Pirmasis istorinis automobilis Lietuvoje – 1922 m. „Dodge Brothers“ |
Iki pirmosios oficialios istorinės motorinės transporto priemonės atsiradimo Lietuvoje pasak asociacijos „Retromobile“ prezidento Ramūno Kardelio, teko keliauti 7 metus. Pirmasis žingsnis buvo žengtas 2007 metais, kuomet susirinkę Lietuvos senovinių-istorinių transporto priemonių gerbėjų klubų atstovai pasirašė raštą, skirtą Lietuvos valstybinėms institucijoms, siekiant atkreipti šių institucijų dėmesį į istorines vertybes, bei prašant priimti teisines nuostatas, kurios leistų suvokti, kad sąvokos „senas“ automobilis ir „senovinis“ automobilis, nėra viena ir tas pats.
2009 metais Seime užregistruotos atitinkamos teisės aktų pataisos, o 2010 metais Seimas priėmė Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimą, kuriame buvo nustatyta istorinės motorinės transporto priemonės sąvoka. Remiantis šiuo įstatymu istorine motorine transporto priemone gali būti laikoma tokia transporto priemonė, kuri pagaminta prieš 30 metų ar anksčiau, kurios modelis nebegaminamas mažiausiai 15 metų, kuri yra originali, tinkama eksploatuoti, bet nenaudojama kasdieninėms reikmėms.
Pirmasis istorinis automobilis Lietuvoje – 1922 m. „Dodge Brothers“ |
Įstatyme atsiradęs istorinės motorinės transporto priemonės apibrėžimas suteikė galimybę valstybinėms institucijoms priimti poįstatyminius teisės aktus, kurių pagrindu transporto priemones, kurios atitinka įstatyme numatytus kriterijus, įvertintos asociacijų paskirtųjų ekspertų, galima pripažinti istorinėmis. Tokiu būdu visuomenei tapo žinoma, kad ne bet kuris 30 metų amžiaus sulaukęs automobilis ar motociklas gali pretenduoti į istorinės transporto priemonės statusą. Be reikalavimo būti techniškai tvarkingai, transporto priemonei keliami ir originalumo reikalavimai: tai reiškia, kad technika turi išlaikyti atitinkamos transporto priemonės gaminimo periodo spalvų gamą, autentišką variklį, autentišką važiuoklę, autentišką saloną ir daugybę kitų autentiškų dalykų.
Ateities tiksluose numatytas atitinkamų valstybinių numerio ženklų atsiradimas, specialių techninių apžiūrų taisyklių nustatymas, lengvatos draudžiant tokius automobilius, kelių mokesčio netaikymas ir kiti darbai.