1. Vairo stiprintuvas
Pirmą kartą vairo stiprintuvo sistema į automobilį buvo sumontuota… 1876 metais! Tiesa, tai buvo tik vienetinis atvejis. Kitas kartas – 1903 m., kai vairo stiprintuvo prireikė penkių tonų svorio „Columbia“ sunkvežimiui. Vairo stiprintuvo mechanizmas buvo užpatentuotas JAV 1900 m. Pirmą kartą į daugeliui prieinamus automobilius vairo stiprintuvas buvo pradėtas montuoti 1952 m. – tai padarė „Chrysler“ kompanija.
2. ABS (Stabdžių antiblokavimo sistema)
Pirmą kartą stabdžių antiblokavimas buvo panaudotas 1929 m. prancūzų lėktuve, o automobilyje tokio pat principo kaip dabar ABS buvo panaudotas 1971 m. „Chrysler“ kompanijos. 1985 m. Europos rinkai skirtas „Ford Scorpio“ buvo pirmas automobilis, kuriame ABS buvo jau standartinėje komplektacijoje. Pirmasis motociklas su šia sistema – BMW 1988 m.
3. Oro kondicionierius
Pirmą kartą pasiūlytas vienos kompanijos JAV 1933 m. Tuo metu tai buvo nauja, mažai žinoma ir itin brangi paslauga, tad didelio populiarumo nesulaukė. „Packard Motor Company“ pirmoji pradėjo montuoti kondicionierius į automobilius 1939 m. – tai buvo papildoma opcija, kainavusi 274 dolerius (pavertus šiuolaikiniais pinigais, tai būtų apie 4 tūkst. dolerių, arba apie 10 tūkst. litų). Dar plačiau oro kondicionieriai automobiliuose išplito 1954 m., kai jie buvo pradėti montuoti į „Pontiac“ modelius.
4. Saugos diržai
Didžiausias saugumo automobiliuose pasiekimas buvo užpatentuotas JAV 1885 m., tačiau renkantis naują automobilį kaip papildomas pasirinkimo variantas ši naujovė buvo pasiūlyta tik 1949 m. Švedijos gamintojas SAAB buvo pirmasis, savo automobiliuose saugos diržus siūlęs kaip standartinę įrangą – tai buvo 1958 m. Po šio žingsnio saugos diržai plito geometrine progresija ir jau greitu metu nebuvo naujų automobilių, kurie būtų komplektuojami be šios saugumo naujovės.
5. Oro pagalvės
Nors Vokietijoje patentas, liudijantis oro pagalvių išradimą, buvo užregistruotas 1951 m., pirmi su jomis automobilyje aštuntojo dešimtmečio pradžioje pradėjo eksperimentuoti amerikiečiai. Vis tik dabartinės oro pagalvės kūrėjas buvo japonas Yasuzaburou Kobori, užpatentavęs dar ir dabar naudojamą technologiją 1963 m. Pirmosios oro pagalvės, kaip papildoma komplektacija, buvo pasiūlytos devintojo dešimtmečio pradžioje.
6. Garso sistema
Automobilinė garso sistema greitu metu švęs savo šimtmetį – oficialiu jos gimtadieniu laikomas „Motorola 5T71“ radijo grotuvas, už vidutiniškai 120 dolerių pradėtas siųlyti 1930-aisiais. Šiais laikais ta suma būtų lygi 1700 JAV dolerių, arba 4500 Lt.
7. Stabilumo kontrolė
wikipedia.org nuotr./Stabilumo kontrolė |
TRC, ASR, ESP – daugelis gamintojų ją vadina skirtingai, tačiau visų jų principas yra toks pat – panaikinti ratų prasisukimą ir ištiesinti slystančio automobilio važiavimo trajektoriją. Pirmą kartą panašaus tipo sistema buvo panaudota jau 1971-aisiais prabangiuose „Buick“ modeliuose, o po dešimtmečio po truputį išplito ir tarp Europos bei Japonijos gamintojų. Nuo 2014-ųjų ši sistema bus privaloma kiekvienam Europos Sąjungoje parduodamam automobiliui.
8. Keturi vairuojami ratai
Sistema, dar ir dabar nesanti labai populiari dėl kai kurių jos ypatybių, sugedus jai verčiančių gerokai paploninti piniginę. Nors dėl šios sistemos pritaikymo kasdieniniams automobiliams geriausi žinomi „Nissan“ ir „Infiniti“ automobiliai, pirmieji serijinėje gamyboje 4WS (Four wheel steering) pritaikė „Honda“: jų gaminti „Prelude“ jau 1987-ais metais pasirinktinai turėjo tokią sistemą.
9. Automobilinė navigacija
Dėl šio išradimo ginčijasi daug kompanijų – pirmi jas išradę ir pritaikę giriasi ir „Honda“, ir „Alpine“. Pirmasis automobilis, kurį perkant buvo galima užsisakyti palydovinę GPS navigaciją, buvo „Honda Legend“ 1990-aisiais.
10. Automatinė pavarų dėžė
Vienas greičiausiai naujuose automobiliuose populiarėjančių atributų, pamažu išstumiantis tradicines mechanines pavarų dėžes. Nemažai JAV parduodamų automobilių jau šeštame praėjusio amžiaus dešimtmetyje turėjo automatinės transmisijos pasirinkimo galimybę, o pirmasis modelis su tokia pavarų dėže – 1940-ųjų „Oldsmobile“.