Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

„Greiti ir įsiutę“ miestuose: nelegalius „dragus“ vieni lygina su užtaisytu ginklu, kiti siūlo ieškoti „saugaus asfalto“

Lietuvos policija praėjusią savaitę pranešė gaudžiusi ir baudusi nelegalių gatvės lenktynių dalyvius Vilniuje ir Šiauliuose. Dažniausiai tokių traukos lenktynių (arba, liaudiškai tariant, „drago“) dalyviai dėl vietos susitaria „Facebook“ grupėje. Į lenktynes suvažiuoja įvairūs automobiliai, skirtingų markių ir galingumų. Bet dominuoja BMW.
Traukos lenktynės Vilniuje
Traukos lenktynės Vilniuje / Skaitytojo/Facebook nuotr.

Nelegalių „dragų“ dalyvius fiksuoja ir „trikojais“

Gegužės 22 d. policija pranešė apie Vilniuje nubaustus lenktynių dalyvius:

„Dragai miestų gatvėse nebus toleruojami. Sostinės pareigūnai, gavę informaciją apie tam tikroje vietoje organizuojamas nelegalias lenktynes, ėmėsi operatyvių veiksmų. Už KET pažeidimus nubausti 9 asmenys. Taip pat pradėti 5 tyrimai dėl chuliganiško ir pavojingo vairavimo ir 1 – dėl neteisėto renginio organizavimo. Vairuotojams gresia didelės baudos ir teisių vairuoti atėmimas. Viršijus nustatytą greitį daugiau kaip 50 km/val., gresia bauda nuo 450 iki 700 eurų ir teisės vairuoti atėmimas iki 6 mėnesių“.

Gegužės 15 d. nelegalaus „drago“ lenktynės vyko Zokniuose šalia Šiaulių. Tarp žiūrovų netrukus atsidūrė ir policijos pareigūnai, jie „lenktynininkus“ įamžino vaizdo kameromis ir greičio matuokliais. Kitaip tariant, šių lenktynių prizus reikės atsiimti policijoje.

Lenktynių dalyviai: tai uždarykite kelius

Diskusijose tarp policijos, kurios pareiga užtikrinti viešąją tvarką ir KET laikymąsi, ir lenktynių dalyvių, diskusija dažniausiai sukasi apie vieną ir tą patį.

„Uždarykite kelius tokioms lenktynėms, leiskite į nenaudojamus aerodromus arba išasfaltuokite mums trasą“, – tokie dažniausi nelegalių lenktynių dalyvių komentarai.

Policija savo „Facebook“ paskyroje atsako, kad trasų statyba ir įrengimas nėra pareigūnų funkcija. Jie tiesiog bando užtikrinti, kad lenktynės vyktų tam pritaikytose vietose, kuriose būtų saugu ir žiūrovams, ir vairuotojams.

Naudojasi „Facebook“ grupėmis

Štai toks skelbimas pasirodė „Facebooke“ prieš gegužės 23 d.:

„Sveiki kolegos/draugai/bombintojai ir bolidų vairuotojai. Visi, kurie nori prasilėkti, pažiūrėti, kieno bolidas važiuoja geriau, kieno chipuotojas geresnis, o gal kieno variklis gyvesnis – man į asmeninę žinutę.

Reikalavimai:

1. Nuo 220 kW (300 AG) pageidavimas – su įrodymais;
2. Taip mažasvoriai! Kur jūs? Jeigu pas jus po kapotu 170 kW, bet esat kūdas ir sveriat 1,5 t (kitaip sakant jūsų kW/kg siekia 0.113kw/kg parašykit irgi“. Ir t.t.

15min jau rašė, kad tokios lenktynės Vilniuje, tarp „Škoda“ salono ir miesto nuotekų valymo įrenginių Dubliškių g. vyko ir galiojant griežtoms karantino sąlygoms. Scenarijus tas pats: skelbimas socialiniuose tinkluose su pažadu atitinkantiems reikalavimus pranešti tikslią vietą ir laiką asmenine žinute. Žodžiu, kaip grupės „Pompa“ dainoje – tikra kriminalinė romantika.

Benediktas Vanagas buvo atsidūręs gatvių lenktynių epicentre

Lenktynininkas Benediktas Vanagas 15min prisipažino kartą Dubliškių gatvėje patekęs į tokią situaciją:

„Staiga iš priekio pamačiau atlekiančius du automobilius ir supratau, kad jie lenktyniauja. Nežinojau kaip elgtis, kad išvengčiau kaktomušos. Jie juk ne sportininkai, mąsto kitaip. Iš viso ten buvo suvažiavę apie 70 automobilių“.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Benediktas Vanagas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Benediktas Vanagas

B.Vanago nuomone šioje situacijoje yra du keliai. Geresnis būtų ne tik drausti, ir bausti o sudaryti sąlygas jaunimui išsikrauti, tokiu būdu pasiliekant galimybę kontroliuoti situaciją.

Tam lenktynininkas siūlo savivaldybei ieškoti protingo sprendimo: galbūt panaudoti kokį apleistą oro uostą, gal kokiam verslui pritaikyti mokestines nuolaidas, kad priglaustų „gatvių lenktynininkus“.

TAIP PAT SKAITYKITE: Nelegalios lenktynės Vilniuje vyko ir per karantiną

„Drifto“ guru Linas Ramoška: panaši situacija buvo Kaune

Vienas iš Lietuvos šonalsydžio (drifto) čempionato organizatorių Linas Ramoška sako, kad panaši situacija anksčiau buvo ir Kaune, Taikos prospekte. Tačiau greičio mėgėjus priglaudė Nemuno žiedas.

Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Linas Ramoška
Irmanto Gelūno / 15min nuotr./Linas Ramoška

Kita vertus, užsisakyti trasą už pinigus galima ir dabar. „Jei renginys neturi pajamų iš bilietų, jo rengėjams reikia susimokėti 300-400 Eur. Jei trasa nuomojama visai dienai – 1500 Eur“, – skaičiavo L.Ramoška. Tačiau akivaizdu, kad tokių pinigų už trasą gatvių lenktynininkai mokėti nenori.

Tiesa, L.Ramoška pasidalijo savo žiniomis, kad tokios lenktynės nėra vien Lietuvos problema. Jos vyksta, tarkime, ir Švedijoje. Pasirodo, kuriamos net specialios programėlės (appsai), padedantys susiburti gatvių lenktynininkams.

Ralio meistras Aras Kalėda: reikia matyti ne problemą, o poreikį

Ralio analitikas ir laidos „Gazas&Stabdis“ vedėjas Aras Kalėda sako, kad viskas yra labai paprasta – tereikia kvadratinio kilometro asfalto, tam nebūtinas Kačerginės žiedas. Prieš 10 metų Vilniuje tam buvo naudojama „Siemens“ arenos aikštelė, o Kaune – Karaliaus Mindaugo prospektas.

Luko Balandžio / 15min nuotr./Aras Kalėda
Luko Balandžio / 15min nuotr./Aras Kalėda

„Karaliaus Mindaugo prospekto problemą išsprendė Nemuno žiedas, pradėjęs rengti Dragūnų vakarus ir atidaręs zoną, vadinamą Šėrykla. Tai dabar Vilniui reikia rasti kvadratinį kilometrą asfalto atokiau nuo gyvenamųjų namų. Patikėkite, žmonių susirinktų daugiau, nei į aerokiną Vilniaus oro uoste. Čia puiki analogija su kinu: žmonės nevagia filmų internetu, nes gali juos pažiūrėti patogiai ir įdomia forma. Tai jei būtų kur išsikrauti greitiems vairuotojams, jie nedarytų tokių dalykų gatvėse.

O važiuoti iki Kauno ir atgal daugiau nei 2 val., kad galėtum vos kelis kartus drage sustartuoti, neapsimoka“, – aiškino A.Kalėda.

Jo manymu, pagazuoti nori daug vyrukų. Todėl vien baudomis spręsti šio klausimo nederėtų: reikia matyti ne tik problemą, o ir poreikį.

Inga Juškevičiūtė-Kačinskienė: jei kas bloga nutinka, kaltinama LASF

Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) Žiedo komiteto vadovė Inga Juškevičiūtė-Kačinskienė laikosi nuomonės, kad nepriklausomai nuo automobilių sporto disciplinos – žiedas tai ar dragas – bet koks nelegalus, tiksliau kalbant FIA kodekso terminais – nesuderintas – renginys garbės nedaro nei pačiam sportui, nei jo dalyviams. Paprasta pykti ant federacijų už reglamentavimus, bet nutikus nelaimei kaltinama ta pati federacija, kad „nesužiūrėjo“.

Organizatorių nuotr./Inga Juškevičiūtė
Organizatorių nuotr./Inga Juškevičiūtė

„Šiuo atveju, kalbant apie vadinamus „dragus“, esame diskutavę ir su komiteto pirmininku apie ilgą blogo įvaizdžio šleifą, kuris tęsiasi iš paskos. Kažkas padaro nelegalias varžybas, kažkur išverčiama tvora ar renginys baigiasi nelaime – ir viskas, „blogų“ žmonių ar bepročių šleifas visai federacijai, visai automobilių sporto bendruomenei. Ir tuomet tu niekaip kitiems nepaaiškinsi, kad tu ne toks, tu „geras“, kad tai normalus sportas, kad yra licencijos, reglamentai, tarptautiniai ir etikos kodeksai, o tas kažkas, kas darė nelegalias varžybas – tiesiog nepaiso tvarkos.

Galiausiai, kalta lieka ne tik federacija, bet ir policijos pareigūnai, kurie tiesiog dirba savo darbą“, – sakė Inga Juškevičiūtė-Kačinskienė.

Jos nuomone, akivaizdu, kad tokie renginiai garbės nedaro niekam. Organizatoriai daro blogai neįvertindami rizikų ir atsakomybių:

„Blogai, kad didžioji dalis tokių pogrindinių renginių organizatorių mano, kad pagrindinis federacijos vaidmuo – barti ir bausti. Pradžiai LASF yra tam, kad padėtų ir pasidalintų ganėtinai gausia duomenų baze dokumentų ir begale patirties: ne paslaptis, kad didžioji dalis normų ir saugumo direktyvų susiformuoja skaudžiuoju būdu. Tai kam tuomet iš naujo išradinėti dviratį, „eiti prieš sistemą“ ir, galiausiai, netekti teisės vairuoti ir užsidirbti baudas savo nelegalaus renginio dalyviams? Jau nekalbant apie tą blogo įvaizdžio šalutinį poveikį.

Blogas ir šiaip požiūris, kad tu esi „kietas“, jei darai nelegaliai... Kažkas padarė ne taip, kaip turėjo – o kalta liko policija, nes laikėsi elementarių įstatymo normų?“

Inga Juškevičiūtė-Kačinskienė mano, kad problemos neišspręsime tol, kol nepakeisime pagrindinių dedamųjų: požiūrio, savimonės ir įstatymų.

„Požiūrio klausimo problema, manau, akivaizdi. Nenoras daryti taip, kaip reikia lygiai taip pat neturėtų atsidurti akligatvyje, vien dėl to, kad renginių organizavimo reikalavimai teoriškai galioja tik automobilių sporto federacijos nariams: joks sporto įstatymas neapibrėžia bendrų, visiems privalomų saugaus varžybų organizavimo niuansų. Visa kita – kelių eismo taisyklių niuansai.

Liūdna, bet daugelyje atvejų federacija kol kas lieka neįgali, o „naktinės“ nesuderintos varžybos ir atgarsiai apie jas bei baudomis pasibaigęs vakarėlis nepadeda nei automobilių sportui bendrai, nei federacijos įvaizdžiui ir partnerystėms, nei policijos įvaizdžio gerinimui“, – sakė ji.

Vitoldas Milius: nemėgstu drausti, bet aukoti žmonių saugumo „nepasirašau“

Lietuvos automobilių sporto federacijos (LASF) Tarybos narys Vitoldas Milius sako, kad visuomet būtų labiau linkęs leisti, negu neleisti entuziastams lenktyniauti. Bet su viena sąlyga: negalima dėl lenktynių aukoti saugumo. Renginys turi būti legalus, vykti pagal saugumo reikalavimus. Nes automobilis, ypač galingas, yra lyg užtaisytas ginklas – iššauti gali bet kada.

Egidijaus Babelio nuotr./Vitoldo Miliaus kelionė
Egidijaus Babelio nuotr./Vitoldo Miliaus kelionė

„O kas atsakys, jeigu įvyks avarija ir toks lenktynininkas susižalos, jeigu kažkas žus? Tas nelegalus organizatorius?“, – retoriškai klausė V.Milius.

Jam dabartinė situacija šiek tiek primena savivaldybių raginimą iš automobilių persėsti ant dviračių ir viešąjį transportą: parkavimą brangina, bet normalaus dviračių takų tinklo nėra. Dviprasmiška situacija.

Galimybes lenktyniauti Nemuno žiede (Kačerginėje) V.Milius taip pat vertina atsargiai: trasa nėra lygi, be to, jos statusas nuolat pakibęs ore, neaiškus.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų