„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai

Išmatavome: kokiu greičiu per Palangą skrieja elektriniai riedžiai?

Ką darytumėte pamatę dviračių taku kur nors didmiestyje skriejantį automobilį arba motociklą? Arba per centrinę miesto aikštę (tarkime, sostinės Katedros ar Kauno Rotušės), kurioje daugybė žmonių, 45 km/val. birbiantį mopedą? Kviestumėte policiją, kad sutramdytų kelių chuliganus, keliančius pavojų pėstiesiems. Juk aišku kaip dukart du, kad tokie dalykai nepateisinami?

Tačiau Palanga (iš dalies – ir kiti pajūrio kurortai) – atskira zona. Čia galioja kitokia tvarka.

Vadinamieji elektriniai paspirtukai ir riedžiai švilpia ne tik gatvėmis, bet ir dviračių takais. Ypač sudėtinga situacija pėsčiųjų pamėgtoje J.Basanavičiaus gatvėje, Meilės alėjoje ir ant Palangos tilto.

Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Elektriniai paspirtukai Palangoje
Eriko Ovčarenko / 15min nuotr./Elektriniai paspirtukai Palangoje

Taip, nors prieš tiltą stovi ženklas, draudžiantis važiuoti dviračiais, jūros tiltu darda kas tik nori – net ir didžiuliai elektriniai riedžiai, visai nepanašūs į dviračius.

Na, gerai, poilsiautojai, ramiai vedantys dviračius per medinį tiltą, tikrai nekelia pavojaus. Bet „linksmuoliai“, skriejantys riedžiais, kurių nemaža dalis arba nepilnamečiai, netgi vaikai, pernelyg nesisaugo. O kai kurie vairuoja gardų cepeliną vienu kitu bokalu alaus užgėrę. Atmosfera tikrai ypatinga – netvarka kaip kokiuose Balkanuose ar Rusijos glūdumoje.

Palangoje vaikščioti pavojinga

Šią vasarą Palanga tapo tokių elektrinių transporto priemonių rojumi (arba pragaru) – tradicinių elektrinių paspirtukų, kuriais galima spirtis ir kojomis, ir naudoti elektrinę jėgainę. Ir labai netradicinių storaračių arba triračių transporto priemonių, kurios atrodo kaip motoroleriai arba riedžiai.

Akivaizdu (nereikia nė radaro), kad jos – labai greitos. Tačiau vairuotojai nedėvi šalmų ar kitų apsaugos detalių. Ir, akivaizdu, tik nedidelė jų dalis bando apvažiuoti pėsčiuosius jų neišgąsdindami.

Kai savo „Facebook“ paskyroje paskelbiau, kad atlikau Palangoje eksperimentą ir išmatavau, koks realus šių elektrinių monstriukų greitis, Indrė Trakimaitė, laikinoji Valstybinio turizmo departamento vadovė, iškart replikavo: „Šie paspirtukai yra dviratininkų ir pėsčiųjų siaubas.“

Vadinti paspirtukais šias transporto priemones yra nusikaltimas.

Kiti kolegos piktinosi, kad pėsčiųjų takuose vaikščioti pavojinga ir kad vadinti paspirtukais šias transporto priemones yra nusikaltimas.

Tai ką jos tuomet veikia ant tilto (skirto griežtai tik pėstiesiems), dviračių takuose, kuriais ramiai vėžlina užsisvajoję poilsiautojai (nes dviračių takai nuo pėsčiųjų tako atskirti tik simboline linija)? Kas Palangoje atsako už tvarką?

Atrodytų, nesudėtinga sukontroliuoti tokius išsišokėlius, kurie gąsdina ir netgi traiško žmones. 15min jau rašė apie tokių riedžių sužalotus pėsčiuosius Palangoje ir Nidoje. Bet, praėjusį savaitgalį dvi dienas stebėjęs veiksmą Palangos centre, galiu argumentuotai pareikšti: niekas nepasikeitė, chaosas tęsiasi, o Palangą valdo savo sąlygas primetę smulkieji verslininkai.

Miesto centre nesutikau nė vieno policininko, užtat žmonių – jūra, o tarp jų nardė elektriniai storaračiai riedžiai, vairuojami paties įvairiausio amžiaus poilsiautojų. Ir įvairiais greičiais.

Tiesa, Palangos policijos komisariato pareigūnai anksčiau LRT radijui teigė J.Basanavičiaus gatvėje išsinuomoję paspirtuką ir patikrinę, kokiu greičiu jis gali važiuoti. Nustatę, kad vadinamasis paspirtukas išvysto net 35 km/val. greitį, kitaip tariant, kad jis yra motoroleris, liepė įmonei užregistruoti jį pagal visus reikalavimus. Ir viskas?

Tiesa, Palangos policijos vadas Algirdas Budginas siūlė apskritai J.Basanavičiaus gatvėje uždrausti dviračių eismą, tuomet pėstieji būtų saugesni. Tačiau Palangos valdžia kol kas trypčioja vietoje ir situacijos nesugeba sukontroliuoti.

Reikalavimai paspirtukams suformuluoti 2017 m.

Reikalavimai labai aiškūs ir reglamentuoti. Jei elektrinis paspirtukas ar riedis važiuoja greičiau nei 25 km/val., jei jo variklio galia viršija 1 kW, tokia transporto priemonė laikytina mopedu. Ji negali važinėti dviračių takais ar šaligatviais (o juo labiau Palangos tiltu), jos vairuotojas privalo būti vyresnis nei 15 metų ir turėti AM kategorijos vairuotojo pažymėjimą, jai turi būti atlikta techninė apžiūra ir t.t. Apie tai 15min/Gazas rašė dar prieš metus.

Juk Susisiekimo ministerija išleido aiškią atmintinę, pagal kurią dviratės transporto priemonės suskirstytos į paprastą dviratį, elektrinį dviratį ir mopedą, priklausomai nuo maksimaliai išvystomo greičio ir galios.

Tai kodėl pilna Palanga elektrinių riedžių, klaidingai paspirtukais vadinamų, kurie neturi registracijos numerių ir kurie šiurkščiai pažeidžia KET? Kuriuos vairuoja ir jaunesni nei 15 metų asmenys, neturintys vairuotojo pažymėjimo?

Į šį klausimą, tikėkimės, dar šią savaitę atsakys Palangos valdžia – klausimus išsiuntėme pirmadienį anksti ryte. O patys, kad jau visiems būtų iki galo aišku, nusprendėme dar kartą patikrinti, kas važinėja Palangos dviračių takais ir tiltu: paspirtukai ar elektriniai mopedai-riedžiai. O gal tas policijos įvardytas patikrinimas buvo tik atsitiktinumas?

15min/Gazo eksperimentas: kokiu greičiu važiuoja riedis?

Atrodytų, viskas labai paprasta. Išsinuomojai riedį, įsijungei GPS ar netgi gudresnę greičio matavimo įrangą ir išmatavai realų greitį. Čia juk nereikia jokios išmanios policijos „Audi“ su lazeriais – pakanka ir paprasto „feno“.

Mes naudojomės „Endomondo“ programėle, kurią puikiai žino dviratininkai ir bėgikai. Ji parodo ir vieno kilometro įveikimo greitį, ir visos trasos vidutinį greitį ir, svarbiausia, pasiektą maksimalų greitį.

Iš pradžių bandžiau važiuoti Meilės alėja, dviračių taku. Tačiau, kaip matote, joje bandyti riedžius ir apskritai važinėti netgi paprastais dviračiais nėra saugu – pilna pėsčiųjų.

VIDEO: Palangos dviračių takuose ankšta: norint išvengti nelaimės, važiuoti reikia lėtai

Tuomet pasirinkau vieną Palangos gatvių – kad nekelčiau pavojaus pėstiesiems. Riedį išsinuomojau netoli Palangos parko – pirmame pasitaikiusiame nuomos punkte.

Nuomoja ir vaikams

Beje, nuomotojas sakė, kad šiuo riedžiu gali važiuoti ir vaikai – dokumentas reikalingas tik registracijai. Todėl įsijungiau programėlę, norėdamas įrodyti, kad Palangoje vyrauja chaosas, ir pirmyn.

Riedis nebenaujas. Bet traukia gerai. Tiesa, stabdant visas dreba. Turi tris pavaras. Jei moki jas perjungti, teoriškai gali pasiekti 45 km/val. greitį. Bent jau tokią informaciją radau „AliExpress“ puslapyje, nes lietuviškose svetainėse (turbūt ne be priežasties), nėra duomenų apie tokių riedžių maksimalų greitį.

Turėkite omeny, kad sveriu 100 kg, taigi riedžiui teko šiek tiek pavargti įsibėgėjant. Kokį maksimalų greitį išvysčiau, sužinosite peržiūrėję šį reportažą. Silpnesnių nervų skaitytojams, besiruošiantiems pasivaikščioti Palangos pėsčiųjų takais, rekomenduoju saugiai atsisėsti. Ir, dėl viso pikto, apsidrausti nuo nelaimingų atsitikimų.

Nes atsakingos Lietuvos institucijos dar ilgai suks galvą, kaip suvaldyti šį chaosą, kurį kelia akivaizdžiai neatitinkantys reikalavimų elektriniai mopedai, o Palangos valdžia ramiai lauks kito sezono, nes šis jau eina į pabaigą.

VIDEO: 15min/Gazas eksperimentas: kokiu greičiu Palangos dviračių takais važinėja vadinamieji „elektriniai paspirtukai“

Bus daugiau

Facebook nuotr./Klasifikacija
Facebook nuotr./Klasifikacija

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs