Pasak specialisto, Lietuvoje savadarbių transporto priemonių registruojama nedaug. Dažniau – savadarbės priekabos, ir daug rečiau – savadarbiai lengvieji automobiliai. Pavyzdžiui, 2012 m. Lietuvoje buvo įregistruotos 843 savadarbės lengvųjų automobilių priekabos (O1 klasės), o kitokių transporto priemonių įregistruota pernai nebuvo. Daugiausia savadarbius kūrinius registruoja fiziniai asmenys, labai retai – įmonės.
„Mūsų žmonės tikrai išradingi, mėgsta meistrauti, gaminti patys, – pasakoja R. Strakšas. – Prisigaminama visko, juk galima automobilį ir iš dviejų skirtingų automobilių pačiam susivirinti, tačiau, norint tokį savo kūrinį registruoti, privalu laikytis tvarkos. Pirmiausia reikia susižinoti, ar tai, ką noriu pasigaminti, galėsiu įteisinti kaip kelių transporto priemonę. Paprastai mūsų nagingieji meistrai pirma pasigamina, o paskui ieško kelių, kaip savo kūrinį įteisinti. Iš tikrųjų reikėtų pradėti nuo kito galo – pirmiausia pasižiūrėti, kas leidžiama, kokie yra reikalavimai kelių transporto priemonei mūsų šalyje, kokia dokumentacija turi būti paruošta, ką reikės atlikti, kai transporto priemonė jau bus pagaminta. Ir tik po to jau pradėti gaminti.“
Padės ekspertai
Reikalavimus, kuriuos turi atitikti savadarbė transporto priemonė, nustato Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos. Sugalvojus meistrauti savadarbį transportą, pasak R. Strakšo, ir reikėtų kreiptis pirmiausią į ją, arba į bet kurį techninių apžiūrų centrą, nes techninių apžiūrų centrai yra ir ekspertizės įmonės, ne tik tikrinančios, bet ir konsultuojančios dėl savadarbių transporto priemonių dokumentacijos, joms keliamų reikalavimų.
Po to, kai savadarbė transporto priemonė bus pagaminta, vėl reikės grįžti į tą pačią ekspertizės įmonę, kad būtų atlikta jau pagamintos transporto priemonės techninė ekspertizė. Jeigu transporto priemonė atitiks Lietuvoje keliamus reikalavimus, jai bus išduoti atitinkami ekspertizės įmonės dokumentai ir ją jau bus galima registruoti.
„Regitros“ specialisto žodžiais, ekspertizę atlikusią savadarbę transporto priemonę įregistruoti jau nėra sudėtinga.
Per daug puošti – rizikinga
Paklaustas, ar nebūna problemų registruojant neatpažįstamai „tiuninguotus“ automobilius, R. Strakšas sako, kad paprastai modifikavimais žmonės užsiima po to, kai automobilį įregistruoja: „Pirmiausia žmogus juk nusiperka transporto priemonę, tada ją registruoja, o jau paskui gali pradėti keisti. Jo padarytus pokyčius jau vertiname ne mes, o techninės apžiūros specialistai“.
„Transporto priemonė laikoma savadarbe, kai yra individuali, nepanaši į kitų gamintojų gaminamas transporto priemones, – tęsia R. Strakšas. – Pastaroji nebus laikoma savadarbe ir jos registruoti tikrai nebūtų galima. O dėl visokių spoilerių ir kitų pagražinimų – jeigu transporto priemonės dizainas smarkiai pasikeičia, tai įvertinama techninės apžiūros metu. Jei pas mus mėginama registruoti tokia transporto priemonė – tikriname registracijos dokumente nurodytus jos duomenis su pačia transporto priemone. Jeigu neatitinka, siunčiame į ekspertizių įmonę, kad įvertintų, ar transporto priemonė gali būti eksploatuojama Lietuvoje, ar ne.“