Temą siūlykite gazas@15min.lt
Beje, ši konstrukcija, matoma iš tolo, dėl savo formos jau ir pravardę įgavo. Vairuotojai taip ir sako: jau pravažiavau pro „kartuves“ prie Rumšiškių.
Tačiau ne tik masyvus rėmas ir ne tik šis ženklas, žymintis matavimo sistemą, kelia skaitytojų nuostabą. Juk Lietuvos automobilių kelių direkcija yra skelbusi, kad automagistralėse ir greitkeliuose kol kas nėra veikiančių ir fiksuojančių pažeidėjus išmanių sektorinių greičio matuoklių. Taigi ši sistema tikrai nėra vidutinio greičio matuoklis?
Su tokiu klausimu kiek anksčiau į 15min kreipėsi ir skaitytojas Lukas, teiraudamasis, ar matuoklis prie Rumšiškių matuoja greitį. Tą kartą Lietuvos automobilių kelių direkcija tik patvirtino, kad ši matavimo ir kontrolės sistema atlieka daugybę funkcijų (plačiau apie jas skaitykite čia).
Tačiau, kaip tuomet paaiškino Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) ryšių su žiniasklaida specialistas Evaldas Tamariūnas, ši kelyje sumontuota įranga klasifikuoja pravažiavusias transporto priemones, išmatuoja jų gabaritus, svorį, nustato transporto priemonių numerius. Duomenys perduodami atsakingoms institucijoms, kad būtų patikrinta informacija atitinkamose duomenų bazėse (pvz., draudimo, techninės apžiūros stočių ir pan.). LAKD gauna tik statistinę informaciją apie transporto priemonių srautą.
Pasak E.Tamariūno, apie taškinius kontrolės įrenginius informuojantis informacinis kelio ženklas įrengiamas 150–300 m iki objekto (ne gyvenvietėje). Taigi greitį matuoja kiti įrenginiai, bet ne šis.
Išvada, kurią galime daryti remdamiesi LAKD komentarais: ši sistema nėra nei vidutinio greičio, nei taškinis greičio matuoklis.
TAIP PAT SKAITYKITE: Keliuose – šimtai kamerų: kurios matuoja greitį, o kurios renka kitus duomenis?
Greitį vis dėlto matuoja!
Tačiau skaitytojas Lukas neatlyžo ir nusiuntė LAKD elektroninę užklausą. Štai jos iliustracija ir gautas oficialus atsakymas, iš kurio galima suprasti, kad greitis šiame ruože prieš Kauną vis dėlto matuojamas.
Todėl į LAKD specialistą E.Tamariūną kreipėmės dar kartą, kad išpainiotų spėlionių pynę: tai matuoja greitį ši daugiafunkcinė sistema, ar ne?
TAIP PAT SKAITYKITE: Unikali sistema Lietuvos keliuose: apie jūsų automobilį ir pažeidimus žinos viską
Dar kartelį patikslinęs duomenis, LAKD atstovas patvirtino, kad matuojamas ir greitis. Tačiau tik statistikai. Kitaip tariant, net ir viršijantys greitį šioje vietoje vairuotojai nėra baudžiami.
Vadinasi, sistema greitį matuoja vairuotojams to net nežinant? Taigi parodo objektyvų vaizdą. Koks jis? Kiek viršijančių greitį pralekia pro šį matuoklį?
Pateikiame daugiafunkcės pažeidimų kontrolės sistemos (DPKS) 80-ajame greitkelio A1 kilometre užfiksuotų greičio viršijimo duomenų lentelę:
Laikotarpis/kiek viršyta | iki 10 km/val. | 10-20 km/val. | 20-30 km/val. | 30-40 km/val. | 40-50 km/val. | daugiau nei 50 km/val. |
2019 m. vasaris | 101177 | 28448 | 5889 | 1195 | 325 | 182 |
2019 m. kovas | 66060 | 16729 | 3195 | 718 | 247 | 151 |
2019 m. balandis | 75514 | 20551 | 4134 | 938 | 284 | 216 |
2019 m. gegužė | 49844 | 14214 | 3125 | 873 | 263 | 110 |
E.Tamariūnas pasiūlė šią sistemą vadinti ne greičio matuokliu, o eismo intensyvumo matuokliu, kuris fiksuoja daugybę parametrų, reikalingų priimti strateginius sprendimus, norint užtikrinti saugų eismą. Tarp jų – ir greitį.
Duomenys fiksuojami norint priimti strateginius sprendimus, kurie padėtų užtikrinti saugų eismą.
Pavyzdžiui, A1 bei kituose daugiafunkcės pažeidimų kontrolės sistemos (DPKS) postuose yra įrengti eismo intensyvumo skaitikliai, kurie „suskaičiuoja“ kiekvieną transporto priemonę, nustato jos klasę, važiavimo greitį ir kryptį, atsilikimą nuo priešais važiuojančios ir kitus eismo intensyvumo parametrus. Tokių eismo intensyvumo skaitiklių turime ~300 visoje Lietuvoje. Tačiau šie matavimai, pakartosime, atliekami ne tam, kad kas nors būtų baudžiamas už viršytą greitį.