas greitkelio degalinėje, deja, problemos neišsprendžia. Apstulbę užsieniečiai buvo priversti išmokti itališką žodį „sciopero“ – streikas. Nei benzino, nei dyzelino, nei dujų. Tikriau tariant, degalų yra, bet „benzinaio“ – degalinių darbuotojas demonstratyviai stovėjo sukryžiavęs rankas ir rūškanu veidu kartojo: „Streikuojame.“
Situacija nepavydėtina. Tie laimingieji, kurie bakuose dar turėjo keletą litrų benzino, galėjo bandyti laimę valstybinių kelių degalinėse. Jų streikas nepalietė. Tačiau Italijoje degalinių darbo laikas griežtai apribotas: kelios valandos ryte, paskui – pietų pertrauka, kelios valandos darbo po pietų, naktį – stop. Tiesa, daugelyje degalinių veikia ir savitarna, tačiau reikia turėti grynų pinigų.
60 valandų degalinių streikas greitkeliuose tapo košmaru ne vienam keliautojui. Kai kam pavyko suminkštinti streikuotojų širdis ir įsipilti kelis litrus degalų, o kai kam teko ir apsinakvoti degalinėse arba išsikviesti techninės pagalbos automobilį ir susimokėti šimtinę eurų už atvežtą benziną.
60 valandų degalinių streikas greitkeliuose tapo košmaru ne vienam keliautojui.
„Kodėl streikuojate?“ – paklausė „15min“ žurnalistas greitkelyje Roma – Neapolis streikuojančios „Esso“ tinklo degalinės darbuotojo. „Nežinau. Taip mūsų profsąjungos liepia“, – atsakė streikuotojas. Jo kolega pridūrė: „Streikuojame prieš didžiųjų naftos bendrovių savivalę.“ Ir pradėjo ilgą pasakojimą apie darbuotojų teisių pažeidimus, darbo sutarčių nepaistymą, beprotišką degalų branginimą.
Užsienio turistams, atvykusiems atostogauti į Italiją, šie streikuotojų samprotavimai nerūpėjo. „Duokite mums bent penkis litrus benzino, sumokėsime trigubai“, – maldavo prabangiu sportiniu automobiliu iš Šveicarijos atvykusi pora. Vokiečiai labiausiai piktinosi tuo, kad įvažiuojant į Italiją jų niekas neperspėjo apie vykstantį daugiadienį streiką. Tiesa, kai kur greitkeliuose buvo perspėjimai apie streikuojančias degalines, tačiau jie buvo surašyti italų kalba.
Šiandien Italijos vyriausybė žadėjo, jog streikas bus nutrauktas, nes degalinių darbuotojų profsąjungos ir didžiosios naftos perdirbimo bendrovės esą sutiko sėstis prie derybų stalo. Šiaip ar taip, Italijoje degalų kainos yra vienos aukščiausių Europoje. Benzino kaina pastarosiomis dienomis pašoko iki 1,85 euro (6,40 lito) už litrą, dyzelino – 1,75 euro (6,05 lito) už litrą. Pietiniuose regionuose benzino kaina viršijo psichologinę 1,9 euro (6,55 lito) ribą. Italijos vairuotojams tokie pabrangimai – jokia naujiena. Degalų pardavėjai ne pirmus metus sutartinai kilsteli kainą atostogų ir didžiųjų kelionių sezono išvakarėse.
Italijos vartotojų asociacija „Codacons“ reiškia susirūpinimą beprotišku degalų kainų šuoliu, kuris prasidėjo 2009 metais, kai litras dyzelino kainavo 1,161 euro (4 litus ), benzino – 1,325 euro (4,57 lito). Per trejus metus benzino kaina pašoko 35 proc., dyzelino – 47 proc.
Penki patarimai keliaujantiems automobiliu po Italiją
1. Visose Italijos kaimynėse – Prancūzijoje, Šveicarijoje, Austrijoje, Slovėnijoje degalai yra daugiau ar mažiau pigesni. Todėl į šią šalį verta įvažiuoti pilnu degalų baku.
2. Keliaujant Italijos greitkeliais nepatartina laukti, kol degalų rodyklė priartės ties nuline padala. Užsukti į degalinę verta kuo dažniau.
3. Greitkelių degalinėse paprastai rodomos dvi degalų kainos: savitarnos ir aptarnavimo. Nepageidaujantys teptis rankų važiuoja prie degalinės su užrašu „Servito“ ir gali nė neišlipti iš mašinos. Sumokės 5–10 euro centų brangiau, bet bus maloniai aptarnauti.
4. Vietinės reikšmės kelių degalinės nedirba savaitgaliais, tris valandas pietauja, naktį užsidaro. Ne visose galima atsiskaityti kreditinėmis kortelėmis, ypač nemėgstamos „American Express“ kortelės.
5. Degalų kainos Italijos regionuose svyruoja: Pietų Italijoje – aukštesnės, šiaurėje – žemesnės. Italijos salose – aukščiausios.