Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Tragedija iškėlė klausimą: ar autoįvykio metu gali neišsiskleisti oro pagalvės?

Praėjusią savaitę, penktadienio vakarą, Lietuvą sukrėtusi tragedija užminė mįslę. Naujutėlaičio automobilio „Toyota CH-R“ avarijos metu neišsiskleidė oro pagalvės, nors automobilis ne tik patyrė smūgį, bet ir vertėsi.
„Toyota CH-R“ Euro NCAP testas
„Toyota CH-R“ Euro NCAP testas

Automobilį Panevėžio atstovybėje prieš kelias savaites įsigijęs Virginijus Šleikus ir jo žmona, sėdėjusi galinėje sėdynėje, išvengė didesnių sužalojimų. Deja, automobiliui po skrydžio nukritus ant keleivio pusės, buvo mirtinai sužalota dukra Viktorija. Avarijos metu nesuveikė nė viena iš 8 saugos pagalvių bei užuolaidų.

Natūralu, kad po tokios tragedijos iškart prasidėjo spėlionės ir spekuliacijos: ar automobilis buvo tvarkingas, ar jame apskritai buvo saugos pagalvės? Ar smūgis ir greitis buvo pakankamas, kad pagalvės išsiskleistų?

Ar avarijos metu tvarkingame automobilyje gali neišsiskleisti oro pagalvės?

15min vengia gandų – kol vyksta tyrimas ir nustatinėjamos tikslios aplinkybės, eismo saugos ekspertų paklausėme: ar egzistuoja objektyvios aplinkybės, kai avarijos metu net ir naujame automobilyje gali neišsiskleisti saugos pagalvės?

Vytauto Pilkausko nuotr./Vidas Žuraulis
Vytauto Pilkausko nuotr./Vidas Žuraulis

VGTU Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių inžinerijos katedros docentas Vidas Žuraulis neslepia, kad jam sunku komentuoti šią situaciją, kai diskusija paremta nelaimingai pasibaigusiu įvykiu.

„Kiekvienas gamintojas (ar jų grupė) pats pasirenka, kaip atitikti automobiliui keliamus reikalavimus (kad gautų leidimą prekybai) ir kad kuo geriau pasirodytų saugumo bandymuose (pvz. EuroNCAP). Žinia, saugos oro pagalvės yra visų gamintojų naudojama pasyviosios saugos priemonė, tačiau jų suveikimas gali skirtis, priklausomai nuo naudojamų jutiklių, jų montavimo vietų ir, žinoma, sistemos valdymo algoritmų“ – sakė doc. V.Žuraulis.

Vis dėlto, docento teigimu, vertinant visas aplinkybes, galima būtų atrasti sąlygas, kai apgadinto automobilio salone neišsiskleidžia oro pagalvės. Bet tai daugiau teorinis atvejis – nuo didesnių smūgių pagalvės visada turėtų išsiskleisti. Tačiau yra ir konkrečių aplinkybių,. Pagalvės gali nesuveikti, jeigu: yra per mažas važiavimo greitis (paprastai apie 30 km/val.); neprisegti saugos diržai (tikrai ne visiems modeliams); taip pat dažniausiai išsiskleidžia ne visos esamos pagalvės (priklausomai nuo smūgio ir kėbulo deformacijų).

V.Žuraulis pripažįsta, kad situacija kebli: pasižiūrėjus į apgadintos „Toyota“ nuotraukas (po eismo įvykio ir gelbėjimo darbų), tikrai sunku patikėti, kad nei viena oro pagalvė neišsiskleidė.

„Priežastys gali būti įvairios, gal čia būtent tas teorinis atvejis, kai smūgis ir deformacijos apėjo visus jutiklius (nenorėčiau tuo patikėti), gal saugos sistemų valdymo bloko klaida/brokas/gedimas, gal automobilis turėjo trūkumų“, – bando rasti priežastį specialistas.

Oro pagalvių (ne)suveikimą gali lemti ir atsitiktinumai

Vitoldas Milius – Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius remiasi savo gyvenimo patirtimi. Jo teigimu, pasitaiko atvejų, kai oro pagalvės iššauna visai be reikalo. Taip nutiko kolegai „Press ralyje“, kai iš po priekinio rato išsprūdęs gelžgalis pataikė tiesiai į oro pagalvės jutiklį, sumontuotą slenkstyje. O kolegoms iš Lenkijos, važiuojant Ruklos kariniame aerodrome, šoninės saugos pagalvės iššovė pataikius į duobę.

Taip pat yra buvę atvejų, kai avarijos metu pagalvės nesuveikė, nors akivaizdžiai turėjo. Tačiau jų metu žmonės smarkiai nenukentėjo, todėl netgi džiaugėsi, kad „išsaugojo“ pagalvę – reikėjo mažiau mokėti už remontą.

Apie tuos kurioziškus atvejus, kai naudotuose automobiliuose esančios pagalvės nesuveikia dėl to, kad buvo po autoįvykio pakeistos naudotomis ir ne sertifikuotame servise, V.Milius kalba lakoniškai – tokie atvejai su tragedija Kupiškio rajone nesusiję. Bet jų pasitaiko antrinėje rinkoje, jie aptarinėjami žiniasklaidoje.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vitoldas Milius
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Vitoldas Milius

TAIP PAT SKAITYKITE: Kodėl neveikiančių saugos pagalvių virusas šienauja naudotų automobilių vairuotojus ir keleivius?

Vitoldas Milius pripažįsta, kad internete pamatytas sudaužytos CH-R vaizdas jį labai sujaudino. „Jei nežinočiau, būčiau sakęs, kad oro pagalvės turėjo suveikti“, – pripažino didžiulę patirtį turintis keliautojas, verslininkas ir žurnalistas.

Tačiau jis netiki sąmokslo teorijomis, kad kažkas gali išiminėti SRS naujiems automobiliams. V.Milius nekantriai lauks ekspertizės išvadų, norėdamas sužinoti daugiau aplinkybių.

Tačiau jo asmenine nuomone, tragedija galėjo nutikti dėl sudėtingos slydusio ir virtusio automobilio trajektorijos. Kitaip tariant, galimai susidėjo visos lemtingos aplinkybės, neleidusios suveikti ganėtinai sudėtingam SRS valdymo algoritmui.

„Juk nelaiku išsiskleidusi pagalvė taip pat gali sukelti tragediją. Todėl jų veikimo algoritmų projektuotojai ir sukuria tokias sudėtingas sistemas, kurias sudaro elektroninė, pirotechninė dalys ir pati pagalvė. Gali būti, kad šiuo atveju nesuveikė kažkuri iš elektroninės saugos grandžių. Tačiau tokie dalykai naujuose automobiliuose – labai didelė retenybė. Labai gaila, kad šis atvejis baigėsi taip liūdnai“, – apgailestavo Lietuvos autoverslininkų asociacijos generalinis direktorius.

Išimtys, numatytos automobilio instrukcijoje

Primename, kad šis modelis 2017 m. gavo aukščiausią – 5 žvaigždučių Euro NCAP įvertinimą.

VIDEO: Euro NCAP Crash Test of Toyota C-HR

Lietuvos transporto saugos administracijos specialistai tiesaus komentaro išvengė. Pasak Irmanto Kuzo, strateginio planavimo skyriaus vyriausiojo specialisto, kad naujas automobilis, patenkantis į Europos Sąjungos rinką, atitiks teisės aktus, galiojusius Europos Sąjungoje tuo metu, kai jis buvo pagamintas, t. y., kad naujame automobilyje numatytais atvejais išsiskleis įrengtos oro pagalvės, užtikrina transporto priemonės gamintojas.

Nauji automobiliai į Europos Sąjungos rinką gali patekti tik gavę EB tipo patvirtinimą, t.y. gamintojui atlikus bandymus ir gavus tai patvirtinančius sertifikatus.

Lietuvos transporto saugos administracijos atstovo teigimu, visos aplinkybės, kuriomis privalo išsiskleisti oro pagalvės, nurodomos konkretaus gamintojo automobilio naudotojo vadove. „Dėl konkrečių objektyvių priežasčių nesinorėtų spėlioti, kadangi jas atskleis išsamus eismo įvykio tyrimas“, – rašė I.Kuzas ir pasiūlė pasidomėti, ką apie saugos pagalves rašo „Toyota“ naudotojo vadovas.

O jame rašoma, kad šoninės pagalvės ir apsauginės užuolaidos gali neišsiskleisti šiais atvejais:

– automobilis gauna šoninį smūgį tam tikru kampu,

– jei smūgio epicentras yra ne keleivio zona,

– jei smūgis ne tiesioginis, o jėgos vektorius eina smailu kampu (žiūr. paveikslėlius).

„Toyota“ nuotr./„Toyota“ naudotojo vadovas
„Toyota“ nuotr./„Toyota“ naudotojo vadovas

Šoninės pagalvės, kaip rašoma instrukcijoje, gali neišsiskleisti, jei smūgio į automobilio priekį ar galą metu jis verčiasi. Arba jei priešpriešinis smūgis gaunamas važiuojant nedideliu greičiu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Netikėtai didelis gyventojų susidomėjimas naujomis, efektyviomis šildymo priemonėmis ir dotacijomis
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?