Suprasti akimirksniu
- Dinos maršrutas asfaltu: Pilaitės pr.-Narbuto g.-Saltoniškių g. Ilgis – 6,8 km.
- Dariaus maršrutas: Gavaičių ir Kriaučiūnų g. (vieškeliai)-Salotės -Taurupės-Sietyno-A.P.Kavoliuko – Laisvės pr.-Narbuto g.-Saltoniškių g. Ilgis – 11,2 km.
- Žilvino maršrutas: Zujūnų g. – Varnės g. – Zujūnų g. – Sūduvių g. – Vakarinis aplinkkelis – Pilaitės pr. – Narbuto g. – Saltoniškių g. Ilgis – 11,4 km.
15min savo eksperimentais jau įrodė, kad ne tik Pilaitės prospekte eismas organizuotas neracionaliai. Dėl spūsčių, kurias būtų galima gerokai sumažinti, kenčia Santariškių, Jeruzalės ir kitų rajonų gyventojai.
Akivaizdu, kad spūstys labai apsunkina gyvenimą ir provokuoja daugybę eismo dalyvių nesilaikyti KET reikalavimų. Tai ypač pastebima A juostose, skirtose visuomeniniam transportui. Plačiau apie tai – 15min eksperimentuose.
Kita vertus, kiek teko pastebėti, veikia ir principas „kuo sunkiau, tuo geriau“: vairuotojai jau įprato praleidinėti vienas kitą „užtrauktuko principu“ tose vietose, kur per spūstį susilieja transporto srautai.
Ar tikrai tik vienas kelias?
Šį kartą vėl pažvelkime į Pilaitės ir jos apylinkių gyventojų situaciją. Jau rašėme, kad, užuot važiavę moderniu, asfaltuotu Pilaitės prospektu, daugelis renkasi trumpą vieškelio atkarpą nuo Karaliaučiaus g. iki Salotės g. ir paskui važiuoja per Karoliniškių mišką iki Laisvės pr. Kelias nors ir nemodernus, ne toks saugus, bet užtat padeda sutaupyti dešimtį minučių.
Tačiau 15min komanda nusprendė patikrinti ir kitus maršrutus: gal kartais gerokai greičiau važiuoti per aplinkui, nei tiesiai? Ypač tiems vairuotojams, kurie gyvena miesto pakraštyje už Pilaitės.
Kelias nors ir nemodernus, ne toks saugus, bet užtat padeda sutaupyti dešimtį minučių.
Todėl eksperimento dalyviai Dina, Darius ir Žilvinas pasirinko tris skirtingus maršrutus į miesto centrą, startuodami už Pilaitės, ties EMSI degaline: tiesiai prospektu (Dina su rožine „Toyota“), vieškeliais pro Kriaučiūnus pravažiuojant Salotės ežerą ir Pilaitę (Darius su juodu „Subaru“) ir pro Zujūnų g. ir Varnės g. (vieškelis) sukant ratą į priešingą pusę (Žilvinas su specialiai iš Švedijos atkeliavusiu nauju „Subaru Forester XT“).
Nežinia, ar čia greideriai taip gerai vieškelius lygina, ar „Subaru“ pakabos tikrai tinka bet kokiems keliams, tačiau Darius su Žilvinu teigia nejutę jokio diskomforto važiuoti vieškeliais. Jų įspūdžiai ir eksperimento rezultatas – šiek tiek vėliau.
Tuo tarpu – žurnalistės Dinos Sergijenko įspūdžiai. Ji ankstų rytą iš Žvėryno atvažiavo iki Pilaitės ribos (starto vietos) ir, jau prasidėjus eksperimentui, nuo 8 val. ryto važiavo atgal: Pilaitės prospektu į 15min redakciją (PLC „Panorama“ Saltoniškų g. 9).
Dina: iš pradžių nepatikėjau savo akimis
Prieš porą metų persikrausčiau gyventi į centrinę miesto dalį. Todėl eismo spūstys man ėmė asocijuotis su tais atvejais, kai pėsčiomis eiti per toli, o automobilyje sėdėti teks 10 minučių ilgiau nei įprasta. Matyt todėl eksperimento rytą išvažiavusi iš namų Žvėryne kiek po 7 val. ryto Pilaitės mikrorajono link ir pamačiusi priešinga kryptimi jau nusidriekusias automobilių eiles, iš pradžių nepatikėjau savo akimis: spūstis Narbuto g. jau nuo 7 ryto!
„Kažkokia nesąmonė“, – galvojau važiuodama visa sostinės Teodoro Narbuto gatve, kildama ja į kalną ir išriedėdama į Pilaitės prospektą, kai priešpriešomis niekaip nesibaigė spūstyje įkalintų automobilių šviesų girlianda. Ties Pilaite laikrodis rodė maždaug 7.20 val. Tad jei visi spūsties dalyviai darbą pradėtų 7.30 val., tikrai būtų pavėlavę į darbą.
O jei jie dirba nuo 8 val. ryto? Tuomet pasilieka nemažą laiko atsargą tiesiog stovėjimui kelyje.
Iki pat degalinės miesto pakraštyje, nuo kurios vėliau pradėjome savo eksperimentą važiuodami priešinga kryptimi į centrą, viskas, ką mačiau, buvo daugiau ar mažiau į priekį kartas nuo karto pasislenkanti didelė eismo spūstis.
Startas – kelios minutės po 8 val. ryto
Visgi po visų pasiruošimų į kelią su kolegomis išvažiavome kelios minutės po 8 val.
Tuo metu pačioje Pilaitėje eismo spūsties nebeliko – ją įveikiau vos kartą stabtelėjusi užsidegus raudonam šviesoforo signalui. Jau mąsčiau, kad Pilaitę juosiančiais šunkeliais nuvažiavę kolegos padarė klaidą. Tačiau įsirėmiau į stovinčių automobilių eilės uodegą dar nepasiekusi pirmojo šviesoforo Pilaitės prospekte, jungiančio Buivydiškių gyvenvietę su viena pagrindinių miesto eismo arterijų. Vietiniai šį šviesoforą ironiškai vadina „naujuoju R.Šimašiaus šviesoforu“ arba tiesiog „VSD šviesoforu“.
Pažeidėjų banga
Čia mano optimizmas dingo – per kelis žalius šviesoforo signalus pasistūmiau vos per porą automobilių į priekį. Viskas dėl to, kad mano dešinėje, kur buvo viešajam transportui skirta A eismo juosta, vienas po kito važiavo dešimtys lengvųjų automobilių, kurie, pasibaigus juostai, įžūliai vėl įsiverždavo į pirmąją, jiems skirtą. Apmaudu, kai besilaikantiems tvarkos prieš nosį užkišamas pažeidėjo automobilis, lyg niekur nieko nuvažiuojantis dar degant žaliam šviesoforo signalui, o padorus vairuotojas lieka stovėti toliau.
Įsižiebus žaliai pasigirsdavo garso signalų choras.
Teko pastebėti ir tai, kad iš degalinės bei Sidaronių g. į Pilaitės prospektą siekiantys patekti vairuotojai ne visada apskaičiuodavo, ar užsidegus raudonai šviesai jau bus pajudėję iš sankryžos centrinės dalies. Neretai to padaryti jie nespėdavo, tad įsižiebus žaliai, sankryža užsikimšdavo ir pasigirsdavo garso signalų choras.
Judame toliau, link viaduko per Vakarinį aplinkkelį. Spūstis, nors ir išlieka, daugiau tvarkos įgauna pravažiavus visus išvažiavus ir nuvažiavimus iš ir į Vakarinį aplinkkelį: ne vienas vairuotojas tiek iš Pilaitės, tiek iš aplink esančių gyvenviečių stengiasi patekti būtent į jį. Tad prospekte lieka stovėti tik tie, kuriems kasdien reikia į miesto centre esančias įstaigas.
Stebėdama aplinką vis dar šventai tikiu, kad esu savo kolegų, važiuojančių vieškeliais, priešakyje.
Taip stebėdama aplinką vis dar šventai tikiu, kad esu savo kolegų, važiuojančių vieškeliais, priešakyje.
Daugiau nei pusvalandis – tuščiai
Stovėdama greta Lietuvos Kelių policijos departamento pastebiu, kad informaciniai stendai virš mano galvos rašo, jog iki T.Narbuto ir Sėlių gatvės sankirtos – 8–10 minučių kelio. Visgi matant, kiek automobilių priešais – sunku patikėti, kad tai tiesa. Gal situaciją ateityje kiek pagerins pratęsiama A juosta – bent jau visuomeninio transporto keleiviams? Nes kol kas situacija atrodo apgailėtinai.
Tačiau išties – sankirtą su Žvėryno Sėlių g. gana ramiai pasiekiu per maždaug tiek laiko, kiek rodė tablo.
Kol nuo starto degalinėje įveikusi spūstis pasiekiu redakcijai numatytas stovėjimo vietas praeina kiek daugiau nei pusvalandis laiko, sugaišto tuščiai: spoksant į priešais esančio automobilio stabdžių žibintus, žvelgiant į pro šalį skriejančius vairuotojus, be sąžinės graužaties pažeidžiančius KET, ir klausant garso signalų tuomet, kai kažkas neskuba arba stovi ten, kur trukdo kitiems. Ir, prisipažinsiu, bijau net pagalvoti, kiek laiko spūstyje būčiau sugaišusi, jei eksperimentą būtume pradėję pusvalandžiu anksčiau.
Rezultatas: 6,8 km įveikti per 31,18 min. Tik vėliau sužinau, kad Darius beveik dvigubai ilgesnį maršrutą nuvažiavo per 20,50 min., o Žilvinas dar ilgesnę atkarpą – per 25,39 min.
Išvada: Važiuodami vieškeliais per aplinkui galėsite ne tik pasigrožėti gamta, bet ir laiko sutaupysite.
Dariaus ir Žilvino kelionė vieškeliais
Vos pasukęs į Gavaičių g. (vėliau – Kriaučiūnų), Darius maloniai nustebo. Taip, tai vieškelis, bet pakankamai lygus. Ir, svarbiausia, tuštutėlis. Iki pat Salotės g. beveik nesutiko automobilių. Žodžiu, kai Pilaitės pr. užsikišęs, čia tikrai verta važiuoti, jei jūsų automobilio pakaba nebijo smulkių duobučių.
Atkreipkite dėmesį, kaip sumaniai Darius įveikė spūstį ties viaduku Laisvės pr.
Pravažiavęs Salotės ežerą, suko visiems Pilaitės gyventojams puikiai žinomu keliu per mišką į Karoliniškes. Bet ir ten dar kurį laiką važiavo be didesnių trikdžių.
Atkreipkite dėmesį, kaip sumaniai Darius įveikė spūstį ties viaduku Laisvės pr. Užuot iš prospekto sukęs į dešinę (į Narbuto g.), jis nutarė nestovėti ilgoje eilėje. Tikrai daugiau nei 5 min. sutaupė sukdamas į kairę link Pilaitės, o už viaduko vėl iškart sukdamas į Narbuto g. atgal. Kitaip tariant, apsuko viaduką. Šį eksperimentą, kad būtų tiksliau, Darius pakartojo du rytus iš eilės. Rezultatas iš esmės tas pats.
Žilvinui sekėsi ne ką prasčiau. Tiesa, nustebino, kad Zujūnų gatve važiuoja daugybė automobilių. Tai šiek tiek pristabdė. Varnės g. prasidėjo vieškelis. Bet ir jis gana kokybiškas: važiuojant „Subaru Forester“ tokie kelio nelygumai – vieni niekai.
Toliau – vėl Zujūnų g. asfaltas. Jokių spūsčių, nors vidutinis greitis ir nėra didelis – aplink daugybė nuosavų namų. Ir galiausiai, nors atrodytų nelogiška, be jokio vargo Vakariniu aplinkkeliu pasiektas Pilaitės pr.
Įsilieti į spūstį nebuvo sunku. Maloniai įleido įmonės, griaunančios namus, sunkvežimis. Gal todėl, kad automobilis naujas ir gražus? O gal kad „Subaru“ su švediškais numeriais?
Kaip ten bebūtų, šis eksperimentas pasiteisino. Akivaizdu, kad tokių nelogiškų, gerokai ilgesnių maršrutų vieškeliais nepasiūlys nei automobilio navigacija, nei išmanioji programėlė.
O rezultatai dar kartą įrodo, kad visuomet geriausia pasikliuuti savo galva ir nebijoti ieškoti naujų kelių.Žinoma, nepažeidžiant KET.