Naujas padangų žymėjimas
Nuo lapkričio 1 d. visos naujos transporto priemonių padangos Europos Sąjungoje turės būti ženklinamos pagal degalų sutaupymo efektyvumą, sukibimą su kelio danga ir triukšmingumą. Pagrindinis naujojo žymėjimo siekis –padidinti saugumą keliuose, ekonominius ir ekologinius rodiklius, skatinti efektyvų kuro sunaudojimą, mažinti sunkiasvorių automobilių skleidžiamą triukšmą.
Kaip teigiama dar 2009 m. priimtame Europos Parlamento ir tarybos reglamente, naujoji sistema nukreipta ne tik į vartotojus, tačiau ir į padangų gamintojus. Įvedus naują žymėjimą, padangų gamintojai bus priversti pasitempti, ir rinkai siūlyti kuo aukštesnės kokybės produkciją. Praėjus metams po direktyvos patvirtinimo prasidėjo konkretūs darbai: sukurta dešimties laboratorijų grandinė ir pradėtas tyrimas, kuriame buvo bandomos garsių gamintojų – „Apollo Vredestein“, „Bridgestone“, „Continental“, „Goodyear“, „Michelin“ ir „Pirelli“ – padangos. Tyrimo metu nustatyta, kad net 20–30 proc. degalų transporto priemonės sunaudoja dėl padangų, o ypač dėl jų pasipriešinimo riedėjimui. Todėl, sumažinus padangų pasipriešinimą riedėjimui, kelių transporto priemonės daug efektyviau naudotų degalus, o kartu ir išmestų mažiau teršalų. Kaip teigiama Europos Parlamento ir tarybos reglamente, sutaupytų degalų kaina visiškai kompensuoja ir net viršija didesnę padangų kainą, kurią lemia išaugusios gamybos sąnaudos.
Padangų pardavėjai tiki žymėjimo nauda vežėjams
Susisiekėme sus keliais skirtingais sunkvežimių padangų pardavėjais. Dauguma jų, tiki, kad Europos Sąjungos nutarimas dėl padangų žymėjimo, nebus dar vienas biurokratinis sprendimas, o suteiks realią naudą galutiniams pirkėjams. AB „Vilniaus Lytagra“ vadybininkas Martynas Misiūnas sakė: „Naująjį padangų žymėjimą vertinu gerai, ir, manau, jis tikrai bus naudingas pirkėjams. Vežėjai, perkantys padangas, iš karto gaus svarbią informaciją. Jiems nereiks abejoti, ar pardavėjas tiesą sako. Viskas bus parašyta, tad pirkėjas matys, ką perka.“
Kitos kompanijos specialistas įžvelgė dar vieną svarbų aspektą, į kurį dėmesį reikėtų atkreipti krovinius Skandinavijos kryptimis vežantiems vežėjams. Anot, UAB „Autotrade“ Vilniaus atstovybės vadovo Arvydo Sinkevičiaus, šis žymėjimas tinkamas vasarinėms padangoms. „Jei žmogus žiemines padangas rinksis pagal tai, kad būtų mažiausias pasipriešinimas riedėjimui ir mažiausias triukšmo lygis, nemanau, kad išsirinks geriausią variantą žiemai.“
Svarbu paminėti, kad naujasis žymėjimas, padangų kainų neįtakos. „Gamintojai daro žymiai daugiau nei šie trys testai, todėl dėl naujo žymėjimo padangų kaina neturėtų keistis,“ – patikino A. Sinkevičius. Be to, vienas iš naujojo žymėjimo tikslų yra tas, gamintojai didintų atsakomybę vartotojų atžvilgiu ir kokybišką produktą siūlytų nebūtinai už aukščiausią kainą. Tikimasi, kad gamintojai, norėdami užkariauti didesnę rinkos dalį, dar labiau tobulins padangas ir sieks, kad jos būtų už kuo mažesnę kainą.
Vežėjai mažai kreipia dėmesį į naujame žymėjime rodomus parametrus
Sena britų aristokratų išmintis sako „Nesame tokie turtingi, kad pirktume pigius daiktus“. Ar šiuo posakiu vadovaujasi ir Lietuvos vežėjai pasiteiravome pas padangų prekybininkus. „Mano nuomone, šiais laikais gera kaina už gerą kokybę yra lemiamas pasirinkimo kriterijus, o vėliau, gal bus kreipiamas dėmesys ir į kitus aspektus,“ – sakė Vilniaus serviso „Autotrekas“ atstovas Giedrius Uždavinys. Anot jo, kriterijai gali kiek pasikeisti įvedus naują žymėjimą. Tuomet vežėjai pirkdami padangas galės palyginti jas pagal skirtingus kriterijus. G. Uždavinys pabrėžė, kad šiandien techniniai parametrai labiau rūpi tiems vežėjams, kurie ieško kokybiškų padangų ir yra pasiruošę už jas mokėti daugiau.
„Autotrade“ atstovas kalbėdamas apie vežėjų padangų pasirinkimo ypatumus pastebėjo, kad vežėjams svarbiausia kuo didesnė rida ir, kad padangos tiktų restauravimui. Tas segmentas, vežėjų, kuriam svarbiausia kaina, dažniausiai važinėja regioniniais keliais arba jiems visiškai neturi įtakos padangų amžius. „Pavyzdžiui, jei vairuotojas užvažiuos ant aštresnės plytos ar kitos kliūties, padanga gali suplyšti nors ji ir būtų nauja. Taigi, tokie vežėjai renkasi kuo pigesnį variantą,“ – sakė A. Sinkevičius.
Kaip jau minėjome, padangos bus žymimos pagal tris esminius kriterijus padangų sukibimą su danga, kuro ekonomiją ir triukšmingumo lygį. Kalbintų specialistų teigimu, iki šiol vežėjams iš šių trijų kriterijų svarbiausias buvo sukibimas su kelio danga. Tai ypač aktualu vykstantiems į Skandinavijos šalis, arba perkantiems padangas žiemą. Kuro ekonomijos vežėjai pirkdami padangas kol kas neįvertina. Nors dabar yra naujų padangų, kurios padeda sumažinti kuro sąnaudas, tačiau anot A. Sinkevičiaus, kuro ekonomiją labai dažnai pakeičia vairuotojas neteisingai pakraudamas sunkvežimį ar net nupildamas kurą savoms reikmėms. Paskutinis naujojo žymėjimo aspektas – padangų keliamas triukšmo lygis – vežėjams rūpi mažiausiai ir iki šiol šiuo aspektu praktiškai niekas nesidomėjo.
Kaip matome, vežėjams ne visuomet svarbūs padangų, pagamintų po 2012 m. liepos 1 d. parametrai, bus privalomi nuo lapkričio 1 d. Tačiau daugelis prekybininkų jau sulaukė iš gamintojų naujų padangų su naujuoju žymėjimu. Reglamento rengėjai tikisi, kad nauji standartai padės vežėjams pasirinkti saugias, ekonomiškas ir patikimas padangas, bet ar toks nutarimas pasiteisins praktikoje, laikas parodys.