Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Išbandėme ekstremalų stabdymą: automobiliui prireikė tik 40 m, o kur sustojo traukinys?

Lietuvoje ant geležinkelio bėgių kasmet žūsta apie 20 žmonių. Dalis gyvybės netenka labai apmaudžiai – žmonės galvoja, kad traukinys gali sustoti taip pat greitai, kaip automobilis.

15min jau rašė apie tokią nelaimę Lentvario pervažoje. Iš pradžių, matydamas artėjantį traukinį, degant draudžiamam signalui per pervažą perėjo jaunuolis. O jam įkandin sugalvojo suspėti ir senolė, gyvenusi prie geležinkelio. Deja, nespėjo. Lygiai taip pat, kaip traukinio mašinistas nespėjo sustabdyti didžiulės transporto priemonės.

Norėdami parodyti skirtumą tarp traukinio ir automobilio stabdymo kelio, patys atlikome eksperimentą. Prieš tai – šiek tiek naudingos informacijos. Keleiviniam traukiniui, važiuojančiam 120 km/val., sustoti prireikia 500 m. 80 km/val. – apie 300 m. Teoriškai automobilio stabdymo kelias yra daugiau nei 3 kartus trumpesnis:

Sustojimo kelias šlapiame kelyje
Sustojimo kelias šlapiame kelyje

Nusprendėme patikrinti šią teoriją realiomis sąlygomis. Eksperimentui pasirinkome Šklėrių tarpstotę geležinkelio trasoje Vilnius–Varėna.

Visureigis ir dvigubas lokomotyvas: koks stabdymo kelio skirtumas?

„Lietuvos geležinkelių“ komanda iš Trakų atvyko dvigubu dyzeliniu lokomotyvu 2M62. Jo bendra masė – 240 tonų.

Šalia bėgių einančiu apsnigtu vieškeliu važiavome visureigiu „Toyota Highlander“, kurio masė 1,8 t.

Eksperimentas vyko taip. Traukinys ir visureigis startuoja maždaug už 450 m nuo pervažos. Įsibėgėję iki 50–55 km/val., susilygina, važiuoja greta. Ir pradeda stabdyti ties ženklu, žyminčiu 150 m atstumą iki pervažos.

Tiesa, už 45 m nuo šio ženklo sustatėme 15min rubrikos „Gazas“ oranžinius manekenus (spalva parinkta, kad aiškiai matytųsi sniege). Du iš jų stovėjo automobilio kelyje, vienas šalia traukinio ir dar vienas tiesiog ant bėgių. Pasižiūrėkite, kaip viskas vyko:

VIDEO: Extreme brakes test near railway: example, how safety is always first (Lietuvos geležinkeliai)

Eksperimento rezultatas

Atlikome du bandymus. Pirmojo bandymo metu automobilis sustojo už 40 m, lengvai kliudydamas vieną iš manekenų. Traukiniui 150 m nepakako. Tad lokomotyvo stabdymo kelias – 4 kartus ilgesnis!

Lokomotyvo stabdymo kelias – 4 kartus ilgesnis.

Antrojo važiavimo metu buvo sušilusios ir automobilio, ir traukinio stabdžių trinkelės. Todėl ir rezultatai geresni: automobiliui prireikė 35 m, o traukiniui – 150 m.

Išvada: netgi lokomotyvas be prikabinto sąstato negali sustoti staiga. Jei jis su savimi temptų ilgą vagonų gyvatę, sustojimo kelią reikėtų matuoti ne metrais, o kilometrais.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų