„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Bioetanolis: ekologijos ir pigumo derinys

Vos prieš kelerius metus Lietuvoje pasirodžiusi nauja degalų rūšis – bioetanolis (E85) – uždavė begalę klausimų vairuotojams. Šiandien, nors degalinėje ženklą E85 jau yra matę dauguma vairuotojų, nuomonių apie šiuos degalus esti įvairių.
Bioetanoliu varomas SAAB automobilis
Bioetanoliu varomas SAAB automobilis / Wikipedia.org nuotr.

Pažvelgus iš vienos pusės, litras bioetanolio degalinėse yra maždaug penktadaliu pigesnis nei A95 benzino. Kita vertus, nedidelė dalis šiuos degalus išbandžiusių vairuotojų nebuvo patenkinti – neva juos naudojančiuose automobiliuose reikia dažnai keisti įvairias gumas, bioetanolio deginama gerokai daugiau nei paprasto benzino, o žiemą E85 degalų pripildyta transporto priemonė neužsikuria.

Ekologija ir pigumas

Niekas nepaneigs, kad bioetanolis yra aplinkai draugiškas skystis. Lyginant su paprastu benzinu, bioetanolį naudojantis automobilis išskiria iki 80 proc. mažiau anglies dvideginio (CO2) – vadinamąjį šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Be to, sumažėja ir anglies monoksido (CO) bei kitų teršalų emisija – gamtos saugotojai ne be reikalo agituoja vairuotojus naudoti E85.

Kitas jo privalumas – kaina. Litras bioetanolio kainuoja penktadaliu mažiau nei toks pat kiekis A95 benzino. Nors degalų sąnaudos bioetanolį naudojančiame automobilyje padidėja vidutiniškai 10-20 proc., kainų skirtumas sąnaudų padidėjimą kompensuoja. 

Norint priversti automobilį važiuoti „spiritu“, reikia minimalių modifikacijų

Spiritu dėl savo kvapo neretai vadinamas bioetanolis pasižymi ir kitų gamtą tausojančiu dalyku – ekologiška gavyba. Nafta? Jos bioetanoliui reikia minimaliai, tad juodojo aukso klodų mažėjimas neatrodo toks pavojingas.

Be automobilio modifikacijų – niekaip

Bioetanolio privalumai skamba gražiai, tačiau kaip ir kiekvienas dalykas, jis turi minusų. Vienas esminių – automobilio pritaikymas. Eilinio golfo degalų baką pripildžius bioetanoliu, daug šansų, kad jis tiesiog nevažiuos. Nors ir A95 benzine yra apie 10 proc. bioetanolio, automobiliui „riba“ yra apie 25 proc. bioetanolio. Degalinėse pardavinėjamas E85 turi 85 proc. bioetanolio ir 15 proc. paprasto benzino. Tad nenuostabu, jog automobiliui, norint jį priversti važiuoti „spiritu“, dažniausiai reikia minimalių modifikacijų.

Viena to priežastis – automobilio degalų tiekimo sistemoje susikaupęs vanduo, kurį bioetanolis „suriša“ ir pašalina. Tokį skysčio mišinį gavęs variklis ima dirbti netolygiai, kratytis. E85 degalus savo automobilyje „Toyota Celica“ naudojantis Andrius teigia, kad prie bioetanolio reiktų pereiti palaipsniui, pirmuosius keletą kartų maišant jį su įprastu benzinu – tokiu atveju susikaupęs vanduo pasišalina palaipsniui ir didesnės įtakos variklio darbui neturi.

Antra ir svarbiausia netolygaus variklio darbo priežastis – per „liesas“ mišinys. Naudojant įprastą benziną, optimalus oro ir degalų santykis yra maždaug 14 prie 1, o naudojant etanolį, reikalingas daug „riebesnis“ mišinys, kuriame degalų yra daugiau. Tad norint, kad variklis dirbtų tolygiai, būtina „pariebinti“ degalų mišinį – jame oro ir degalų (bioetanolio) santykis turėtų būti 10 prie 1.

Bioetanolis taip pat nėra tinkamas ilgai nenaudojamam automobiliui. Jeigu šiais degalais varomas automobilis 3-4 mėnesiu nėra eksploatuojamas, yra didelė tikimybė, kad degalų bake per tiek laiko susikaups didelis drėgmės kiekis. Tai sąlygotų sunkų automobilio variklio užkūrimą.

Tinkamas ir žiemą

Vos atsiradus bioetanoliui, labiausiai eskaluojama jo problema buvo prastos savybės šaltu oru. Dauguma šių degalų naudojimo pionierių Lietuvoje pasakoja, kad anksčiau kartu su E85 įpildavo dar ir keletą litrų paprasto benzino – taip automobilio užvedimo procesas esant neigiamai temperatūrai gerokai palengvėdavo.

Kita vertus, pastaruoju metu tokia bėda nėra aktuali. „Lukoil“ atstovė Justina Vaitkevičiūtė iš viešųjų ryšių agentūros „Ad Verum“ teigia, kad bioetanolis jau kurį laiką yra gaminamas ir parduodamas pagal sezoniškumą – t.y. vienoks bioetanolio ir benzino mišinys parduodamas degalinėse nuo gegužės 1 iki rugsėjo 1 d. ir kitoks – nuo rugsėjo 1 iki balandžio 30 d. Tai reiškia, kad tiek žiemą, tiek vasarą pardavinėjami E85 degalai yra tinkami kasdieniam naudojimui be papildomų benzino priemaišų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs